Savoylle ja Palacelle kovan tason omistajajoukko: Uusi ravintolayhtiö tähtää maailman huipulle

Suomeen syntyy uusi huippuluokan ravintolayhtiö, joka ottaa hoitaakseen juuri Michelin-tähdellä palkitun Palacen ja legendaarisen Savoyn toiminnan. Uuden yhtiön perustajina ja omistajina toimivat NoHo Partners ja uuden yhtiön johtoryhmän muodostava nelikko: Lontoosta Suomeen palaava keittiömestari Helena Puolakka, Ravintola Palacen keittiömestari Eero Vottonen sekä yrittäjät Saku Tuominen ja Jyrki Sukula.

Uutta Financier Group -ravintolayhtiötä luotsaavat (oikealta vasemmalle) Lontoosta Suomeen palaava keittiömestari Helena Puolakka, yrittäjä Saku Tuominen, Ravintola Palacen keittiömestari Eero Vottonen sekä yrittäjä Jyrki Sukula. Kuva: Tuukka Koski

Helena Puolakka Ravintola Savoyn johtoon

Yli 20 vuotta maailman huipulla kokannut Helena Puolakka palaa Suomeen ja ottaa vastuulleen Ravintola Savoyn kehittämisen. Savoyssa hän tulee johtamaan sekä keittiötä että salia. Aiemmin Puolakka on toiminut keittiömestarina muun muassa Pierre Koffmanin La Tante Clairessa Lontoossa ja apulaiskeittiömestarina Pierre Gagnairen Hotel Balzacissa Pariisissa. Molemmilla on kolme Michelin-tähteä.

- En missään vaiheessa ajatellut palaavani Suomeen, mutta tilaisuus oli yksinkertaisesti liian houkutteleva. Rakastan Savoyta ja pidän sitä ainutlaatuisena kansallisaarteena, sanoo Puolakka.

- Voin luvata, että muutoksia tulee, mutta huolissaan ei tarvitse olla. Pikemminkin sanoisin, että Savoy palaa juurilleen. Pääpaino tulee olemaan suomalaisissa raaka-aineissa. Tulemme tekemään huippuluokan suomalais-ranskalaista ruokaa pienellä venäläisellä vivahteella, Puolakka toteaa.

Palace hyvällä uralla

Kaksi viikkoa sitten Michelin-tähtikantaan palannut Palace jatkaa valitsemallaan tiellä, selkeänä tavoitteenaan maailman terävin kärki.

- Tähti totta kai lämmitti paljon ja oli hieno kiitos koko tiimille, mutta samaan aikaan on pakko myöntää, että nälkää jäi. Tulemme tarkasti analysoimaan ne osa-alueet, joissa on varaa parantaa ja tämä uusi joukko tuo siihen paljon näkemystä toteaa Palacen keittiömestari Eero Vottonen.

- Tavoitteemme on saada toinen tähti, mitä sitä kiertelemään, sanoo Vottonen suoraan.

Uuden yhtiön nimeksi tulee Financier Group

Uuden firman nimeksi tulee Financier Group. Sen enemmistöosakkaana toimii NoHo Partners korostaen uuden yhtiön itsenäisyyttä.

- Koko toimintafilosofiamme ytimen muodostaa vapauden ja vastuun antaminen ravintoloitsijoille, niin tässäkin tapauksessa. Autamme tarvittaessa, mutta tässä tapauksessa mukana on niin kovia nimiä, että on ilo pysyä taustalla, sanoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Uudelle yhtiölle siirtyvät alkuvaiheessa kaksi klassikkoa, Savoy ja Palace, mutta on todennäköistä, että ravintoloiden määrä kasvaa jonkin verran jatkossa.

- Se on kuitenkin varmaa, että määrä pysyy pienenä. Tavoitteemme on panostaa maailmanluokan laatuun sekä ruoassa että palvelussa, sanoo Saku Tuominen, joka tulee toimimaan yrityksen luovana johtajana.

- Ravintoloiden kehittämisen lisäksi tavoitteemme on kehittää helsinkiläistä kaupunkikulttuuria ja viedä ravintolakokemusta yllättäviinkin suuntiin, jatkaa Tuominen.

