Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii: Nuuskakaupan mainonta pois Oulun Kärppien hallista

Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii, että Oulun Kärpät luopuu viipymättä nuuskakaupan mainostamisesta kotihallissaan. Verkoston mukaan jääkiekkoseura vähättelee toiminnallaan nuuskan vaaroja ja karttaa vastuuta lapsista ja nuorista.

Yle uutisoi 19.8.2019, että jääkiekkojoukkue Oulun Kärpät saa jatkaa nuuskakaupan mainostamista kotihallissaan. Liike myy nuuskaa Ruotsin puolella Haaparannassa. Lain puitteissa mainostaminen on mahdollista, mutta silti epäeettistä. Mainoksessa nuuska-sanan päällä on x-merkki ja teksti ”sensuroitu”.

"Ruksilla ja tunnepitoisella sensuroitu-tekstillä kikkailu ei vastaa arvomaailmaa, jota Oulun Kärpät kotisivuillaan liputtaa", toteaa verkoston puheenjohtaja professori Kari Reijula.

Savuton Suomi 2030 -verkosto ihmettelee tämän tyylistä markkinointia urheilussa. Nuuska on nikotiiniriippuvuutta aiheuttava tupakkatuote, jonka käyttö yleensä aloitetaan nuorena. Riippuvuus voi syntyä jo muutaman kokeilukerran perusteella.

Nikotiini on myrkyllinen kemikaali, joka tutkimustiedon mukaan aiheuttaa merkittäviä haittoja elimistössä jo pieninä pitoisuuksina. Nuuska sisältää noin 30 syöpävaarallista ainetta sekä raskasmetalleja kuten arsenikkia, kromia ja nikkeliä. Nämä aineet imeytyvät suun limakalvon ja ruoansulatuskanavan kautta verenkiertoon, josta ne kulkeutuvat kaikkialle elimistöön. Nuuskan käyttö voi myös toimia porttina päivittäiseen tupakointiin aikaisemmin tupakoimattomilla nuorilla.

Vaikka nuuskan käyttäjä ei altistu savukkeiden savulle ja häkäkaasulle, nuuskan käyttö aiheuttaa vakavia terveyshaittoja. Nuuskan käyttö on haitallista sydämelle ja valtimoverisuonille. Runsas nuuskan käyttö lisää kakkostyypin diabeteksen riskiä, sillä nikotiini vähentää insuliiniherkkyyttä. Nuuskaajilla on suurempi riski sairastua suu-, ruokatorvi- ja mahasyöpiin kuin niillä, jotka eivät käytä mitään tupakkatuotteita.

"Mielestäni Oulun kärpät vähättelee toiminnallaan nuuskan terveysvaaroja ja vesittää lainsäädäntömme henkeä ja uskottavuutta. Toivon, että Oulun Kärpät miettisi, minkä viestin nuuskakaupan mainonta antaa lapsille ja nuorille. Urheilun esikuvat ovat tärkeitä ja suositun urheilujoukkueen välittämät mielikuvat muokkaavat myös nuorten asenteita ja valintoja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön suhteen", korostaa professori Kari Reijula.

Savuton Suomi 2030 -verkosto ehdottaa Oulun Kärppien johtoryhmälle lähettämässään kirjeessä, että Kärpät luopuisi viipymättä nuuskakaupan mainonnasta.  Nuuska ei kuulu urheiluun.

Savuton Suomi 2030 -verkosto: Allergia- Iho- ja Astmaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, ETRA-liitto ry, Filha ry, Hengitysliitto ry, HUS Sydän- ja keuhkokeskus HYKS, Kirkkohallitus, Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto (Doctors Against Tobacco DAT), Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, Savuton kunta -ohjelma (Savon Sydänpiiri ry), SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen ASH ry, Suomen Kardiologinen Seura, Suomen Keuhkolääkäriyhdistys ry, Suomen Luustoliitto ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen terveyttä edistävät sairaalat ja organisaatiot ry STESO, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos

Professori Kari Reijula
Savuton Suomi 2030 -verkoston puheenjohtaja