SDP:n Pia Viitanen: Harmaan talouden torjunnasta saa ihan oikeasti lisätuloja

Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikkö julkaisi vastikään laajaan aineistoon perustuvan arvion, jonka mukaan verotuotot kasvavat jopa noin 120–140 miljoonaa euroa vuodessa, jos Suomessa otetaan käyttöön tietoverkkoon liitetyt kassajärjestelmät. Uudistus koskisi toimialoja, joissa käytetään runsaasti käteistä.

- SDP on jo kauan tukenut kassajärjestelmien uudistamisesta. Verohallinnon selvitys vahvistaa, että uudistus todella kannattaa. Kaikki hyötyvät, kun rikolliset toimijat eivät saa kilpailuetua markkinoilla, SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen Pia Viitanen toteaa.

- Olemme vaihtoehtobudjettien yhteydessä tuoneet esiin harmaan talouden torjunnan hyötyjä. Jo tuolloin kerroimme, että Ruotsissa tehtyjen tutkimusten mukaan siellä vastaavan tyyppinen uudistus toi 340 miljoonan euron lisäverotuotot. On päivän selvää, että sama malli toimisi myös Suomessa. On harmi, että hallituspuolueet ovat vähätelleet esityksiämme harmaan talouden torjumiseksi.

Järjestelmien käyttöönotosta aiheutuisi yrityksille ja viranomaisille Verohallinnon arvion mukaan yhteensä 146 miljoonan euron investointikustannukset. Yrityksille kustannukset olisivat verovähennyskelpoisia. Uudistus koskisi jopa 170 000 yritystä, joten yksittäisen yrityksen kohdalla puhutaan keskimäärin alle 800 euron investoinnista.

- On selvää, ettei yrityksiä pidä kiusata turhilla velvoitteilla. Tässä tapauksessa yhtälö on kuitenkin selvä: investointi kannattaa ja rahat saadaan monin verroin takaisin, Viitanen summaa.

- Kyseessä on myös investointi tulevaisuuteen, sillä uudet kassajärjestelmät helpottavat yritysten hallinnollisten velvoitteiden hoitoa. Tulevaisuudessa järjestelmä mahdollistaisi jopa verojen automaattisen tilittämisen ja lohkoketjuteknologian hyödyntämisen.

SDP:n viime kuussa julkaistuun vero-ohjelmaan sisältyy 13-kohtainen harmaan talouden toimenpidelista.

- Online-kassakoneet on vain yksi tärkeä uudistus, joilla rehellisten yrittäjien asemaa parannetaan ja otetaan uuden teknologian mahdollisuuksia käyttöön. Ohjelmaamme sisältyy muun muassa Baltiassa käytössä oleva malli, jossa suurimmat kaupat tulisi ilmoittaa viranomaisille yrityskohtaisesti. Näin viranomaiset pääsisivät arvonlisäpetosten jäljille. Online-kassajärjestelmillä tämäkin ilmoittaminen voitaisiin automatisoida, Viitanen päättää.

LINKKI Verohallinnon selvitykseen:

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen p. 050 511 3039

Rinne vaatii hallitusta reagoimaan Porin tilanteeseen nopeasti17.9.2018 19:35Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii hallitusta reagoimaan nopeasti Porin tilanteeseen. Viime viikolla Venator ilmoitti 450 työntekijän irtisanomisesta. Rinne vieraili maanantaina 17.9. Porissa ja tapasi yrityksen työntekijöitä ja kaupungin edustajia. - Irtisanomisuutinen on paha isku Porille. Työnsä menettävien määrä on valtava ja ymmärrän hyvin, millaista huolta ja tuskaa tämä aiheuttaa työntekijöille ja heidän perheilleen. Kaupungin ja valtion yhteistyöllä pitää lähteä rakentamaan toivoa ihmisille uuden työn muodossa. Siksi hallituksen on reagoitava nopeasti Porin tilanteeseen. Tarvitaan toimenpideohjelma, jolla huolehditaan ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista sekä alueen vetovoimasta. Valtioneuvoston on lisäksi selvitettävä mahdollisuudet ottaa käyttöön samanlaiset toimenpiteet kuin äkillisen rakennemuutoksen alueilla on käytössä, Rinne sanoo. Rinne kannustaa hallitusta tarttumaan asiaan nopeasti ja tehokkaasti. - Nyt tarvitaan aitoa ja nopeaa reagointia Sipilän h

SDP:n Marin: Hallitus on heikentänyt sukupuolten välistä tasa-arvoa  4.9.2018 12:55Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin pitää huolestuttavana – joskaan ei yllättävänä – tuoreita tutkimustuloksia, joiden mukaan miehet ovat hyötyneet vuosien 2016–2018 verotuksen ja sosiaalietuuksien muutoksista useammin kuin naiset, kun taas valtaosa harjoitetun talouspolitiikan häviäjistä on naisia. Tulokset selviävät tänään julkaistusta Tasa-arvoa talousarvioon -selvityksestä. Marinin mielestä tutkimustulokset on otettava vakavasti ja talouspoliittisessa päätöksenteossa on siirryttävä sukupuolivaikutusten arviointiin. - Tiivistetysti voidaan todeta, että Sipilän hallituksen talouspolitiikan maksajina ovat olleet erityisesti naiset ja jo valmiiksi heikossa asemassa olevat. Edes hallituspuolueet eivät voi asiaa enää kieltää tai muuksi selittää. Seuraavaksi on ratkaistava, miten epätasa-arvoinen tilanne korjataan. Kun tämä hallitus ei siihen nähtävästi kykene, on asian oltava seuraavan hallituksen työlistan kärjessä. Marin muistuttaa, että sukupuolitietoista budjetointia