Suomalaisen ruokamaailman legendalle, Jyrki Sukulalle on räätälöity uuteen yhtiöön poikkeuksellinen toimenkuva. Hänestä tulee yhtiön quality controller.

- Olen eräänlainen sisäinen tarkastaja. Katson toimintaa pienen etäisyyden päästä ja pidän huolta, että kaikki yksityiskohdat tunnelmasta asiakaspalveluun ovat kohdallaan. Vaikka Eero ja Helena ovat todella kovia tekijöitä, uskon, että lisänäkemys on aina tervetullutta, sanoo Sukula,

- Savoy ja Palace ovat jokaiselle suomalaiselle ruokaihmiselle pyhiä paikkoja ja minä en todellakaan ole poikkeus. Se, että saa osallistua niiden kehittämiseen, on minulle todella iso asia, sanoo Sukula.

Uusi yhtiö aloittaa toimintansa tämän kevään aikana. Palacen toiminta jatkuu ennallaan ja tavoitteena on, että Savoy siirtyy kokonaan Helena Puolakan alaisuuteen vapun jälkeisellä viikolla.

Yhtiö etsii myös kunnianhimoisia tekijöitä.

- Etsimme tekijöitä keittiöön ja saliin. Joko huippuja tai sellaisiksi haluavia, sanoo Puolakka ja hymyilee.

Lisätietoja:

Helena Puolakka, puh. +44 7786 175 940
Eero Vottonen, puh. +358 40 743 7442
Saku Tuominen, puh. +358 400 605 084
Jyrki Sukula puh. +358 400 464 372
Aku Vikström, puh. +358 44 011 1989

Financier on ranskalainen mantelileivos, jonka juuret juontavat keskiajalle ja joka on todennäköisesti saanut nimensä leivoksen kultaharkkoa muistuttavasta muodosta.

Savoyn kehittämisen sekä keittiön ja salin johtamisen vastuulleen ottaa kahdessa kolmen Michelin-tähden ravintolassa keittiömestarina toiminut Helena Puolakka. Kuva: Tuukka Koski
Logo: Savoy
Logo: Palace

NoHo Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin ja henkilöstövuokraukseen erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana NASDAQ Helsinkiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu yli 200 ravintolaa Suomessa ja Tanskassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Stefan's Steakhouse, Viihdemaailma Ilona, Hanko Sushi, Sandro, Savoy, Teatteri ja Cock's & Cows. NoHo Partners Oyj:n vuoden 2017 liikevaihto oli 185,9 miljoonaa euroa ja käyttökate 22,4 miljoonaa euroa. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 4 000 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. NoHo Partnersin tytäryhtiö Smile Henkilöstöpalvelut Oyj työllistää tilikauden 2018 aikana noin 10 000 työntekijää.

NoHo Partners -kuluttajasivustot: www.ravintola.fi ja www.royalravintolat.fi
Smile Henkilöstöpalvelut: www.smilepalvelut.fi

Huippuluokan ravintolayhtiö syntyy Suomeen – Kutsu mediatilaisuuteen pe 1.3. klo 10, Savoy26.2.2019 14:00:00 EETKutsu

Arvoisa median edustaja, tervetuloa tiedotustilaisuuteen kuulemaan lisää uuden ravintolayhtiön toiminnasta, sen tulevaisuuden suunnitelmista sekä tapaamaan sen maineikkaita luotsaajia. Aika: Perjantai 1.3.2019 klo 10.00 Paikka: Ravintola Savoy, Eteläesplanadi 14, 00130 Helsinki Tilaisuudessa on kahvitarjoilu klo 10.00 alkaen. Tiedotustilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan torstaihin 28.2.2019 klo 12.00 mennessä osoitteeseen tiedottaja@noho.fi tai puh. +358 50 576 1609. Tervetuloa! Aku Vikström, toimitusjohtaja, NoHo Partners Oyj Saku Tuominen, yrittäjä, hallituksen jäsen, NoHo Partners Oyj