SDP:n Paatero: Sote-uudistuksen valuviat on korjattava - voitontavoittelu ja omavalvonta ongelmakohtia

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero esittää blogikirjoituksessaan vakavan huolen sote-uudistuksen lähtökohdista ja ongelmista liittyen omavalvontaan ja voitontavoitteluun.

Kirjoitus löytyy täältä:

***

Sote-uudistuksen valuviat korjattava - voitontavoittelu ja omavalvonta ongelmakohtia

Lähtökohta, jossa markkinat asetetaan vahvasti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajiksi ”samalle viivalle”, on väärä tapa tehdä sote-uudistusta. Viime päivien vaatimukset valvonnan lisäämisestä ja sanktioiden koventamisesta hallituspuolueiden suunnalta ovat oikeansuuntaisia. Nyt on kuitenkin syytä huomata, että sote-uudistuksessa suunta on edelleen päinvastainen. Pelkkä rikoslakien muuttaminen ei riitä, vaan nyt samat epäkohdat täytyy korjata myös hallituksen sote-esityksestä.

Riittävän tuntuvilla sanktioilla on tietysti pelotevaikute, mutta ennen kaikkea ongelmia on syytä torjua jo ennalta ja määrittää sote-laeissa tiukat reunaehdot asianmukaiselle toiminnalle. Jos sote-uudistus etenee, on nyt viimeiset hetket, jolloin nämä sote-uudistuksen vakavat valuviat on mahdollista vielä korjata.

Olemme vaatineet muutoksia valvonnan ja voitontavoittelun epäkohtiin koko sote-käsittelyn ajan. Myös valiokuntakäsittelyn kuulemisissa asiantuntijat ovat edellyttäneet riittävän valvonnan takaamista ja voitontavoittelun rajoittamista. Viimeksi maanantaina oikeuskansleri Pöysti, aiemmin keskeinen sote-valmistelija, totesi, että omavalvonta ei voi korvata viranomaisvalvontaa.

Olemme varoittaneet lukuisia kertoja valiokuntakäsittelyn aikana, että nykyisessä esityksessä valvonnan painopiste siirtyy yhä enemmän omavalvonnan suuntaan. Samalla valvottavien tahojen määrä kuitenkin lisääntyisi runsaasti. Valvontaviranomaisilta tulee jo nyt hätähuutoja siitä, kuinka ylityöllistettyjä valvontatahot ovat ja etteivät resurssit ole lähellekään riittävät edes nykyisellään.

Kuten nyt on nähty vanhustenhoivan ja vammaispalvelujen järkyttävien tapausten myötä, omavalvonnasta lipsutaan ja sitä jopa laiminlyödään toistuvasti. Viimeistään nyt pitää herätä siihen, että sote-esitystä on muutettava tältä osin.

Olemme esittäneet valiokuntakäsittelyssä myös voitontavoittelun rajoittamista ja sen kirjaamista lakiesitykseen. Viimeaikaiset tapahtumat vain vahvistavat tätä. Yksityisten yritysten toimintaa ohjaa voiton tuottaminen omistajille, mutta sote-alalle tämä sopii erityisen huonosti. Yksityisten yritysten toimintaa määrittää ensisijaisesti raha, ei ihmisen kannalta paras hoito.

Ongelmana hallituksen sote-esityksessä on, että vaikka maakunta määrittää kriteerit palveluille, se ei pysty itse vaikuttamaan siihen, kuka lopulta valikoituu palveluntuottajaksi tai kilpailuttamaan eri tahoja. Maakunta ei myöskään pääse valvomaan toimintaa. Mikä tahansa yritys tai taho voi ilmoittautua palveluntarjoajaksi täyttäessään maakunnan asettamat palvelukriteerit. Mutta tämän jälkeen vastuu siirtyy palvelun käyttäjän, kansalaisen omavalvonnan varaan. On vähintäänkin kyseenalaista edellyttää tätä kansalaisilta, saatikka kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta.

Koko ajan on puhuttu ”kerman kuorinnasta ” eli kun voitontavoittelussa yritys pyrkii optimoimaan tilanteen ja saamaan listoilleen mahdollisimman helppohoitoisia asiakkaita. Aivan samoin kuin nyt on ilmennyt yksityisen päivähoidon puolella, jossa lapsia, joilla on erityishaasteita, vammaisuus, erikoisruokavalioita tai vastaavaa, ei valita asiakkaiksi. Samalla kapitaatiokorvaukseen perustuvan rahoitusmallissa on riskinä yli- tai alihoitoa riippuen mistä saa paremman tuoton.

Koko sote on mahdollista tehdä niin, että julkinen on ”kuskin paikalla” ja määrittelee miten ja mitä tehdään. Silloin myös valvontaa voidaan vahvistaa ja voitontavoittelua suitsia hallituksen esitystä tehokkaammin. Kuten on nähty, markkinamalli ei tuo turvaa ihmisten palveluiden järjestämisessä.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat

SDP:n Rönnholm ja Penny Progressiivisen Allianssin hallitukseen15.11.2019 19:24:27 EETTiedote

Edistyksellisiä puolueita yhteen kokoava Progressiivinen Allianssi (Progressive Alliance, PA) kokoontui tänään Tukholmassa. Paikalla oli edustajia 70 puolueesta ja 30 puoluejohtajaa. Kokouksessa puheenvuoron käytti myös SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Antti Rinne. Rinteen puheen teemana oli työllisyyden edistäminen globalisaation ja digitalouden olosuhteissa. Progressiivisen Allianssin kokouksessa järjestön hallituksen jäseniksi kolmen vuoden kaudelle valittiin SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm ja puoluehallituksen jäsen Kaisa Penny. Progressiivinen Allianssi on vuonna 2013 perustettu edistyksellisten ja vasemmistolaisten puolueiden foorumi, joka kokoaa yhteen yli 130 puoluetta ja järjestöä. SDP on Progressiivisen Allianssin perustajajäsen.