SDP:n Matias Mäkynen: Työehtosopimuksia kehittämällä voidaan kannustaa tasa-arvoisempaan perhevapaiden jakamiseen

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen näkee, että toteutetun perhevapaauudistuksen tavoitteena on erityisesti ollut, että perheissä kummallakin vanhemmalla on mahdollisuus jäädä lapsen kanssa kotiin. Isien kiintiöitä on perhevapaauudistuksessa kasvatettu ja kummallekin vanhemmalle on määritelty 160 päivän kiintiö, josta enimmillään 63 päivää voi luovuttaa toiselle.

– Muutokset perhevapaiden jakautumisessa vaativat aikaa, kuten on nähty myös Ruotsissa. Uudistuksen vaikutuksia täytyy aktiivisesti seurata ja tarvittaessa kiintiöitä tulee kasvattaa tai päivien luovuttamisen mahdollisuutta toiselle rajata, sanoo Mäkynen.

Mäkynen haluaa muistuttaa, että perhevapaiden tasa-arvoisessa jakautumisessa oma vastuunsa on myös muilla kuin perheillä itsellään.

– Vastuu on paitsi perheissä, myös yhteiskunnan eri toimijoilla. Työnantajien kannustava asenne vanhempainvapaiden pitämiseen on tärkeää. Samoin on tärkeää, että neuvoloissa vanhemmat kohdataan tasa-arvoisesti, eikä oleteta jomman kumman vanhemman pitävän kaikkia vapaita, Mäkynen toteaa.

– Myös työehtosopimusten kehittäminen lisäämällä näihin kannustimia vapaiden tasaisempaan jakamiseen olisi tärkeä keino saada perhevapaauudistuksen tavoitteet käytäntöön. Esimerkiksi kummankin vanhemman vapaasta suurempi osuus tulisi olla palkallista. Tämä olisi iso tekijä, joka kannustaisi perheitä jakamaan vapaita tasaisemmin, Mäkynen haastaa neuvotteluosapuolten suuntaan.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n Nasima Razmyar: Hallitus on pettänyt koulutuslupauksensa totaalisesti16.4.2024 18:06:28 EEST | Tiedote

Hallitus on päättänyt kehysriihessään palauttaa opiskelijat yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin. Kyseessä on merkittävä muutos opiskelijoiden tuloihin, jonka lisäksi alla on jo aiemmin hallituksen tekemät merkittävät leikkaukset opiskelijoiden toimeentulosta. SYL laskee, että jos asumisen tukea verrataan asumistuen tasoon ennen hallituksen jo toteuttamia leikkauksia, leikkauksen suuruus nousee yli 200 euroon kuukaudessa. - Eduskuntavaalien aikaan pääministeri Orpo sanoi koulutuksen olevan erityissuojelussa. Juuri päättynyt kehysriihi viimeistään todistaa, että koulutuksen erityissuojelus oli Orpon hallitukselle ja sivistyspuolue Kokoomukselle lähinnä vitsi ja tapa kalastella ääniä, sanoo Razmyar. Lisäksi hallitus leikkaa 100 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta ja 12 miljoonaa euroa toisen asteen oppilaiden oppimateriaalien korvauksista. - Hallituksen leikkaus ammatillisesta koulutuksesta osuu erityisesti niihin, joiden oman alan työt tulevat työuran aikana lo

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksella on kaksi päivää aikaa näyttää, kuinka taakkaa jaetaan tasaisemmin15.4.2024 15:50:33 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen kertoi tänään Yle Aamussa, että päätökset tulevat näkymään ihmisten arjessa ja että ”näihin talkoisiin osallistuvat kaikki”. Historialliseen kehysriiheen mennään myös hyvin pienten julkisten tietojen varassa. – Hallituksella on nyt kaksi päivää aikaa näyttää mitä kaikkien vastuunkanto käytännössä tarkoittaa. Aiemmin hallitus on hakenut kaikki menopuolen säästöt yhteiskunnan heikompiosaisimmilta. Kun hallitus ei halua neuvottelurauhan nimissä antaa julkisuuteen etukäteen tietoja kehysriiheen lähetetyistä ehdotuksista tai ministeriöiden lausunnoista, sitä suuremmalla syyllä ne tulisi antaa julkisesti luettavaksi kehysriihen jälkeen. Toivottavasti asiakirjajulkisuus toteutuu näin tärkeässä asiassa, vaatii SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.