SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä haluaa panostaa kasvavan vanhusväestön hoivaan ja palvelutarpeiden huomioimiseen. ”Helsinki on saanut useana vuonna huomautuksen AVI:lta vanhusten kotihoidon tilanteesta. Näyttää siltä, että pormestari ei ole budjettiesityksessään esittämässä edelleenkään asiaan korjausta. Tulevaisuudessa lähes joka neljäs helsinkiläinen on yli 65-vuotias. On selvää, että erilaisten palveluiden tarpeet kasvavat, kun ikäihmisten osuus kasvaa. Helsinki on myös omassa strategiassaan päättänyt kohdentaa rahoitusta erityisesti peruspalveluihin, joissa väestönkasvu lisää menoja.”

”Helsinki tekee vuosi toisensa jälkeen satojen miljoonien ylijäämää. Myös tänä vuonna verotulojen kehitys on ollut kuluvan vuoden talousarviossa odotettua parempaa. Varhaiskasvatuksessa ja koulujen puolella pitää ottaa entistä kunnianhimoisempi tavoite, että koulumme ovat tasa-arvoisia, ja että meillä on päiväkotipaikkoja kaikille lapsille. Pidämme tärkeänä, että lähipäiväkotiperiaate toteutuu koko kaupungissa. Tämä on perheiden arkeen ja sujuvuuteen liittyvä tekijä”, Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä pitää tulevien talousarvioneuvotteluiden keskeisimpänä kysymyksenä riittäviä satsauksia eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen. Tämä edellyttää lisäpanostuksia kaikille toimialoille.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem