SDP asetti täyden 22 ehdokkaan listan Helsingin vaalipiirissä

Helsingin vaalipiirissä SDP:n ehdokkaiden keski-ikä on 49 vuotta ja ikähaitari 25–76 vuotta. Naisehdokkaita on 12 ja miesehdokkaita 10. Istuvista kansanedustajista Helsingissä eduskuntavaaleissa ehdolla ovat Tuula Haatainen, Erkki Tuomioja ja Pilvi Torsti.

– Lista on monipuolinen ja sieltä löytyy monen eri alan asiantuntijaa. Iloitsen myös siitä, että listan ikäjakauma on varsin laaja. Kampanjassamme on hyvä tunnelma ja kaupunkilaiset ottavat aktiivisesti yhteyttä, kommentoi SDP Helsingin piirin puheenjohtaja Pentti Arajärvi.

Valtakunnallisesti SDP asettaa kevään eduskuntavaaleihin täydet listat, yhteensä 216 ehdokasta. Valtakunnallisesti SDP:n ehdokkaiden keski-ikä 45 vuotta ja ikähaitari 19–76 vuotta. 30-vuotiaita tai nuorempia ehdokkaita on 25. Naisehdokkaita on 107 ja miesehdokkaita 109, eli prosenttiosuuksina tasan 50 % kumpaakin sukupuolta. Ehdokkaista 29 on nykyisiä istuvia kansanedustajia.

– Olen erittäin tyytyväinen SDP:n monipuoliseen eduskuntavaaliehdokasjoukkoon. SDP:n listoille oli enemmän tulijoita kuin mahtui, ja monessa piirissä listat tulivat valmiiksi jo viime vuonna. Ehdokkaiden sukupuolijakauma on tasainen ja ehdokkaamme edustavat monipuolisesti suomalaisia niin iältään, sukupuoleltaan kuin asuinpaikkakunnaltaan. Listalla on monipuolisesti asiantuntijoita aina koulutuksen, työelämän kuin terveydenhuollonkin aloilta, kommentoi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

– Reilun kuukauden päästä Suomessa käydään tulevaisuusvaalit. Näissä vaaleissa suomalaiset valitsevat, minkälaisilla askelmerkeillä kuljemme yhdessä kohti 2030-lukua. SDP:n ehdokkaat ympäri Suomea ovat valmiina tekemään töitä inhimillisemmän, tasa-arvoisemman ja reilumman Suomen puolesta. Nyt on aika viedä Suomi yhdessä tulevaisuuslinjalle.

Lisätietoja:

Laura Ylitalo

SDP Helsinki

Pentti Arajärvi

SDP Helsinki

SDP:n Paatero: Kokoomuksen kuntateot puhuvat karua kieltä26.3.2019 10:49:48 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero näkee kokoomuksen suunnanmuutoksen kuntakysymyksissä myönteisenä asiana. - On hyvä, että kokoomus on herännyt kuntien olemassaoloon useammassakin kysymyksessä. Neljä vuotta tuuli on ollut kovin kuntavastaista, muistuttaa Paatero. - Menneen hallituskauden teot kertovat aivan toista, karua kieltään. Kunnilta on viety palveluiden järjestämisestä 800 miljoonaa euroa valtionosuuksista. Yhtä kylmää kyytiä on ollut tarjolla kunta-alan ahkerille työntekijöille. Lomarahan leikkaukset muistetaan kyllä kuntatyöntekijöiden kentällä osoituksena arvostuksen puutteesta, erityisesti pienipalkkaisia naisia kohtaan. Ehkä nopein takinkääntö nähtiin sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen. - Vielä muutama viikko sitten hallitus oli sote-uudistuksessa kieltämässä lailla kuntien minkäänlaisen osallistumisen, sote-palveluiden tuottamiseen tai järjestämiseen, vastoin mm. perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Nyt kokoomuksen malli rakentuu kuntien poh

SDP:n Skinnari: SDP sitoutunut pääradan ja keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen25.3.2019 13:40:08 EETTiedote

Aamulehden otsikko (25.3.) antaa virheellisen kuvan SDP:n linjasta tunnin junaan. SDP haluaa kehittää raideliikennettä suunnitelmallisesti. Yksityistämiseen tähtäävää Bernerin yhtiömallia SDP ei tukenut. - Päärata on koko Suomen raideliikenteen pääverisuoni ja siihen pitää panostaa sen mukaisesti. SDP on sitoutunut pääradan ja muiden keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari. - Väyläverkkomme ovat kärsineet asetettuihin tavoitteisiin nähden jo kauan riittämättömistä investoinneista sekä suuremman vision puutteesta. Suurten kaupunkien välimatkaa on nopeiden ja joustavien matkaketjujen avulla mahdollista supistaa ja näin luoda kansainvälisen kilpailun sekä talouskasvun tueksi laajempia työssäkäyntialueita, SDP:n varapuheenjohtaja toteaa. - SDP haluaa panostaa raideliikenteen kehittämiseen suunnitelmallisesti pitkällä aikavälillä. Vaalien jälkeen tulee luoda selkeä ja konkreettinen polku investoinneille vuoteen 2030 saakka. Tavoitteena tulee ol

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo