SDP EDUSKUNTA

SDP:n kansanedustaja Kristiina Salonen: Merenkulun ammattilaisia on huoltovarmuuden kannalta liian vähän

Jaa

Ukrainan merisaarto on herättänyt kysymyksiä Suomen huoltovarmuudesta. Suomen vienti ja tuonti ovat molemmat suurimmaksi osin merenkulun varassa: Suomen ulkomaan rahtikuljetuksista 80-90% kulkee meriteitse. Kansanedustaja ja Eduskunnan Meriryhmän puheenjohtaja Kristiina Salonen (sd.) korostaa, että huoltovarmuudesta puhuttaessa katse onkin suunnattava tiukasti merelle.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

- Merikuljetuksia on Suomessa käytännössä mahdotonta korvata. Yhden konttilaivan sisältö vaatisi tuhat rekkaa, jotka tulisivat Ruotsin ja Norjan kautta. Kysymys on siis koko yhteiskuntamme toimivuuden perusedellytyksestä. Asia tuli ajankohtaiseksi jo koronakriisin myötä ja siihen on herättävä aivan viimeistään nyt turvallisuustilanteen muututtua Euroopassa, Salonen kommentoi.

Salonen korostaa, että kansallisissa käsissä on oltava riittävä määrä miehistöä ja kalustoa. Huoltovarmuuskeskuksen vuonna 2019 julkaistu raportti merenkulun huoltovarmuudesta tuo kuitenkin ilmi, että merenkulun ammattilaisia on huoltovarmuuden kannalta liian vähän.

- On esitetty myös huoli siitä, että Suomen lipun alla seilaava kauppalaivasto ei kykene yksin turvaamaan kotimaista tuontia ja vientiä. Riittävään kalustoon ja osaamiseen on nyt eduskunnassa ja hallituksessa etsittävä nopeat ratkaisut. Huoltovarmuuden varmistamiseksi on tarkasteltava koko kuljetusketjua, vaihtoehtoisia reittejä, kriittisten tuotteiden varastointia, merenkulun tukia ja kriisiaikojen sopimusjärjestelyjä varustamoiden kanssa. Valtaosa päivittäistavaroistamme tuodaan matkustaja-aluksilla ja ne ovat erityisen alttiita häiriöille, kuten koronapandemia on osoittanut, Salonen kertoo.

Myös energiahuoltovarmuuden osalta on etsittävä pikaisesti ratkaisuja. Salonen nostaa esimerkiksi nesteytetyn maakaasun.

- Nesteytettyä maakaasua tarvitaan tällä hetkellä korvaamaan venäläisiä kaasutoimituksia.Haminassa otetaan syksyllä käyttöön LNG-terminaali, jonka kautta voi kulkea jopa kolmannes Suomen tarvitsemasta kaasusta. On esitetty, että Suomen tulisi harkita myös oman LNG-laivaston rakentamista. Tämä on esimerkki siitä, millaisten isojen päätösten edessä me olemme, jotta voimme aidosti parantaa Suomen huoltovarmuutta merenkulun osalta, Salonen alleviivaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Matias Mäkynen: “Lisätalousarviosta merkittäviä panoksia vihreään siirtymään ja huoltovarmuuden parantamiseen”20.5.2022 14:02:38 EEST | Tiedote

Hallitus esittää tänään päätetyssä vuoden toisessa lisätalousarviossa merkittäviä 175 miljoonan euron lisäpanostuksia vihreän siirtymän edistämiseen. Lisäksi Suomen huoltovarmuutta parantaviin toimiin esitetään yhteensä noin 293 miljoonan euron määrärahalisäyksiä. Toimenpiteet ulottuvat usealle eri sektorille liikenteessä, energiasektorilla, kotitalouksissa ja kiinteistöissä sekä teollisuudessa ja maataloudessa. Myös vihreän siirtymän investointien lupakäsittelyitä nopeutetaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme