Savonia-palkitun Heidi Jaatisen sukuromaani kuvaa isäntä- ja palvelusväen yhteiseloa karikkoineen ja suvantoineen sisällissodan jälkeisessä Suomessa

Finlandia-ehdokkaanakin ollut Heidi Jaatinen sai Savonia-palkinnon edellisestä romaanistaan Koski (Gummerus 2018). Nyt ilmestyvä Suvanto jatkaa samoissa maisemissa, kirjailijan kotiseudulla Kiuruvedellä. Suvanto kuvaa uusperheen elämää sisällissodan jälkeisessä Savossa. 1920-luvulle tultaessa Suomea koettelee uusi uhka: espanjantauti.

Heidi Jaatinen (kuva: Hanne Manelius)

Suvannon henkilögalleria on laaja. Kosken nuori emäntä Stiina yrittää lunastaa paikkaansa jättiläismäisen Tuuren toisena vaimona. Keskellä menneiden päivien hulvattomuutta talossa nousee isoon rooliin vallanhimoinen piika Tilda. Hänen helmoissaan kasvaneelle Paavo-pojalle tarjoutuu suojeluskunnan aluepäällikön paikka, mutta pölvästin isän talossa on vaikeaa olla radikaali eikä talo helpolla päästä otteestaan. Suuri maailma tulee kuitenkin lähemmäs Savoa, vilahtaapa aina niin hurmaavassa Runnin kylpylässä itse Mannerheimkin.

"Stiina astui lähemmäksi koskea ja tunsi veden pirskoutuvan säärilleen. Huojentuneena siitä, että sai vain olla, hän painoi huulia yhteen, kunnes tunsi höltyvänsä. Leuka putosi ja kädet herposivat. Hän salli itselleen irti päästämisen ja kallistui katsomaan veden kuohuntaa, kunnes kääntyi ja vastasi katseellaan Tildan hymyyn. Kuinka monesti ennenkin hän oli ajatellut, että naisten kesken oli helpompaa. Koskella hän pärjäsi nimenomaan siksi, että siellä olivat piiat kuin sisaret.
– Miehet ovat niin vaikeita, liki mahdottomia pitää hyppysissä, Stiina huomasi sanovansa."

Suvanto-romaanissa naisten vallanhalu kukistetaan vuoteessa, kirkonraitilla ja saarnastuolista”, Heidi Jaatinen toteaa. Ilman perhettä lomaillessaan Stiinan aviomies Tuure pohtii varpaat Terijoen hiekassa:
"Miten harmillista, ettei naisilla ole kykyä matkustaa. Että he juuttuvat sillä tavoin, ettei heillä tarvetta hullaantua, tempautua irti. Hukata nyt merellisyys patoihin ja peelareihin!"

Jaatisen edellisestä, Koski-romaanista sanottua:
”väkevä savolainen sukutarina, jossa ei pureta vain yhden suvun tai kylän, vaan samalla koko kansakunnankin traumoja Suomen itsenäistymisestä lähtien. Upealla kielellä kirjoitettu löytöretki menneeseen, sen arkeen ja ihmismieleen.”
– Savonia-palkintoraadin perusteluista

Heidi Jaatinen (s. 1968) on kiuruvetinen kirjailija, joka on työskennellyt opettajana, toimittajana, emäntänä ja ohjannut perustamassaan harrastajateatterissa. Häneltä on ilmestynyt romaanit Ei saa katsoa aurinkoon (2010), Jono (2011), Finlandia-ehdokkaana ollut Kaksi viatonta päivää (2014), Savonia-palkinnon saanut Koski (2018) ja Suvanto (2021).

Heidi Jaatinen: Suvanto
äänikirja ilmestyy 18.10., lukija Erja Manto

Heidi Jaatinen (kuva: Hanne Manelius)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.