SDP:n Oulun piiri haluaa faktoja päästökeskusteluun: Bensiinin hinta alhaisella tasolla ja polttomoottoriautolla saa ajaa

Liikenteen päästöistä on käytävä avointa ja faktoihin perustuvaa keskustelua. Bensiinin hinta on tällä hetkellä samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sitten. Mielikuva autoilun rajusta kallistumisesta bensiinin hinnan nousun myötä ei siis pidä paikkaansa. Nykyinen hallitus on korottanut polttoaineveroa vain yhden kerran, 6 senttiä litralta. SDP:n Oulun piiri toteaa, että ihmisiä on nyt tuettava ja kannustettava vähäpäästöisempään autoiluun siirtymisessä.

Oulun piirin demarit muistuttavat, että Suomi on asettanut itselleen tavoitteet liikenteen päästövähennysten suhteen jo vuosia sitten. Juha Sipilän hallitus (mukana keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset) päätti vuonna 2016, että Suomi sitoutuu puolittamaan liikenteen CO2-päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samoin kaikki muut EU-maat ovat sitoutuneet tiukkoihin päästövähennyksiin.

Sanna Marinin hallitus on jatkanut työtä asetettuun tavoitteeseen pääsemiseksi. Nykyennusteen mukaan kolme neljäsosaa tavoitteesta saavutetaan jo nyt käyttöön otetuilla keinoilla. Silti tarvitaan loppukiri. Oulun piirin sosialidemokraatit painottavat, että se onnistuu parhaiten erilaisia tukimuotoja kehittämällä. Toimiin onkin ryhdytty jo nyt. Esimerkiksi muutetun työliikenteen työsuhde-edun myötä lähivuosina on saatavilla entistä enemmän vähäpäästöisiä ja edullisia käytettyjä autoja ja lisäksi on käynnistetty vanhojen autojen romutuspalkkiokampanja. Lisäksi esimerkiksi korvaavien energiamuotojen jakeluverkoston rakentamista, julkista liikennettä ja pyöräilyä tuetaan. Kasvavia korvaavia energiamuotoja ovat muun muassa sähkö ja kaasu.

On selvää, että pitkien välimatkojen maassa tarvitaan autoja. Tämä korostuu Pohjois-Suomessa. Tarkoitus ei ole puuttua autoiluun, vaan rajoittaa päästöjä. Suomi ei esimerkiksi lähtenyt mukaan Hollannin ja Tanskan EU-aloitteeseen polttomoottoriautojen kieltämisestä. Polttomoottorilla kulkevat myös biobensa-autot.

Sosialidemokraatit ymmärtävät liikkumisen tärkeyden ja haluavat luoda ympäristöystävällisempää Suomea sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisin keinoin.

Sanna Husa
SDP:n Oulun piiri

sanna.husa@sdp.fi

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan

SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa25.3.2021 18:25:28 EET | Tiedote

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.

SDP:n valtuustoryhmä: Helsingin hyvä taloustilanne mahdollistaa laaja-alaisen koronakriisin jälkeisen palautumisohjelman23.3.2021 14:55:16 EET | Tiedote

Helsingin vuoden 2020 tilinpäätös osoittautui huomattavasti arvioitua paremmaksi. Vielä syksyllä talousarviota laadittaessa päätöksentekijöille esitettiin selkeästi heikompia ennusteita vuoden 2020 talouskehityksestä. Pahimmillaan koronan arvioitiin tekevän Helsingin talouteen jopa 700 miljoonan euron loven. Hallituksen tuki kunnille tasapainotti koronakriisin vaikutukset.