SDP nimesi kansanedustajaehdokkaita Uudellemaalle!

Uudenmaan sosialidemokraatit nimesivät ensimmäiset ehdokkaat tuleviin eduskuntavaaleihin.

Kokous valitsi jäsenvaalin perusteella 27 eniten ääniä saanutta kansanedustajaehdokkaiksi.

Uudeltamaalta valitaan keväällä 2019 nykyisen väestötiedon perusteella 36 kansanedustajaa.

Loput ehdokkaat asettaa Uudenmaan piirihallitus sekä SDP:n ruotsinkielinen piiri FSD.

Listan nuorin ehdokas on 22-vuotias Markus Myllyniemi Kirkkonummelta ja vanhin Kimmo Kiljunen (66) Vantaalta.

Ehdokkaiden keski-ikä on 44,7 vuotta. Ehdokkaista 14 oli ehdolla vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ja 13 on uusia.

Uudenmaan sosialidemokraatit pitivät piirikokouksen Kauniaisissa 28.4.2018 Työväen akatemialla.

Ehdokkaan nimi Arvo/ammatti Ikä Paikkakunta
 Hannus Daniel Pääluottamusmies 40 Loviisa
 Sistonen Markku Liikuntapalvelupäällikkö 59 Espoo

Pekka Tuuri

Uudenmaan sosialidemokraatit ry on SDP:n 2. suurin piiri.

SDP haluaa painottaa sosiaalista hyvinvointia, kiertotaloutta ja pohjoista ulottuvuutta Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella12.6.2018 13:25Tiedote

Sosialidemokraatit julkistivat oman esityksensä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. SDP haluaa aloittaa keskustelun hyvissä ajoin, sillä Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana jo vuoden kuluttua. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan puheenjohtajuus tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. – Suomen tuleva EU-puheenjohtajuus osuu erittäin tärkeään kohtaan. Kansainvälisen tilanteen johdosta EU:lta kaivataan nyt vakautta ja johtajuutta. Suomella on puheenjohtajamaana loistava mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millä tavalla EU ottaa johtajuuden itselleen. Se vaatii sen, että Suomi ottaa takaisin paikkansa EU:n eturivissä. Tämän SDP haluaa varmistaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo. – Suomen kansainvälisimpänä puolueena SDP haluaa keskustelunavauksellaan kannustaa muitakin puolueita mukaan keskusteluun Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä ja teemoista. Haluamme painottaa erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulu

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eduskuntavaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa11.6.2018 13:20Tiedote

Tänään julkistetun Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan joka kymmenes eläkeläinen kokee vakavia toimeentulovaikeuksia. Osa eläkeläisistä joutuu tinkimään välttämättömistä menoista, kuten lääkkeistä ja terveydenhoidosta. Noin puolet eläkeläisistä kokee tavallisten, arkistenkin menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia. Tämä on pysäyttävä ja vakava viesti siitä, että meidän on pystyttävä parempaan. Eläkeläisköyhyyttä ei voi helpottaa joskus tulevaisuutta, vaan ikäihmiset tarvitsevat tukeamme nyt, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta. SDP on esittänyt, että alle 1400 € eläkkeitä tulee astettain nostaa; tämä on tärkeä keino nostaa pienituloisia eläkeläisiä toimeentuloahdingosta. SDP on useaan otteeseen esittänyt hallitukselle toimenpideohjelman käynnistämistä eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi. Toimenpiteitä tarvitaan niin verotuksessa, kuin esimerkiksi lääkemaksuissa. Myös palveluiden ja palvelumaksujen merkitys eläkeläisten toimeentuloon on suuri ja niitä pitää kohtuul