SDP Helsinki ja Helsingin sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä: Kohtuuhintainen asuminen ja neuvonta avaimia asunnottomuuden vähentämiseen

Koronaepidemian vaikutus pääkaupunkiseudun työttömyyteen heijastuu myös asunnottomien määrään. Toimeentulon vaarantuminen voi johtaa vuokramaksujen häiriöihin, velkaantumiseen, häätöihin ja lopulta asunnottomuuteen. Epidemian myötä moni työnsä menettänyt työntekijä ja yrittäjä on ajautunut asunnottomaksi.

Keskeisiä syitä kasvukeskusten asunnottomuuteen ovat korkeat vuokrat ja pula kohtuuhintaisista asunnoista. Kasvava asuntojen tarve johtaa myös asuntojen hintojen nousuun. Tässä tilanteessa heikommassa asemassa olevien uhka joutua asunnottomaksi kasvaa. Asunnottomuuden riski on tähän saakka ollut suurin pienituloisilla, maahanmuuttajataustaisilla sekä päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivillä – nyt uhka koskee myös äkillisesti työnsä menettäneitä.

Asunto on ihmisen perusoikeus. Jokaisella meistä tulee varallisuuteen tai elämäntilanteeseen katsomatta olla aina oikeus kotiin. Asunnottomien määrä on viime vuosina laskenut etenkin Helsingissä, ja valtakunnallisestikin. Se ei riitä. Työtä on jatkettava pitkäjänteisesti mm. lisäämällä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Asunnottomuuden uusiin ilmiöihin on reagoitava nopeasti, linjaa Helsingin SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Oikea-aikaisella tuella on keskeinen merkitys asunnottomuuden ehkäisyssä ja vähentämisessä. Helsingin asumisneuvonta on valittu yhdeksi Euroopan parhaimmista ja innovatiivisimmista toimintamalleista asunnottomuutta ehkäisevänä työmuotona. Ratkaisukeskeinen neuvonta, monialainen aputiimi sekä toimiva yhteistyö vuokranantajien kanssa ovat tehneet mahdolliseksi Helsingin mallin toimivuuden.

Tästä toimintamallista Helsingin ei tule tinkiä jatkossakaan. Helsingin mallin edistyksellisyydestä huolimatta meidän asunnottomien määrä on edelleen Suomen korkein ja sen vähentämiseksi ja lopulta poistamiseksi on tehtävä edelleen paljon töitä, painottaa SDP:n Helsingin piirin puheenjohtaja Pentti Arajärvi.

Eveliina Heinäluoma
eveliina.heinaluoma@eduskunta.fi
p. 0405921807

Pentti Arajärvi
pentti.arajarvi@iki.fi
p. 0405820300

Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä23.9.2020 18:50:52 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn