SDP Oulun piiri nimesi aluevaaliehdokkaita: Tammikuussa äänestetään sosiaali- ja terveyspalveluiden arvopohjasta

SDP:n Oulun piiri on nimennyt 59 ensimmäistä aluevaaliehdokasta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Sosialidemokraattiset ehdokkaat lähtevät ajamaan yhdenvertaisia ja laadukkaita palveluita kaikille alueen asukkaille. Tavoite toteutuu vain motivoituneen ja hyvin johdetun henkilöstön avulla.

Oulun piirin sosialidemokraatit ovat hyvin huolissaan uutisista, joiden mukaan aluevaalit eivät vielä juurikaan kiinnosta äänestäjiä. Tulevat hyvinvointialueet päättävät kattavasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Esimerkiksi lääkäri-, neuvola-, lastensuojelu- ja suun terveydenhuollon palvelut kuuluvat niiden toimivaltaan. Kyseiset palvelut ovat ihmisten arkielämän kannalta keskeisiä. Tammikuun aluevaaleissa äänestetään siitä, millaisella poliittisella arvopohjalla näistä palveluista jatkossa päätetään.

Sosialidemokraatit painottavat muun muassa palveluiden hyvää saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Perinteisillä palveluilla on kiistaton paikkansa, mutta niiden rinnalle on uskallettava luoda myös esimerkiksi uudenlaisia digitaalisia toimintatapoja.

SDP:n Oulun piiri toteaa, että hyvään henkilöstöpolitiikkaan on kiinnitettävä huomiota heti hyvinvointialueen muodostuessa. On helpompi rakentaa heti alussa hyviä toimintatapoja kuin korjata myöhemmin ongelmia ja mainehaittoja. Hyvä henkilöstöpolitiikka tarkoittaa muun muassa hyvää johtamista, aktiivista tiedottamista ja monipuolisten vaikutuskanavien luomista henkilöstölle.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyys on suuri huolenaihe myös Pohjois-Pohjanmaalla, ja hyvä henkilöstöpolitiikka on yksi ratkaiseva tekijä rekrytoinnissa. SDP:n ajama seitsemän päivän kiirettömän hoidon hoitotakuu on tärkeä tavoite, ja korona on lisännyt hoitovelkaa laajasti. Ammattihenkilökunnan saatavuuteen on kiinnitettävä näidenkin vuoksi kaikki mahdollinen huomio.

SDP:n Oulun piiri nimeää uusia ehdokkaita viikoittain, kunnes ehdokkuudet vahvistetaan Sotkamossa pidettävässä piirikokouksessa 27. marraskuuta.

Nyt nimetyt 59 ehdokasta ovat:

Ahl Kristina, Oulu

Sanna Husa
sanna.husa@sdp.fi

SDP: Hoitoa on saatava aina tarvittaessa7.10.2021 10:57:43 EEST | Tiedote

SDP pitää tärkeänä, että jokainen suomalainen saa hoitoa aina tarvittaessa. Lisäksi henkilöstön jaksamisesta on huolehdittava, sillä hyvinvoiva henkilöstö turvaa laadukkaat palvelut. - Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus laadukkaisiin ja toimiviin palveluihin. SDP:lle oikea-aikainen hoitoon pääsy sekä sote-henkilöstön hyvinvointi ovat näiden vaalien keskeisimmät tavoitteet, linjaa SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin. Oikea-aikaiset palvelut sekä luovat hyvinvointia että säästävät rahaa. Korona-ajalta kertyneen hoivavelan purkaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tarvitsemme hoitotakuun, riittävät ja laadukkaat palvelut ja palveluverkon, jotta hoitolupaus on toteutettavissa. SDP:lle hoitolupaus tarkoittaa sitä, että perusterveydenhuollossa kiireettömään hoitoon pääsee 7 päivässä hoidontarpeen arvioinnista. Hoitolupaus koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia, eli myös mielenterveyden haasteiden kanssa hoitoon tulee päästä viikossa. Myös suunterveydenhoito on ol

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Kaupunkistrategian keskiössä helsinkiläisten hyvinvoinnin vahvistaminen ja eriarvoisuuden torjunta29.9.2021 11:15:37 EEST | Uutinen

Helsingin kaupunkistrategiasta käytävät neuvottelut on saatu suurimpien valtuustoryhmien toimesta päätökseen. SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen tärkeimpien tavoitteidensa näkymiseen strategiassa ja kannattaa strategian hyväksymistä. Helsingin kasvu on tuonut pääkaupungin toimintaan ja kaupungin päättäjille paljon uusia haasteita. Ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen ja eriarvoistuminen ovat tulevalla valtuustokaudella myös Helsingin kaupunkistrategian keskiössä. ”Valtuustokaudella toteutetaan SDP:n esitys 2-vuotisesta koronan elpymisohjelmasta. Lisärahoituksella panostamme hoitojonojen purkamiseen, terapiatakuun toteuttamiseen ja koulujen oppimisvajeen paikkaamiseen”, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma painottaa. Alueellinen eriytyminen on Helsingin suurimpia haasteita. Eriytymisen uhkaan tullaan puuttumaan kaupunkilaisia kuunnellen ja tutkimusyhteisöä hyödyntäen. ”SDP:n tavoitteesta Helsinki jatkaa pitkäjänteistä työtä tasa-arvoisen kaupunkikehityksen puolesta.

SDP:n viestintäpäälliköksi Miia Järvi ja viestintäsuunnittelijaksi Laura Paatelainen16.8.2021 10:19:52 EEST | Tiedote

SDP:n viestinnässä on tapahtunut muutoksia elokuun aikana. Viestintäpäällikkönä on aloittanut Miia Järvi ja viestintäsuunnittelijana Laura Paatelainen. Järvi siirtyi tehtävään Palvelualojen ammattiliiton viestintäpäällikön tehtävästä. Paatelainen puolestaan on viestinnän väitöskirjatutkija, jonka tutkimuskohteena on erityisesti poliittinen viestintä sosiaalisessa mediassa. – Avoimuus ja kohderyhmälähtöisyys ovat tärkeä osa toimivaa viestintää ja onkin hienoa päästä edistämään näitä uudessa roolissa. Lisäksi koen merkitykselliseksi SDP:n tulevaisuuslinjan näkyväksi tekemisen sekä valmistautumisen tammikuisiin hyvinvointialuevaaleihin. Edessä on mielenkiintoinen ja työntäyteinen syksy, sanoo Järvi. – Poliittinen viestintä ja keskustelu ovat olleet intohimoni jo pitkään. SDP:llä on rakentava, tulevaisuuteen katsova linja, ja olen todella innostunut mahdollisuudesta päästä omalta osaltani tekemään tätä viestiä näkyväksi, Paatelainen kertoo. – Miian pitkän kokemus vastuullisista viestintäte