SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä haluaa panostaa kasvavan vanhusväestön hoivaan ja palvelutarpeiden huomioimiseen. ”Helsinki on saanut useana vuonna huomautuksen AVI:lta vanhusten kotihoidon tilanteesta. Näyttää siltä, että pormestari ei ole budjettiesityksessään esittämässä edelleenkään asiaan korjausta. Tulevaisuudessa lähes joka neljäs helsinkiläinen on yli 65-vuotias. On selvää, että erilaisten palveluiden tarpeet kasvavat, kun ikäihmisten osuus kasvaa. Helsinki on myös omassa strategiassaan päättänyt kohdentaa rahoitusta erityisesti peruspalveluihin, joissa väestönkasvu lisää menoja.”

”Helsinki tekee vuosi toisensa jälkeen satojen miljoonien ylijäämää. Myös tänä vuonna verotulojen kehitys on ollut kuluvan vuoden talousarviossa odotettua parempaa. Varhaiskasvatuksessa ja koulujen puolella pitää ottaa entistä kunnianhimoisempi tavoite, että koulumme ovat tasa-arvoisia, ja että meillä on päiväkotipaikkoja kaikille lapsille. Pidämme tärkeänä, että lähipäiväkotiperiaate toteutuu koko kaupungissa. Tämä on perheiden arkeen ja sujuvuuteen liittyvä tekijä”, Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä pitää tulevien talousarvioneuvotteluiden keskeisimpänä kysymyksenä riittäviä satsauksia eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen. Tämä edellyttää lisäpanostuksia kaikille toimialoille.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

Kutsu medialle: SDP julkaisee ikäpoliittisen ohjelman4.2.2019 13:52:31Kutsu

Aika: keskiviikko 6.2. klo 8.30 Paikka: Eduskunta, sd-ryhmähuone SDP julkaisee keskiviikkona 6.2. ikäpoliittisen ohjelman. Tilaisuudessa on läsnä puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Ohjelman sisältöjä esittelee valmistelusta vastanneen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen. Ilmoittautumiset 5.2. mennessä: Emilia Tervonen, 050 552 0676, emilia.tervonen@eduskunta.fi Ilmoitathan saapumisestasi, tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.