SDP EDUSKUNTA

SDP: Jätelakia tulee uudistaa kierrätys- ja kiertotaloustavoitteet edellä

Jaa

Eduskunta äänesti tänään jätelain muutoksesta. SDP esitti lakiesityksen hylkäämistä. Esitys lisää byrokratiaa etenkin pienyrittäjille eikä se paranna kierrätystä- tai vahvista ilmastotavoitteita mitenkään.

- SDP:ssä on seurattu surullisena kun tällä hallituskaudella tehtyjä kunnallista jätehuoltoa rapauttavia muutoksia. Muutokset on tehty yksityisten jätehuoltoyhtiöiden etujen nimissä, ei kuntalaisten, ympäristön tai kierrätystavoitteiden nimissä, toteaa ympäristövaliokunnassa koko vaalikauden vaikuttanut kansanedustaja Riitta Myller.

- Kunnallisen jätehuoltosektorin kurittaminen alkoi jo hankintalain uudistuksen yhteydessä, kun kunnallisille jäteyhtiöille määrättiin erittäin tiukat rajat palveluiden ulosmyynnille. Tässä poikettiin kansallisesti alaspäin direktiivin asettaman rajan. Jo tämä tulee aiheuttamaan ongelmia kunnallisille jätehuoltoyhtiöille, joiden tulee olla liiketoiminnaltaan kannattavia sekä hankaloittamaan mm. maatilojen ja yritysten toimintaedellytyksiä kun ne eivät voi ostaa palvelua kunnalliselta toimijalta näin halutessaan.

- Suomen kierrätysaste on surullisen matala. Emme ole kierrätyksen mallimaa vaikka näin joskus väitetään. Tavoitteet kiristyvät lähivuosina. Yhdyskuntajätteestä tulee kierrättää 50 prosenttia vuonna 2020, 55 prosenttia vuonna 2025, 60 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035. Nykyinen (2017) kierrätysaste on 41 prosenttia.

- Kierrätystavoitteista jälkeen jäämisen syitä ovat mm. ailahtelevan vastuiden määrittely, jatkuvat muutokset toimintaympäristössä sekä hyötyjätteiden erilliskeräyksen tehottomuus.

- SDP:n mielestä seuraavalla kaudella tulee jätelainsäädäntö uudistaa kokonaisvaltaisesti kuntalaisten ja ympäristön hyväksi, niin, että kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden asema vahvistuu, kierrättäminen helpottuu ja kierrätysaste nousee. Tarvitaan vahva visio jätesektorille ja siinä julkisella, kuntalaisten omistamalla jätehuollolla on suuri rooli. Jätehuolto on tehokkainta siellä, missä julkinen sektori vastaa kokonaisuudesta ja yksityiset toimijat täydentävät sitä. Tästä on esimerkkejä maailmalta.

- Jätelakia tulee uudistaa myös EU:n jätedirektiivin, pakkausjätedirektiivin, kaatopaikkadirektiivin, romuajoneuvo-, paristo- sekä sähkö- ja elektroniikkalaiteromudirektiivien muutosten vuoksi. Ne on pantava Suomessa täytäntöön 5.7.2020 mennessä. Tässä yhteydessä tarvitaan näkyvä korjausliike jätelakiin. Kunnallisten jätehuoltotoimijoiden mahdollisuutta kehittää yhdyskuntajätehuoltoa tulee vahvistaa.

- SDP on huolissaan myös pienten yritysten toimintaympäristöstä. Yrityksillä oltava mahdollisuus hankkia jätehuoltopalvelut läheltä, helposti ja kohtuuhinnalla. Kuntayhtiöillä on näin ollen oltava mahdollisuus tarjota markkinaehtoisia jätehuoltopalveluja alueensa yrityksille EU:n hankintadirektiivin sallimissa rajoissa, kuten muissakin EU-maissa. Se on paikallistalouden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätöntä.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Werning tyytyväinen Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisesta18.6.2019 13:37:29 EESTTiedote

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on tyytyväinen, että hallitus on huomioinut lisätalousarvioesityksessä Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisen. Hiljattain julkistetussa hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdistuvat panostukset nousivat selvästi esille. Kymenlaaksoon kohdistuu merkittävä raideinvestointeja jo heti hallituskauden alussa meille tärkeisiin hankkeisiin. - Tänään hallituksen ensimmäisessä lisätalousarvioinfossa tiedotettiin uusista liikenneinfran investoinneista, jotka lähtevät liikkeelle välittömästi. Kouvola - Kotka - Hamina rataosuuden parantaminen oli näissä investoinneissa mukana. Tämä tarkoittanee vihdoinkin puuttuvan kaksoisraiteen saamista. Tämä investointi on hyvin merkityksellinen, sillä Kotkan ja Kouvolan välinen ratayhteys on yksi Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä, Werning toteaa. Hamina - Kotkan sataman toiminnan kannalta toimiva rataosuus Kouvolaan on hyvin tärkeä. Kaksoisraiteen merkitystä ei voida vähätellä myöskään Kouvolan Rautatie- ja maa

SDP:n Väätäinen: Rinteen hallitukselta merkittävät panostukset myös Pohjois-Savoon18.6.2019 13:34:45 EESTTiedote

Rinteen hallitus esittää tänään julkistetussa vuoden 2019 2. lisätalousarviossa rahoitusta 55 miljoonaa euroa Ylivieska-Iisalmi ja Siilinjärvi-Ruokosuo rataosuuksien sähköistämiseen ja Iisalmen kolmioraiteen rakentamiseen. Radalla on runsaasti kaivosteollisuuden sekä kemian ja metsäteollisuuden tavaraliikennettä. Vuosittainen rahdin määrä radalla on ollut noin kaksi miljoonaa tonnia. Radan sähköistys lisää rautatieliikenteen kilpailukykyä Itä-Suomesta ja Kainuusta Pohjanlahden satamiin, tehostaa kuljetusketjuja ja parantaa alueen yritysten kilpailukykyä. Pohjois-Savon tarvitsee valtion panostusta elinvoiman vahvistamiseen ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kohti uusia tavoitteita.

SDP:n Ojala-Niemelä: Ajoksen sataman väylän syventäminen etenee18.6.2019 12:33:08 EESTTiedote

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) kiittää pääministeri Rinnettä ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinia tämän päiväisestä päätöksestä sitoutua Ajoksen sataman väylän syventämiseen. Asiasta löytyy pöytäkirjamerkintä tänään julkaistussa lisätalousarvioesityksessä. - On hienoa, että Rinteen hallitus turvaa Lapin kehittyvälle teollisuudelle kilpailukykyiset kuljetukset varmistamalla Kemin Ajoksen sataman tuloväylän syventämisen. Sataman syventäminen palvelee saumattomasti alueen suurteollisuutta, joka tuottaa lähes kymmenesosan Suomen vientituloista, Ojala-Niemelä iloitsee. - Tämä on merkittävä päätös koko Lapin teollisuuden työpaikoille ja yritysten toimintamahdollisuuksille. Päätös palvelee paitsi nykyistä teollisuutta niin myös tulevia biojalostusinvestointeja. Kahden vireillä olevan investoinnin edellytyksenä on väylän syventäminen nykyisestä 10 metristä 12 metriin, Ojala-Niemelä toteaa. - Kemin sataman rooli korostuu koko Lapin alueen teollisuuden vientisataman

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme