SDP: Sote-uudistuksessa on palattava alkuperäisiin tavoitteisiin

SDP edellyttää, että työtä sote-uudistuksen eteen jatketaan aidossa ja osapuolia kunnioittavassa yhteistyössä, perustuslakia noudattaen.

Ihmiset odottavat sote-uudistukselta yksinkertaisia asioita. SDP:n periaatteet sote-uudistuksen toteuttamiseksi lähtevät ihmisten tarpeista ja toiveista. Jokaisella on oltava oikeus laadukkaaseen hoivaan. Jokaisen on päästävä hoitoon jonottamatta eivätkä asiakasmaksut saa estää palvelujen käyttöä. Hoitotakuuta pitää parantaa. Tämän varmistamiseksi tarvitsemme lisää lääkäreitä ja hoitajia peruspalveluihin ja vanhustenhoitoon.

Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koko määräytyy riittävän väestöpohjan perusteella. Ammattitaitoinen johtaminen ja sen edellytykset ovat merkittäviä tekijöitä uudistuksen viemisessä eteenpäin.

Hallituksen sote-uudistus kaatui omaan mahdottomuuteensa. Hallituksen epäonnistumisen taustalla on kokoomuksen ja keskustan poliittinen sopimus, jossa kokoomukselle luvattiin soten markkinamalli ja keskustalle maakunnat. Tämä oli ratkaiseva virhe hallituksen toiminnassa. Ihmisten tarpeet jäivät markkinoiden ja valtapelin jalkoihin. Hallitus ei neljään vuoteen pystynyt tekemään perustuslain mukaista sote-uudistusta.

SDP ei hyväksy markkinavetoista sote-uudistusta. Nyt on nopeassa parlamentaarisessa valmistelussa sovittava polusta, jolla uudistuksen alkuperäiset tavoitteet voidaan toteuttaa.

Sote-uudistuksen valmistelussa on ympäri Suomea tehty hyvää työtä, jota on hyödynnettävä tulevankin valmistelun pohjana. Alueellisen valmistelurahoituksen jatkuvuus on turvattava kaikissa tilanteissa. Lisäksi kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittamista on jatkettava, kunnes sote-uudistus on tullut voimaan.

SDP:n Paatero: Kokoomuksen kuntateot puhuvat karua kieltä26.3.2019 10:49:48 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero näkee kokoomuksen suunnanmuutoksen kuntakysymyksissä myönteisenä asiana. - On hyvä, että kokoomus on herännyt kuntien olemassaoloon useammassakin kysymyksessä. Neljä vuotta tuuli on ollut kovin kuntavastaista, muistuttaa Paatero. - Menneen hallituskauden teot kertovat aivan toista, karua kieltään. Kunnilta on viety palveluiden järjestämisestä 800 miljoonaa euroa valtionosuuksista. Yhtä kylmää kyytiä on ollut tarjolla kunta-alan ahkerille työntekijöille. Lomarahan leikkaukset muistetaan kyllä kuntatyöntekijöiden kentällä osoituksena arvostuksen puutteesta, erityisesti pienipalkkaisia naisia kohtaan. Ehkä nopein takinkääntö nähtiin sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen. - Vielä muutama viikko sitten hallitus oli sote-uudistuksessa kieltämässä lailla kuntien minkäänlaisen osallistumisen, sote-palveluiden tuottamiseen tai järjestämiseen, vastoin mm. perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Nyt kokoomuksen malli rakentuu kuntien poh

SDP:n Skinnari: SDP sitoutunut pääradan ja keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen25.3.2019 13:40:08 EETTiedote

Aamulehden otsikko (25.3.) antaa virheellisen kuvan SDP:n linjasta tunnin junaan. SDP haluaa kehittää raideliikennettä suunnitelmallisesti. Yksityistämiseen tähtäävää Bernerin yhtiömallia SDP ei tukenut. - Päärata on koko Suomen raideliikenteen pääverisuoni ja siihen pitää panostaa sen mukaisesti. SDP on sitoutunut pääradan ja muiden keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari. - Väyläverkkomme ovat kärsineet asetettuihin tavoitteisiin nähden jo kauan riittämättömistä investoinneista sekä suuremman vision puutteesta. Suurten kaupunkien välimatkaa on nopeiden ja joustavien matkaketjujen avulla mahdollista supistaa ja näin luoda kansainvälisen kilpailun sekä talouskasvun tueksi laajempia työssäkäyntialueita, SDP:n varapuheenjohtaja toteaa. - SDP haluaa panostaa raideliikenteen kehittämiseen suunnitelmallisesti pitkällä aikavälillä. Vaalien jälkeen tulee luoda selkeä ja konkreettinen polku investoinneille vuoteen 2030 saakka. Tavoitteena tulee ol