SDP UUSIMAA: Politiikan Hullut Päivät ei ole Reilun Kaupan kamaa

Menestyäkseen elämässä nuori tarvitsee tasavertaisen koulutuksen, mahdollisuuden työllistymiseen ja yhdenvertaiset oikeudet työelämässä. Hallituksen viimeaikaiset toimet ovat luoneet nuorista kakkosluokan kansalaisia, joilla ei ole varmuutta tulevaisuudesta eikä uskallusta perustaa perhettä. Leikkaukset koulutuksesta, kuuden kuukauden mittainen koeaika, vakituisten työsuhteiden vähentyminen ja nollatuntisopimukset sekä irtisanomisen helpottaminen ilman syytä ovat jokainen isku vasten nuoren kasvoja.

Nyt on hallituksen aika luopua strutsitaktiikasta. Ikävät asiat eivät häviä, vaikka niiltä sulkisi silmänsä ja korvansa.

Nuorilla on oikeus tulla kuulluksi ja heille kuuluu samat ihmisoikeudet kuin muillekin. Yhteiskunnan tehtävä on luoda uskoa, toivoa ja turvallisuutta tulevaisuuteen. Nuori tarvitsee mahdollisuuksia, ei piiskaa.

Uudenmaan Sosialidemokraatit vaatii, että nuoren valinnanvapaus on oikeus suunnitella oma elämä. Tämä mahdollistetaan, kun otetaan käyttöön Nuorisotakuu 2.0, joka sisältää 12 konkreettista toimenpide-esitystä nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Nuorisotakuu 2.0: https://sdp.fi/fi/blog/sdpn-nuorisotakuu-2-0/

SDP:n Uudenmaan piirin kevätkokous pidettiin 28.4.2018 Kauniaisissa Työväen akatemialla.

Anne Karjalainen
Piirin puheenjohtaja

Puheenjohtaja Antti Rinteen vappupuhe1.5.2018 13:39Tiedote

Arvoisa vappujuhlaväki! Suomi oli 1900-luvun alussa jyrkkä luokkayhteiskunta. Tuloerot olivat valtavat, elämän edellytykset kovin erilaiset maattoman maatyöläisen ja säätyläisen välillä. Sosiaalinen ja taloudellinen nousu heikoimmasta asemasta parempaan oli lähes mahdotonta. Erityisesti kunnallisen päätöksenteon tasolla valta oli keskittynyt varakkaille miehille. Vuoden 1917 aikana nälkä, puute ja kurjuus lisääntyivät nopeasti suomalaisen köyhälistön, työväen keskuudessa. Ylen toimittaja Esko Varho kirjoitti tammikuussa tänä vuonna artikkelissaan ” Nälkä, pelko ja vihapuhe eli miksi Suomessa alkoi sata vuotta sitten sisällissota – vuoden 1917 opetukset” seuraavasti: ”Suomi ei ensimmäisen maailmansodan aikaan ollut ruuan suhteen lainkaan omavarainen. Ennen kaikkea suuri osa leipäviljasta oli tuontitavaraa Venäjän ja Ukrainan aroilta. Leipäviljan ja muiden elintarvikkeiden saanti alkoi vaikeutua pahasti jo alkukesästä. Piti ”alkaa organiseerata nälkää”, kuten senaattori Väinö Tanner tote