Savonlinnan Oopperajuhlat etsii uutta taiteellista johtajaa – Jorma Silvastin kausi päättyy kesällä 2019

Savonlinnan Oopperajuhlat etsii uutta taiteellista johtajaa. Haussa on näkemyksellinen, hyvin verkostoitunut ja kansainväliset suhteet omaava johtaja. Hakuaikaa on 13.11. asti.

Verdin Otello nähdään Oopperajuhlilla ensi heinäkuussa. Kuva: Hannu Luostarinen.

”Tavoitteemme on saada juhlille paras mahdollinen taiteellinen johtaja”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén. ”Haemme ammattilaista, jolla on vankka kokemus ja verkostot kansainvälisestä oopperamaailmasta, näkemyksellisyyttä Oopperajuhlien taiteellisen tason kehittämisestä sekä tiiminrakentamis- ja johtamistaitoja.” Taiteellisen johtajan hakuilmoitus löytyy täältä.

Jorma Silvasti, joka suunnittelee vielä kesät 2018 ja 2019, on tehnyt erittäin hyvää työtä Oopperajuhlien taiteellisen tason kehittämiseksi.  Oopperajuhlat on hyötynyt hänen kokemuksestaan ja laajasta kansainvälisestä verkostostaan”, Walldén sanoo. ”Tälle pohjalle on hyvä jatkaa Oopperajuhlien tulevaisuuden rakentamista ja taiteellisen linjan kehittämistä.”

Nimitys pyritään tekemään vuodenvaihteen tienoilla. Uuden taiteellisen johtajan toimikausi alkaa syyskuussa 2019 ja valmistautuminen tehtävään jo vuoden 2018 aikana. Nykyisen taiteellisen johtajan Jorma Silvastin kausi päättyy elokuussa 2019. Hän aloitti tehtävässään vuonna 2013. Seuraavat Oopperajuhlat vietetään 6.7.–4.8.2018.

Hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén p. 0400 694 444

Savonlinnan Oopperajuhlat on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kulttuuritapahtuma ja yksi merkittävimpiä matkailukohteita. Oopperajuhlat on yli sadan vuoden aikana kasvanut kuukauden mittaiseksi kansainväliseksi festivaaliksi. Sen kävijämäärä on noin 70 000 vierasta vuodessa, siitä runsaat 10 prosenttia tulee ulkomailta. Ooppera Savonlinnassa on kokonaisvaltainen elämys, joka muodostuu korkeatasoisista oopperaesityksistä ja konserteista, keskiaikaisen Olavinlinnan ainutlaatuisesta tunnelmasta ja kesäisestä Savonlinnasta luonnonkauniine ympäristöineen. Savonlinnasta on tullut käsite oopperanystävien keskuudessa kautta maailman. Vuonna 2017 budjetti on n. 8 M€, noin 84 % on omarahoitusta ja 16 % avustuksia (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Savonlinnan kaupunki). www.operafestival.fi