SDP esitteli koulutuksen ja sivistyksen Osaamispolku 2030 -vision

Osaamispolku 2030 on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Pilvi Torsti esitteli kokonaisuuden SDP:n kesäkokouksessa.

SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Forssassa esiteltiin tänään Osaamispolku 2030, joka on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Kokonaisuutta esitellyt kansanedustaja Pilvi Torsti haluaa Suomen ryhtyvän jälleen rohkeasti ”koulutus- ja sivistysradikaaliksi maaksi”:

- Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä. Osaamispolku 2030 on SDP:n näkemys siitä, millaisia toimia matkan varrella tarvitaan, sanoo Torsti.

SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaiken päätöksenteon tulee pohjautua tutkittuun tietoon. Puolue järjestää syksyn aikana tilaisuuksia, joissa syvennetään koulutuksen ja tutkimuksen keskeisimpiä tavoitteita yhteistyössä tutkijoiden, muiden asiantuntijoiden ja eri yhteiskunnan tahojen kanssa.

- Petteri Orpon ja kokoomuksen puheet ja teot eivät kohtaa. Budjettiesityksessä on jälleen koulutukseen kohdistettuja leikkauksia 200 miljoonaa euroa aiempien leikkausten päälle. Nyt pitäisi keskittyä koko osaamispolkuun ja hakea vastauksia todettuihin ongelmiin. Koulutustaso on pysähtynyt, tutkimuksen ja tuotekehityksen investoinnit ovat laskussa ja koulutuksella on haasteita vastata muuttuvan työelämän tarpeisiin. Näihin ongelmiin ei budjetista ratkaisua löydy, sanoo SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

SDP katsoo, että tulevalla hallituskaudella on otettava johdonmukaisesti askeleita osaamispolulla. Eduskuntavaaleissa puolueiden tulee kertoa ihmisille selkeästi, miten tulevaisuuden haasteisiin vastataan.

- SDP haluaa kehittää peruskoulua joustavalla koulupäivällä ja parantaa koulutuksen tasa-arvoa suurissa kaupungeissa ja pienemmillä paikkakunnilla. Haluamme laajentaa oppivelvollisuutta toiselle asteelle ja varmistaa kaikille nuorille nyky-yhteiskunnan vaatiman koulutuksen ja osaamisen. Haluamme tehdä jatkuvan oppimisen reformin, jossa jokaiselle suomalaiselle mahdollistetaan osaaminen muuttuvan työelämän tarpeisiin. Me olemme valmiita käymään keskustelua muiden puolueiden kanssa siitä, millaisin eväin osaamispolkua rakennetaan Suomessa vuoteen 2030”, toteaa SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Antti Rinne, yhteydenotot: viestintäpäällikkö Ismo Kainulainen, p. 050 517 3594

Antti Lindtman, p. 040 577 6255

Pilvi Torsti, p. 040 719 1206

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Perussuomalaiset pettivät duunarit, edes bensalupauksista ei pidetty kiinni20.4.2024 10:29:14 EEST | Tiedote

Perussuomalaisia äänestäneet duunarit eivät todellakaan saaneet mitä tilasivat. Perussuomalaisten hallituksessa ajama työmarkkinapolitiikka ei vastaa vaaleja edeltäviä puheita, ja jopa kynnyskysymyksenä ollut bensanhinnan laskeminenkin lensi romukoppaan historiallisen suuren ALV-päätöksen myötä, muistuttaa SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.