SDP:n Matias Mäkynen: Palkalla on tultava toimeen

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan kulunut viikko on tuonut hyvin esille, että työntekijöiden oikeudet tarvitsevat edelleen puolustajansa.

- Etlan toimitusjohtaja totesi tänään, että palkalla ei tarvitse tulla toimeen, vaan liian pieniä palkkoja voidaan täydentää sosiaaliturvalla. Kokoomuksen riveistä on puolustettu tätä ajatusta, vaikka juuri eilen kokoomus itse esitti valtavia leikkauksia nimenomaan sosiaaliturvaan. Tässä on iso ristiriita, joka herättää huolta.

Mäkysen mukaan vaikuttaa siltä, että ensi kevään eduskuntavaaleissa kokoomuksella on tarjota työntekijöille vain kylmää kättä.

- Jos kokoomuksen viesti suomalaisille on, että kaikki kynnelle kykenevät pitää saada mukaan työelämään, mutta palkan ei tarvitse riittää elämiseen, on pakko kysyä, unohtaako puolue kokonaan tavallisen ihmisen? Vai haluaako puolue Suomeenkin työmarkkinat, jossa ihmiset joutuvat tekemään useita töitä yhtä aikaa pystyäkseen elättämään itsensä?

Mäkynen muistuttaa, että myös SDP tavoittelee 80 prosentin työllisyysastetta seuraavan hallituskauden aikana. SDP kuitenkin lähtee lisäksi siitä, että palkalla pitää myös tulla toimeen.

- Inflaation vallitessa tämä edellyttää palkankorotuksia, jotka turvaavat ostovoimaa, mutta myös tuottavuuden kasvua investointien kautta. Meidän ei pidä lähteä kilpailemaan halpatyövoimalla, vaan tutkimukseen, koulutukseen ja osaamiseen panostaminen on paras keino varmistaa, että Suomi ja suomalaiset pärjäävät jatkossakin ja työstä voidaan maksaa palkka, jolla tulee toimeen.

Työntekijöillä on oltava myös riittävä turva riittävän palkan vaatimiseen, huomauttaa Mäkynen.

- Esimerkiksi luottamusmiehen aseman turvaaminen lainsäädännössä, työehtosopimusten yleissitovuuden vahvistaminen, ammattiliittojen kanneoikeus ja alipalkkauksen kriminalisointi ovat SDP:n keinoja varmistaa, että työntekijöiden neuvotteluasema säilyy reiluna ja tasa-arvoisena jatkossakin.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP esittää kiky-maksujen siirtämistä takaisin työnantajille4.2.2023 10:14:52 EET | Tiedote

Suomen työllisyys on noussut ennätystasolle Marinin hallituskauden aikana. SDP:n eduskuntavaaliohjelmassa tavoitteeksi on asetettu kohti 80 prosenttia nouseva työllisyysaste. Talouskasvun tulosten on SDP:n mukaan jakauduttava oikeudenmukaisemmin. SDP haluaa perua loputkin kiky-sopimuksen toimista ja palauttaa työntekijöille siirretyt sosiaalivakuutusmaksut työnantajien vastuulle. Työelämää on kehitettävä reiluin ehdoin. SDP haluaa puuttua työperäiseen hyväksikäyttöön ja työmarkkinarikollisuuteen sekä vahvistaa luottamusmiesten asemaa ja työsuojelun resursseja. Rohkeasti koulutuksen puolella Vain osaamiseen panostamalla voimme luoda uutta työtä, kasvua ja menestystä. Siksi SDP ei leikkaa koulutuksesta, tutkimuksesta ja innovaatioista. Tulevalla vaalikaudella SDP haluaa vahvistaa erityisesti peruskoulua. Jokaisen lapsen on voitava oppia koulussa riittävät taidot ja jokaisella opettajalla on oltava riittävät resurssit tehdä työnsä hyvin. SDP:n tavoitteena on palauttaa suomalainen peruskou

SDP:n talouspoliittinen linja perustuu oikeudenmukaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen1.2.2023 11:48:11 EET | Tiedote