SDP:n Marin vaatii päästötavoitteiden pikaista tarkistamista

SDP:n varapuheenjohtaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Sanna Marin vaatii päästötavoitteiden pikaista tarkistamista ja ilmastotoimien nykyistä nopeampaa toteuttamista. Ilmastopolitiikan kunnianhimon tasoa on nostettava merkittävästi, jos aiomme pysäyttää ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen, kertoo tänään julkaistu kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti.

- Päästötavoitteita on korjattava ja päästöjä leikattava nykyistä enemmän nykyistä kiireellisemmällä aikataululla. On laadittava selkeä suunnitelma fossiilisista polttoaineista luopumiseksi ja vähähiiliseen yhteiskuntaan siirtymiseksi. Tarvitaan esimerkiksi sellaisia talous- ja veropolitiikan ratkaisuja, jotka ohjaavat kulutusta ja liikkumista kestävämpään suuntaan, Marin sanoo.

Marin muistuttaa, että ilmaston lämpeneminen keskimäärin jo 1,5 astetta tarkoittaa maapallon napa-alueiden lähellä oleville valtioille kuten Suomelle ilmaston lämpenemistä jopa 5 astetta.

- On meidän etumme, että maailman valtioiden ilmastotoimet ovat riittäviä ja etupainotteisia. Meidän väylämme vaikuttaa globaaliin ilmastokriisiin on Euroopan unioni ja siksi ilmastokysymyksen pitää olla vahvasti agendalla ensi vuonna, kun Suomi on EU-puheenjohtajamaa. SDP:n mielestä Euroopan pitää olla suunnannäyttäjä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja Suomen pitää olla nykyistä aktiivisempi Euroopan unionin sisällä tämän toteuttamiseksi.

- Ilmaston lämpenemisen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on mahdollista. Kyse on lastemme ja planeettamme tulevaisuudesta. Myös seuraavat sukupolvet ansaitsevat maapallon, jolla voi elää, Marin tiivistää.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia