SDP julkaisi toimenpideohjelman lasten ja nuorten mielenterveyden parantamiseksi. Mielenterveyden häiriöt ovat koululaisten ja nuorten aikuisten tavallisin terveysongelma. Noin joka neljäs nuori kärsii jostain mielenterveysongelmasta, ja hoitoon hakeutuu vuosi vuodelta enemmän lapsia ja nuoria.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa

-Tutkitusti ennaltaehkäisevän mielenterveystyön resurssien lisäys maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Katse tulisi nyt kohdistaa varhaiskasvatuksen ja koulujen resursseihin. Riittävillä resursseilla ja varhaisella puuttumisella voidaan tehokkaimmin estää ongelmien kasvaminen ja kasaantuminen tulevaisuudessa. Mielenterveyspalveluiden tulee olla saatavilla siellä missä lapset ja nuoret viettävät aikaansa. Siksi on tärkeää kehittää edelleen erilaisia matalan kynnyksen palveluita. Lapsiin ja nuoriin panostaminen on tulevaisuusinvestointi, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

SDP:n toimenpideohjelma koostuu 16 ehdotuksesta lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisemiseksi ja psyykkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ohjelmassa ehdotetaan muun muassa valtakunnallisen kouluterveyskyselyn kattavuuden laajentamista, väestön mielenterveystaitojen kehittämistä ja oppilas- ja opiskelijahuollon riittävien resurssien turvaamista.

- Olen todella iloinen, että SDP:n puoluekokouksessa tekemäni aloitteen pohjalta puolueella on nyt valmis toimenpideohjelma. Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen on paitsi inhimillisesti välttämätöntä myös taloudellisesti viisasta. Mielenterveyden häiriöt ovat suurin tekijä nuorten työkyvyttömyyseläkkeisiin. Kukaan lapsi tai nuori ei saa jäädä ilman apua, sanoo SDP:n työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa.

Sara Holappa

Iida Vallin
SDP:n viestintäpäällikkö

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.