SDP:n Matias Mäkynen: Työmarkkinat ovat rikki - tätäkö me haluamme?

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen on huolissaan suomalaisen työmarkkinajärjestelmän kehityksestä ja sopimisen kulttuurin heikentymisestä.

Järjestelmän vaikeuksista kertovat Mäkysen mukaan UPM:n historiallisen pitkä, pian 100 päivää jatkunut lakko, sekä julkisen sektorin vaikea tilanne, jonka myötä lakot uhkaavat paisua laajoiksi. Myös Elinkeinoelämän keskusliiton luopuminen keskusjärjestötason sopimustoiminnasta sekä viime hallituskaudella toteutettu, työnantajan etuja yksipuolisesti ajanut kilpailukykysopimus ovat huolestuttavia merkkejä sopimusyhteiskunnan heikkenemisestä.

- Työnantajapuoli on toiminut pitkään tarkoituksellisesti romuttaakseen suomalaisen sopimusyhteiskunnan ja nyt alamme nähdä konkreettisesti, mihin se johtaa. Paikallisen sopimisen ”laajentaminen” tarkoittaakin henkilöstön edustuksen heikentämistä ja tavoitteena on halvempi työ huonommilla ehdoilla.

Mäkynen toteaa, että julkisen sektorin työntekijöille on yli 10 vuotta sanottu, että ”nyt ei ole aika”. Taustalla oli ensin 2010-luvun menetetty vuosikymmen, jolloin finanssikriisin jälkeen kokoomusjohtoiset hallitukset yrittivät tasapainottaa julkista taloutta leikkauksilla julkisten palveluiden rahoituksista, ja sitten koronapandemia.

- Tuen julkisen sektorin työntekijöiden lakkoa ja pyrkimyksiä parantaa alojensa houkuttelevuutta ja palkkausta. Työtaisteluoikeus on perusoikeus, josta ei voi joustaa, sanoo Mäkynen.

Mäkynen näkee, että liittokierroksilla ajetaan myös työntekijäliittoja kilpailemaan keskenään korkeimmista korotuksista ja siitä, kuka sopii kenenkin työehdoista. Samaan aikaan työnantajat koordinoivat neuvotteluita keskenään poikkeuksellisen vahvasti, vaikka vastustavat keskitettyä sopimista. Ristiriita on ilmeinen, ja häviäjänä on työntekijäpuoli.

- Paikallisen sopimisen laajentaminen, julkisen talouden ”vahvistaminen” leikkauksilla ja työntekijäjärjestöjen heikentäminen ja ajaminen keskinäiseen kilpailuun ovat työnantajajärjestöjen poliittisia tavoitteita, joita ne ovat tietoisesti ja osittain julkisesti ajaneet pitkään. Viime kierroksilla olemme nähneet, mihin tämä kehitys on johtamassa. Tätäkö me haluamme?

Ensi vuoden eduskuntavaalit ovat Mäkysen mielestä poikkeuksellisen tärkeät, sillä myös oikeistopuolueet ovat ajaneet näitä tavoitteita. Lopputuloksena ovat heikommat työehdot, lisääntyvä epävarmuus ja heikommat mahdollisuudet yhteistoimintaan työmarkkinoilla. Tämä voi hyödyttää yksittäisiä toimijoita lyhyellä aikavälillä, mutta vahingoittaa Suomen kansantaloutta pidemmän päälle.

Mäkysen mukaan inflaation ja työvoimapulan oloissa olisi tarvetta pitkälle palkkatasa-arvo-ohjelmalle ja ostovoiman tasaiselle kehitykselle. Valtio voisi olla osaltaan tukemassa ratkaisua verotuksen, sosiaalivakuutusmaksujen ja julkisten palveluiden rahoituksen kautta. Liittokohtaisille kierroksille valtion on kuitenkin erittäin vaikea, käytännössä mahdotonta lähteä kumppaniksi.

- Yhdessä sopien Suomi pärjää. Sopiminen tarkoittaa, että kaikki joustavat ja kaikki saavat. Se tarkoittaa myös sitä, että yhteiskunta kehittyy tasaisesti eteenpäin. Se olisi tässä maailmantilanteessa tärkeää. On aika palata sopimaan. Kolmikanta on Suomen vahvuus ja ratkaisu useisiin ongelmiimme, päättää Mäkynen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP Helsingin ryhmäaloite: Säännöt sähköpotkulaudoille Helsingissä15.6.2022 21:02:55 EEST | Tiedote

Viimeaikainen uutisointi sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista sekä lautojen lisääntynyt määrä pääkaupungin katukuvassa ovat vauhdittaneet keskustelua sääntöjen tarpeesta Helsingistä. ”Sähköpotkulaudat ovat tervetullut uusi liikkumistapa - samaan aikaan on tärkeää, että liikkuminen on myös vilkkaassa pääkaupungissa turvallista ja siksi sähköpotkulaudoille on syytä asettaa selkeät pelisäännöt”, painottaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma. Sähköpotkulaudoilla liikutaan paljon Helsingin kesässä. Niillä ajetaan paljon myös yöaikaan, jolloin kolarit ja kaatumiset lisääntyvät sekä terveysasemien päivystykset ruuhkautuvat. Ajaminen esimerkiksi jalkakäytävillä ja huonosti järjestetty pysäköinti haittaavat muiden liikkumista. Viimeisimpien tilastojen mukaan vajaalla puolella HUSin päivystyksiin tulleista sähköpotkulautailijoista oli keskivaikeita tai tätä vakavampia vammoja. Päivystyskäyntien kustannukset tulevat yhteiskunnalle ja veronmaksajille myös kalliiksi - yksis

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa13.6.2022 10:11:35 EEST | Kutsu

Ruotsin sosialidemokraattisen puolueen puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa ensi viikolla SDP:n kutsusta. Kutsumme median edustajia lounastapaamiseen torstaina 16.6. klo 11.30-13.15 Sokos Hotelli Presidentin Bistro Manuun (os. Eteläinen Rautatiekatu 4). Tilaisuuden aiheena ovat Ruotsin syyskuussa pidettävät valtiopäivävaalit. Tapaamisessa on paikalla puoluesihteeri Tobias Baudinin lisäksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen tämän lomakkeen kautta maanantaihin, 13.6. klo 15 mennessä.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?11.6.2022 14:54:06 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen. - Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen? Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa. - Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvä

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta10.6.2022 10:23:50 EEST | Tiedote

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta. - Tällä hallituskaudella on tehty paljon suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen, mutta työtä riittää yhä. Haluammekin kuulla ajatuksia siitä, mitä yhteiskunnassa pitäisi seuraavaksi muuttaa ja kehittää, kuvaa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Jo tänä lauantaina SDP:n puoluejohtoa kiertää eri puolilla Suomea tapaamassa ihmisiä ja kysymässä, mihin he toivoisivat juuri SDP:n tulevaisuudessa tarttuvan. - Haluamme kuulla palautetta siitä, missä olemme tällä hallituskaudella onnistuneet ja missä meillä on vielä yhdessä parannettavaa, Rönnholm kertoo. SDP:n Mitä sinulla on sydämellä -kiertue jatkuu aina elokuun loppuun asti. Lisäksi ajatuksia tulevasta voi kertoa puolueen verkkosivuilla. Lauantain 11.6. puoluejohdon kiertueen tapahtumat: https://sdp.fi/sdpn-puoluejohto-kiertaa/ Ajankohtainen tieto kaikista kesätapahtumista: https://sdp.fi/sdpn-kesatapahtumat-2022.

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa9.6.2022 14:23:43 EEST | Kutsu