SDP Helsingin valtuustoryhmä: Tavoitteena menestyvä satama, kaupungin viihtyisyydestä tinkimättä

Helsingin demarivaltuutetut pitävät hyvänä, että Eteläsatamasta poistuvat satamatoiminnot sekä rekkaliikenne. Näin ympäristöä saadaan laajemmin kaupunkilaisten käyttöön. Tämän mahdollistamiseksi SDP:n valtuustoryhmä pitää välttämättömänä, että Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitettäisiin Jätkäsaaren Länsisatamaan. Satamatoimintojen keskittäminen Jätkäsaareen edellyttää lisääntyvän liikenteen uudelleenjärjestämistä ja siksi kaupungin virkakunta on ehdottanut satamatunnelin rakentamista Länsisatamasta Länsiväylälle.

“Satamaa koskeva keskustelu lähti liikkeelle uuden Arkkitehtuuri- ja designmuseon rakentamisesta Etelärantaan. Samassa yhteydessä on järkevää katsoa Etelärannan ja Makasiinirannan kehittämistä laajemminkin. Nykyisin alue on valitettavan alikehittynyt, vaikka sijaitsee upealla paikalla merenrannassa ja kävelymatkan päässä rautatieasemasta”, avaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma asiaa.

”Sataman kehittämisestä tehtyjen selvitysten perusteella Vuosaaren satama ei ole matkustajaliikenteen näkökulmasta yhtä houkutteleva kuin keskustasatamat – matkustajamäärät vähenisivät Vuosaariskenaariossa jopa 20 % nykytilanteesta. Vuosaaren satama on myös pääosin tavaraliikenteen satama ja sen muuttaminen matkustajaliikennettä palvelevaksi terminaaliksi vaatisi n. 700 miljoonaa euroa vaativia investointeja, pitäen sisällään sataman laajennuksen ja joukkoliikenneyhteyden”, Heinäluoma huomauttaa.

Tämän lisäksi Vuosaaressa läheinen Natura-alue rajoittaa sataman mahdollisuuksia kasvaa nykyisestä. Laivaliikenteen ohjaaminen Vuosaareen on myös ilmaston kannalta heikompi vaihtoehto, sillä se pidentäisi laivamatkaa ja siten kasvattaisi myös laivaliikenteen päästöjä”, kommentoi Heinäluoma.

Satamatunnelin alustava kustannusarvio on sataman selvitysten perusteella noin 180 miljoonaa euroa. Tunnelin avulla voidaan varmistaa sataman kehittämisedellytykset sekä toisaalta Jätkäsaaren kaupunginosan asuinviihtyvyys ja liikenteen sujuvuus.Satamatunneli olisi Länsiväylän ja Länsisataman välille rakennettu tunneli.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm esittää: Nuorisotyö jalkautumaan koronasulun aikana4.3.2021 07:06:00 EETTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm esittää, että kunnat jalkauttaisivat nuorisotyöntekijöitä tulevan kolmen viikon koronasulun ajaksi. Malm on huolissaan, koska nuorisotilojen ollessa suljettuina ja koulujen etäopetuksessa monet nuoret jäävät kokonaan tavoittamatta. Koronatilanne on pahentanut monen jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevan nuoren tilannetta. - Liian moni nuori on jäänyt kriisin aikana kokonaan ilman välittävää, turvallista ympäristöä ja aikuisia. Siksi nyt tulevaan sulkutilaan valmistautuessa olisi tärkeää, että edes osa näistä nuorista voitaisiin tavoittaa. Vaikka nuorisotalot sulkevat ovensa, nuorisotyön tulisi jalkautua sinne, missä nuoret viettävät aikaansa. Totuus on, että nämä nuoret ovat koronasulun aikana aivan muualla kuin kotona, esimerkiksi kaupungilla. Heitä ei voi tavoittaa etänä. Siksi ehdotan, että kunnissa jalkautettaisiin nuorisotyöntekijöitä kohtaamaan nuoria sekä mietittäisiin uusia keinoja nuorten tavoittamiseksi, Malm kertoo. Kor

Maakohtainen veroraportointi etenee: ”Merkittävä edistysaskel”, ministerit iloitsevat25.2.2021 17:25:09 EETTiedote

EU:n kilpailukykyneuvosto käsitteli tänään epävirallisessa videokokouksessaan maakohtaista veroraportointia. Esitykselle saatiin vihdoin enemmistön tuki ja suurlähettiläiden Coreperin tehtyä muodollisen päätöksen neuvottelut EU-parlamentin kanssa voivat käynnistyä. – Kilpailukykyneuvoston linjaus on merkittävä edistysaskel läpinäkyvyyden lisäämisessä ja veronkierron kitkemisessä, jota Suomi ajoi EU-puheenjohtajuuskaudellaan, ministerineuvostossa Suomea edustava työministeri Tuula Haatainen iloitsee. – Veronkierto on merkittävä globaali ongelma, joka vääristää kilpailua ja rapauttaa hyvinvointivaltiota. Tarvitsemme lisää avoimuutta, jotta veronkiertoa voidaan tehokkaasti kitkeä. Komissio valmisteli ehdotuksensa maakohtaiseksi veroraportoinniksi, kun Panaman paperit ja Luxleaksinä tunnetut tiedot veronkierrosta tulivat julkisuuteen vuonna 2016. Oli korkea aika edistyä asiassa EU-tasolla, työministeri Haatainen linjaa. Maakohtainen raportointi eli CBCR (Country-by-country reporting) velvo

SDP Helsinki nimesi lisää kuntavaaliehdokkaita25.1.2021 19:20:23 EETTiedote

SDP Helsingin kuntavaaliehdokkaiden lista täydentyi 24.1.2021 11 uudella ehdokkaalla. Ehdokkaiksi nimettiin näyttelijä Marc Gassot (sit.), sosiaalityöntekijä Anne Herzig, myyjä Mari Laasio, start up -aktivisti ja toimittaja Sami Kuusela, raitiovaunukuljettaja Petri Lillqvist, sairaanhoitaja Riitta Majala, yrittäjä Elisabet Miheludaki, graafinen muotoilija Jaakko Mäkikylä, key account manager Sari Rennison, vuoropäällikkö Janne Toppar ja kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren.