SDP julkaisi toimenpideohjelman lasten ja nuorten mielenterveyden parantamiseksi. Mielenterveyden häiriöt ovat koululaisten ja nuorten aikuisten tavallisin terveysongelma. Noin joka neljäs nuori kärsii jostain mielenterveysongelmasta, ja hoitoon hakeutuu vuosi vuodelta enemmän lapsia ja nuoria.
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa

-Tutkitusti ennaltaehkäisevän mielenterveystyön resurssien lisäys maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Katse tulisi nyt kohdistaa varhaiskasvatuksen ja koulujen resursseihin. Riittävillä resursseilla ja varhaisella puuttumisella voidaan tehokkaimmin estää ongelmien kasvaminen ja kasaantuminen tulevaisuudessa. Mielenterveyspalveluiden tulee olla saatavilla siellä missä lapset ja nuoret viettävät aikaansa. Siksi on tärkeää kehittää edelleen erilaisia matalan kynnyksen palveluita. Lapsiin ja nuoriin panostaminen on tulevaisuusinvestointi, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

SDP:n toimenpideohjelma koostuu 16 ehdotuksesta lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisemiseksi ja psyykkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ohjelmassa ehdotetaan muun muassa valtakunnallisen kouluterveyskyselyn kattavuuden laajentamista, väestön mielenterveystaitojen kehittämistä ja oppilas- ja opiskelijahuollon riittävien resurssien turvaamista.

- Olen todella iloinen, että SDP:n puoluekokouksessa tekemäni aloitteen pohjalta puolueella on nyt valmis toimenpideohjelma. Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen on paitsi inhimillisesti välttämätöntä myös taloudellisesti viisasta. Mielenterveyden häiriöt ovat suurin tekijä nuorten työkyvyttömyyseläkkeisiin. Kukaan lapsi tai nuori ei saa jäädä ilman apua, sanoo SDP:n työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa.

Sara Holappa

Iida Vallin
SDP:n viestintäpäällikkö

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa

Socialdemokraterna I Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och staller gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid ryska gränsen av partiordföranden Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna, och Magadalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna.

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit: Vahvistetaan EU:n hybridipuolustusta ja asetetaan tiukempia pakotteita Venäjälle22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit esittävät uusia ehdotuksia EU:n hybridipuolustuksen vahvistamiseksi ja asettavat yhteisiä vaatimuksia uusista pakotteista Putinin sotakassan kuristamiseksi. Ehdotukset tehtiin Suomen sosialidemokraattien puheenjohtajan Antti Lindtmanin ja Ruotsin sosialidemokraattien puheenjohtajan Magdalena Anderssonin Venäjän rajalle Vaalimaan rajanylityspaikalle tehdyn yhteisen vierailun jälkeen.

Kutsu medialle: Magdalena Andersson ja Antti Lindtman järjestävät tiedotustilaisuuden 22.4.22.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Ruotsin sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Magdalena Andersson ja SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman vierailevat Suomen itärajalla maanantaina 22.4. Vierailun aiheena on Suomeen kohdistunut välineellistetty maahantulo. Vierailun jälkeen Helsingissä järjestetään tiedotustilaisuus, jossa Andersson ja Lindtman kommentoivat käyntiään rajalla ja tekevät yhteisen EU-aiheisen esityksen sekä vastaavat toimittajien kysymyksiin. Tiedotustilaisuus järjestetään SDP:n puoluetoimistolla klo 15.30 (os. Siltasaarenkatu 18–20, sisäänkäynti C-portaasta). Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tiedotustilaisuuteen 22.4. klo 10 mennessä sähköpostitse: ulla.mikkola@sdp.fi. Tiedotustilaisuus striimataan SDP:n Youtube-kanavalla täällä: https://youtube.com/live/A9p2kgKO9Ac?feature=share