SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!

Yhteisöllisyys synnyttää turvallisuutta. Viranomaistenkin on helpointa toimia kaupungissa, jossa ihmiset välittävät ja huolehtivat toisistaan. Myös poliiseja tarvitaan, mutta poliisikin toimii tehokkaimmin yhteisön tuella.

Kaupungistuminen, alueiden eriarvoistuminen ja ilmastonmuutos etenevät kiihtyvällä tahdilla. Osa muutoksista on maailmanlaajuisia, osa taas paikallisia ja täysin meidän helsinkiläisten omissa käsissä.

Asuinalueiden eriarvoistumien on valinta ja päätös. Se ei tapahdu, jos emme anna sen tapahtua. SDP Helsinki vaatii kaupungilta määrätietoista kaikki sektorit kattavaa ohjelmaa, jolla eriarvoistuminen pysäytetään.

Me asukkaat päätämme minkälainen kaupunki Suomen ainoasta metropolista kehittyy. SDP Helsinki haluaa tasa-arvoisen ja yhteisöllisen kaupungin. Reilun kaupungin, jossa sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja elävä kulttuuri luo yhteisöllisyyttä ja turvallisuutta.

Sosiaalidemokraatit vaativat, että Helsingissä pysäytetään köyhyyden keskittyminen. Lapsien pitää saada kasvaa naapurustoissa, joissa asuu monenlaista väkeä. Jos omassa perheessä on ongelmia, on lapselle erityisen tärkeää saada tukea ympäröivältä yhteisöltä, naapureilta, koulusta, kavereiden vanhemmilta.

Emme halua Helsinkiin taantuvia alueita. Vaadimme oikeudenmukaista asuntopolitiikkaa ja erityisesti lisää kohtuuhintaista asuntotuotantoa.

On paljon parempi ehkäistä ongelmia kuin korjata niitä. Jos myönteisellä erityiskohtelulla voimme ehkäistä yhden lapsen syrjäytymisen, jos kaupunginosien tasapuolisella kehittämisellä ehkäistä yhden lähiön kurjistuminen, on se hyväksi koko kaupungille.

Helsingin pitää panostaa julkisiin palveluihin erityisesti alueilla, joissa vaarana on ongelmien kasaantuminen.

Suomen ainoan metropolin merkitys koko maan tulevaisuuden kannalta vain kasvaa. Ainoastaan tasa-arvoinen ja yhteisöllinen Helsinki, jossa kaikki kaupunginosat ja asukkaat pidetään mukana, voi vastata tulevaisuuden haasteisiin. Eriarvoistuminen ja turvattomuuden kasvu pitää torjua valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. On hienoa, että pääministeri Rinteen hallitus on ottanut tämän kärkitavoitteekseen ja ojentanut auttavan kätensä, tähän Helsingin pitää tarttua!

Muutos tuo mukanaan epävarmuutta ja herättää pelkoja. Se luo silti aina myös mahdollisuuksia. Työelämä ja talous muuttuvat. Niiden muutos on ihmisen tekemä ja yhdessä hallittavissa ja se pitää tehdä sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.

Sukupolvien yhteinen suuri haaste on ilmastonmuutoksen oikeudenmukainen torjunta, ja se vaatii myös uudenlaista kaupunki- ja kulutuskulttuuria.  Joskus ainoaa realismia on idealismi. Kun maailma muuttuu, vanhat totuudet murtuvat. Vaikeinta realismia on päästää irti eilisen totuuksista.

Lisätietoja:

Pentti Arajärvi

SDP Helsinki

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen

Socialdemokraterna I Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och staller gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid ryska gränsen av partiordföranden Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna, och Magadalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna.

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit: Vahvistetaan EU:n hybridipuolustusta ja asetetaan tiukempia pakotteita Venäjälle22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit esittävät uusia ehdotuksia EU:n hybridipuolustuksen vahvistamiseksi ja asettavat yhteisiä vaatimuksia uusista pakotteista Putinin sotakassan kuristamiseksi. Ehdotukset tehtiin Suomen sosialidemokraattien puheenjohtajan Antti Lindtmanin ja Ruotsin sosialidemokraattien puheenjohtajan Magdalena Anderssonin Venäjän rajalle Vaalimaan rajanylityspaikalle tehdyn yhteisen vierailun jälkeen.