SDP EDUSKUNTA

SDP:n Harakan lakialoite vapauttaisi sähköauton työpaikkalataamisen verosta

Jaa

- Kun sähköautoa ladataan työpaikalla, etua pitäisi periaatteessa verottaa. Verottaja on kuitenkin määritellyt edun arvon liian korkeaksi, joten ilmastosyistä hyöty olisi syytä jättää verottamatta. Olen jättänyt lakialoitteen, joka vapauttaa työpaikkalatauksen kokonaan verosta, kertoo SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

Lataamisen vero ei edistä päästötöntä liikennettä

Hallitus päätti toukokuussa, että työnantajan työntekijöille tarjoamalle latausedulle määritetään kaavamainen verotusarvo. Seurauksena Verohallinnon tuoreessa vuotta 2019 koskevassa päätöksessä latausedun verotusarvoksi on määrätty 30 euroa.

-          Hallituksen tavoite oli helpottaa sähköautojen työpaikkalataamista, mutta vero ja ennen muuta työantajalle veron perimisestä syntyvä vaiva voivat jopa estää latausedun tarjoamisen. Hallitus toimii ilmastotavoitteitaan vastaan, joten verosta on syytä luopua, Harakka sanoo.

Harakka arvioi, että monissa tilanteissa 30 euron latausedusta maksettava vero olisi korkeampi kuin lataussähkön arvo, varsinkin pieniakkuisille lataushybrideille. Toisaalta valtion saamat verotulot jäisivät niin pieniksi, että niillä hädin tuskin katettaisiin veron perimisestä viranomaisille aiheutuvia kustannuksia.

-          Tuore liikenteen päästövähennysohjelma esittää, että reilussa vuosikymmenessä teillä olisi 800 000 päästötöntä autoa. Kun sähköauton ja lataushybridin hankintahinta on vielä vuosien ajan korkeampi kuin polttomoottoriauton, on ostajia houkuteltava alhaisilla käyttökustannuksilla, Timo Harakka toteaa.

-          Fiksu valtio edistää päästövähennyksiä useilla samansuuntaisilla keinoilla, eikä toisella kädellä hidasta tai estä tavoitteiden saavuttamista.

 

SDP: Työsuhdeautot sähköisiksi 2025

 

Työnantajan tarjoaman autoedun verotusarvo määräytyy tällä hetkellä auton uushankintahinnan perusteella. Malli suosii polttomoottoriautoja päästöttömien sijaan, sillä työnantaja hyötyy alemmasta hankintahinnasta, kun taas korkeammat käyttökustannukset kompensoidaan edun saajalle.

Työsuhdeautoilla on suuri merkitys autokannan uusiutumisessa. SDP:n tavoite on, että kaikki uudet työsuhdeautot kulkisivat sähköllä vuonna 2025.

Tavoitteen vauhdittamiseksi demarit ehdottavat, että sähköautoille ja ladattaville hybrideille annettaisiin vapaa autoetu pelkän käyttöedun ehdoin. Kun käyttövoimakulut olisivat verottomia, ei työpaikkalataamistakaan ole syytä verottaa, Harakka perustelee.

-          Liikenteen päästöttömyys vaatii monipuolisia toimia. Lataus- ja kaasujakeluverkkoja on laajennettava. Päästöttömien autojen auto- ja ajoneuvoverojen on laskettava kohti nollaa, Harakka päättää.

Harakan toinen ekologisen verotuksen aloite (LA 53/2018 vp.) saapui valtiovarainvaliokuntaan marraskuussa. Aloitteella helpotettaisiin oman asunnon lyhytaikaista vuokrausta esimerkiksi Airbnb-alustapalvelun kautta. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

Heinäluoma Rovaniemellä: Keskuskauppakamari synnyttää uutta vastakkainasettelua, vaikka yhteistyötä tarvittaisiin16.3.2019 13:24:20 EETTiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen ehdotus työehtosopimusten vähimmäissuojan ja yleissitovuuden romuttamisesta avaisi tien suurten tuloerojen Suomeen. Vähimmäissuojan murtuessa voi myös sanoa hyvästit palkkauksen tasa-arvo-ohjelmille. ”Romakkaniemeä voi kuitenkin kiittää rehellisyydestä, kun hän ennen vaaleja avoimesti kertoo mitä Keskuskauppakamari vaalien jälkeen tavoittelee.”

Ihalainen: Suomea tulee rakentaa luottamus- ja sopimusyhteiskunnan vahvuuksille16.3.2019 07:02:00 EETTiedote

Viime perjantaina kautensa kesken jättänyt Sipilän hallitus aloitti viime vaalien jälkeen työnsä itseluottamusta puhkuen. Hallitus löi työmarkkinajärjestöjen eteen viilaamista vaille valmiin ns. yhteiskuntasopimusesityksensä – tulos tai ulos –periaatteella. Aidosta yhteisestä kolmikantavalmistelusta ei ollut kyse. Päinvastoin pelokkeeksi nostettiin niin sanotut pakkolait ja lisäsäästöt sekä sopimusjärjestelmästä irti repäisevä, paikallista sopimista koskeva erillislaki. Varsin pian kävi ilmi, että tällaisella toimintalinjalla ei ollut mitään onnistumisen edellytyksiä ja kiky-sopimuksen myötä tällaiset esitykset siirrettiin sivuun.

SDP Eduskunta: Aloite hallitusohjelmaan: Akkuteollisuus on suomalaisia ja koko Eurooppaa työllistävä ilmastoteko15.3.2019 13:36:39 EETTiedote

SDP:n kansanedustajat Jutta Urpilainen, Krista Kiuru, Johanna Ojala-Niemelä, Ville Skinnari, Katja Taimela ja Tytti Tuppurainen esittävät, että tulevassa hallitusohjelmassa sovittaisiin teollisuus- ja energiapolitiikan tueksi laadittavasta kansallisesta akkustrategiasta. Edustajat luovuttivat aloitteen akkustrategiasta SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteelle perjantaina.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme