SDP haluaa painottaa sosiaalista hyvinvointia, kiertotaloutta ja pohjoista ulottuvuutta Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella

Sosialidemokraatit julkistivat oman esityksensä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. SDP haluaa aloittaa keskustelun hyvissä ajoin, sillä Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana jo vuoden kuluttua. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan puheenjohtajuus tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla.

– Suomen tuleva EU-puheenjohtajuus osuu erittäin tärkeään kohtaan. Kansainvälisen tilanteen johdosta EU:lta kaivataan nyt vakautta ja johtajuutta. Suomella on puheenjohtajamaana loistava mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millä tavalla EU ottaa johtajuuden itselleen. Se vaatii sen, että Suomi ottaa takaisin paikkansa EU:n eturivissä. Tämän SDP haluaa varmistaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo.

– Suomen kansainvälisimpänä puolueena SDP haluaa keskustelunavauksellaan kannustaa muitakin puolueita mukaan keskusteluun Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä ja teemoista. Haluamme painottaa erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulutusta, osaamista ja työllisyyttä, ilmastopolitiikkaa ja veronkierron torjumista, Tytti Tuppurainen sanoo.

Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla on kolmas kerta, kun Suomi liityttyään EU:hun johtaa Euroopan unionin neuvostoa. Tuleva EU-puheenjohtajuuskausi osuu moneltakin osin mielenkiintoiseen ajankohtaan: kevään 2019 europarlamenttivaalien myötä uusi Euroopan parlamentti järjestäytyy, uusi EU-komissio on muotoutumassa ja Suomessa on pidetty eduskuntavaalit. Parlamentaarisen yhteistyön tärkeys korostuu valmisteltaessa puheenjohtajuuskauden ohjelmaa, sillä hallituspohja ei ole vielä tiedossa.

Puheenjohtajuuskausi tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille Suomea ja tärkeinä pitämiämme asioita. Kauden sisältöön vaikuttavat yhdessä Romanian ja Kroatian kanssa valmisteltava nk. trio-ohjelma puolelletoista vuodelle sekä EU:n strateginen ohjelma. Samalla puheenjohtajuus EU:n taitekohdassa antaa ainutlaatuisen tilaisuuden muotoilla koko unionin agendaa alkaneella kaudella. SDP kannustaa puolueita ja kansalaisyhteiskuntaa keskusteluun Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemoista. Kansalaisjärjestöt sekä työmarkkinaosapuolet on otettava mukaan vuoropuheluun.

SDP haluaa uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Epävarmassa kansainvälisessä tilanteessa jolloin demokratia horjuu jopa unionin jäsenmaissa, on pidettävä esillä EU:n perusarvoja: ihmisoikeudet, demokratia ja oikeusvaltioperiaate vaativat lujittamista. SDP:n mukaan jokaisen puheenjohtajamaan tulee vahvasti pitää esillä EU:n vastuuta globaalina toimijana: Afrikka-yhteistyö edellyttää määrätietoisia toimia ja sääntöperusteinen päätöksenteko ja kauppa tarvitsevat puolustajiaan.

Tämän lisäksi keskustelua vauhdittamaan SDP haluaa nostaa erityisesti Suomelle tärkeitä puheenjohtajuuskauden kärkiteemoja 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopolitiikan 4) veronkierron torjumisen.

EU:n oikeutus lunastetaan vain luomalla kansalaisille parempaa hyvinvointia. SDP pitää eriarvoisuuden vähentämistä keskeisenä EU:n yhteistyössä ja sosiaalista ulottuvuutta tärkeänä EU:n peruspilarina. Sosiaalisessa ulottuvuudessa on kyse ihmisten Euroopasta, vastaamisesta työelämän murrokseen, osaamisen ja koulutuksen kehittämisestä sekä osallisuuden vahvistamisesta että eurooppalaisesta kulttuurista. Suomella on erityistä osaamista ja näkemystä hyvinvointitalouden saralla ja Suomen tulee järjestää puheenjohtajuuskaudellaan sosiaalisen ulottuvuuden epävirallinen ministerikokous.

SDP ehdottaa pohjoiselle ulottuvuudelle uutta alkua. Arktinen yhteistyö ja muu rajat ylittävä yhteistyö tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia alueen kehittämiselle. EU:n ulkorajat ylittävä yhteistyö sekä Itämeri-yhteistyö ovat Suomelle luontevia teemoja. Kattavilla liikenne- ja verkkoyhteyksillä tuetaan elinkeinoelämän kehittämistä sekä mahdollistetaan pohjoisten harvaan asuttujen alueiden elinvoimaisuus.

