SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä haluaa panostaa kasvavan vanhusväestön hoivaan ja palvelutarpeiden huomioimiseen. ”Helsinki on saanut useana vuonna huomautuksen AVI:lta vanhusten kotihoidon tilanteesta. Näyttää siltä, että pormestari ei ole budjettiesityksessään esittämässä edelleenkään asiaan korjausta. Tulevaisuudessa lähes joka neljäs helsinkiläinen on yli 65-vuotias. On selvää, että erilaisten palveluiden tarpeet kasvavat, kun ikäihmisten osuus kasvaa. Helsinki on myös omassa strategiassaan päättänyt kohdentaa rahoitusta erityisesti peruspalveluihin, joissa väestönkasvu lisää menoja.”

”Helsinki tekee vuosi toisensa jälkeen satojen miljoonien ylijäämää. Myös tänä vuonna verotulojen kehitys on ollut kuluvan vuoden talousarviossa odotettua parempaa. Varhaiskasvatuksessa ja koulujen puolella pitää ottaa entistä kunnianhimoisempi tavoite, että koulumme ovat tasa-arvoisia, ja että meillä on päiväkotipaikkoja kaikille lapsille. Pidämme tärkeänä, että lähipäiväkotiperiaate toteutuu koko kaupungissa. Tämä on perheiden arkeen ja sujuvuuteen liittyvä tekijä”, Heinäluoma painottaa.

SDP:n valtuustoryhmä pitää tulevien talousarvioneuvotteluiden keskeisimpänä kysymyksenä riittäviä satsauksia eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen. Tämä edellyttää lisäpanostuksia kaikille toimialoille.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.