Suomi on kiertotalouden suurmaa ja EU:n on oltava edelläkävijä kansainvälisessä ilmastopolitiikassa. Kiertotalouden keinoin voimme vastata globaaleihin haasteisiin kuten ilmastonmuutokseen ja luonnonvarojen ylikulutukseen. Samalla luomme pohjaa kestävälle talouskasvulle ja työpaikoille Euroopassa. Suomen kestävä metsätalous voi tarjota ratkaisuja esimerkiksi maailman merien muoviongelmaan, mutta vaatii määrätietoista ymmärtämyksen lisäämistä muiden EU-maiden ja EU:n virkakoneiston piirissä.

Veronkierron ja haitallisen verokilpailun kitkemiseksi tarvitaan toimia EU-tasolla sekä laajasti kansainvälistä yhteistyötä. Hyvinvointivaltion perusrakenteiden kannalta verovaroilla on tärkeä merkitys, sillä niillä rahoitetaan julkisia palveluita kuten koulutusta ja terveydenhuoltoa. Helsinki ei ole koko Suomi ja tästä syystä nykyisistä suunnitelmista poiketen pj-kauden kokouksien tarjoama mahdollisuus tutustuttaa osallistujia myös muuhun Suomeen pitää käyttää hyödyksi.

SDP haastaa koko suomalaisen yhteiskunnan osallistumaan puheenjohtajakauden valmisteluun ja sen toteuttamiseen.

Lisätietoja:

Tytti Tuppurainen, 040 084 0594

Kommenttipyynnöt puheenjohtaja Rinteelle:

Dimitri Qvintus, 050 574 0956
Puheenjohtajan viestintävastaava

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eduskuntavaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa11.6.2018 13:20Tiedote

Tänään julkistetun Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan joka kymmenes eläkeläinen kokee vakavia toimeentulovaikeuksia. Osa eläkeläisistä joutuu tinkimään välttämättömistä menoista, kuten lääkkeistä ja terveydenhoidosta. Noin puolet eläkeläisistä kokee tavallisten, arkistenkin menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia. Tämä on pysäyttävä ja vakava viesti siitä, että meidän on pystyttävä parempaan. Eläkeläisköyhyyttä ei voi helpottaa joskus tulevaisuutta, vaan ikäihmiset tarvitsevat tukeamme nyt, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta. SDP on esittänyt, että alle 1400 € eläkkeitä tulee astettain nostaa; tämä on tärkeä keino nostaa pienituloisia eläkeläisiä toimeentuloahdingosta. SDP on useaan otteeseen esittänyt hallitukselle toimenpideohjelman käynnistämistä eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi. Toimenpiteitä tarvitaan niin verotuksessa, kuin esimerkiksi lääkemaksuissa. Myös palveluiden ja palvelumaksujen merkitys eläkeläisten toimeentuloon on suuri ja niitä pitää kohtuul

Kutsu tiedotustilaisuuteen: SDP:n esitys Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi11.6.2018 09:52Kutsu

Hyvät tiedotusvälineiden edustajat, tervetuloa tiistaina 12.6. kello 13.15 tiedotustilaisuuteen, jonka aiheena on SDP:n esitykset Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. Paikalla ovat puolueen puheenjohtaja Antti Rinne, puoluesihteeri Antton Rönnholm ja SDP:n Eurooppa-työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tytti Tuppurainen. Tiedotustilaisuuden paikkana on eduskunnan valtiosali. Parlamentaarisen valmistelun lisäksi SDP käy esityksestään ja Suomen puheenjohtajuuskauden mahdollisista teemoista keskusteluja myös Euroopan tasolla. Edellinen keskustelu käytiin 28. toukokuuta Berliinissä, kun puheenjohtaja Rinne tapasi Saksan SPD:n puheenjohtaja Andrea Nahlesin. Ilmoittautumiset pyydetään tiistaina 12.6. kello 12.00 mennessä osoitteeseen: dimitri.qvintus@eduskunta.fi Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 Puheenjohtaja Rinteen viestintävastaava

Rinne: Sipilä puhuu väärää totuutta8.6.2018 18:48Tiedote

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä syytti puoluekokouspuheessaan Sotkamossa opposition toimintaa Terrafameen liittyen. Sipilä väitti koko opposition vaatineen eduskunnassa kaivoksen alasajamista. - SDP on tehnyt koko ajan töitä sen eteen, että Terrafameen liittyvät työpaikat ja työllisyys Kainuussa saadaan turvattua. On törkeä vale väittää muuta. Alueen elinvoimaisuus oli meille tärkeä lähtökohta, kun asiaan haettiin aikanaan ratkaisuja. SDP:n tavoite on ollut kaiken aikaa kannattava, työllistävä ja ympäristön kannalta kestävä kaivostoiminta, muistuttaa SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.