SDP:n puoluehallitus: Hyvä yhteistyö on turvattava työmarkkinoilla - työntekijöille edustus hyvinvointialueiden hallintoon

Vakaat ja ennakoitavat, aitoon sopimiseen perustuvat työmarkkinat ovat keskeinen osa hyvinvointivaltiota ja suomalaisen yhteiskunnan etu.

Hallitus on tehnyt työllisyyttä ja taloutta edistäviä päätöksiä ja vienti vetää. Neuvottelukierroksella on hiljattain syntynyt toimivia ratkaisuja, jotka molemmat järjestäytyneet osapuolet hyväksyivät. Enemmistö suomalaisista työnantajista näkeekin paljon hyvää nykyisessä työmarkkinajärjestelmässä eli yleissitovissa työehtosopimuksissa ja niitä täydentävässä paikallisessa sopimisessa.

Työväenliikkeen perusajatus on kautta historian ollut pitää ihmiset mukana heitä koskevassa päätöksenteossa ja tätä pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusperiaatetta ei pidä lähteä murentamaan. SDP:n puoluehallitus korostaa, että Suomessa ei voida tinkiä kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksin takaamista oikeuksista järjestäytyneeseen sopimiseen tai työtaisteluihin.

Hyvinvointialueiden aloittaessa tapahtuu Suomen suurin liikkeenluovutus. Uusilla hyvinvointialueilla luodaan myös uutta työnantajavastuun kulttuuria. Palkkaharmonisointiin on varattava riittävä rahoitus ja muutos pitää valmistella tiiviissä yhteistyössä henkilöstön kanssa. Hyvinvointialueilla tulee taata työntekijöiden edustus alueen hallituksessa tai niiden alaisissa henkilöstöjaostoissa ja toimivan työpaikkademokratian toteutua kaikilla toimialoilla, niin että alueen johto sitoutuu toimivaan yhteistyöhön luottamusmiesten kanssa. SDP:n puoluehallitus kehottaa kaikkia puolueita viestimään avoimesti valmiudestaan varmistaa työntekijöiden edustus hyvinvointialueiden päätöksenteossa.

Tutkimukset näyttävät, että työhyvinvointi on yksi suurimmista työn tuottavuuteen ja työssä jaksamiseen sekä työurien pituuteen vaikuttavista tekijöistä. Tämä tulee ottaa huomioon myös hyvinvointialueiden toiminnassa. Työhyvinvointiin kuuluu myös sopiminen järjestäytyneesti neuvotteluratkaisua yhteisesti etsien. SDP sitoutuu puolustamaan sopimisen periaatteita niin hyvinvointialueilla kuin muuallakin työmarkkinoilla ja kannustaa työmarkkinaosapuolia etsimään ratkaisuja sopien meneillään olevissa ja tulevissa neuvotteluissa.

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Työvoimapulaan on vastattava panostamalla nuorten hyvinvointiin15.1.2022 12:58:41 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm on huolissaan nuorten mielenterveydestä pitkittyneen koronapandemian keskellä. Kaikilta koulutusasteilta tulee viestiä, että nuorten jaksaminen on nyt kovilla. - Moni nuori on huolissaan opintojensa valmistumisesta ja pään kestämisestä. Itsekin teini-ikäisten lasten äitinä tiedän, että etäopiskelu on ollut nuorille todella kuormittavaa. Pandemian aikana on syntynyt mielenterveyden hoitovelkaa, johon on tartuttava nyt, sillä ongelmien ratkaiseminen on paljon helpompaa, kun ne eivät ole vielä päässeet pitkittymään, korostaa Malm. Malm kiittelee Marinin hallitusta, joka on jo ohjannut lisärahoitusta nuorten mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseksi. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan myös tulevien aluevaltuustojen on ryhdyttävä päättäväisesti parantamaan palveluiden saatavuutta. - Kaikilla hyvinvointialueilla on panostettava nuorten mielenterveyden hoitovelan ja oppimisvelan purkamiseen. Kiireettömään hoitoon tulee jatkossa päästä seitsemässä

Kutsu medialle: SDP:n Hyvinvointi-livet jatkuvat, vieraana la 15.1. ministeri Krista Kiuru14.1.2022 09:01:05 EET | Kutsu

SDP:n hyvinvointi-livet jatkuvat ja lauantaina 15.1. klo 14, jolloin keskustellaan erityisesti sosiaalipalveluista. Vieraina ovat perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru sekä Irti huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka. Lähetyksessä kuullaan myös kampanjatunnelmia ympäri Suomen. Lähetyksen juontaa Jyrki Liikka. Lähetystä voi seurata 15.1. klo 14-15 SDP:n Facebook-sivulla täällä ja Youtube-kanavalla täällä.

SDP:n satsaus aluevaaleihin: vaalilehti jaetaan yli kahteen miljoonaan kotitalouteen11.1.2022 15:46:16 EET | Tiedote

SDP:n aluevaalilehti kolahtaa tällä viikolla yli kahden miljoonan kotitalouden postiluukkuun. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun puolue toteuttaa vaalilehden näin laajalla jakelulla suoraan suomalaisten koteihin. - Aluevaaleissa on kyse täysin uusista vaaleista ja monessa kodissa pohditaan varmasti mitä hyvinvointialueiden tehtäviin kuuluu ja mistä löytyy itselle sopiva ehdokas. Puolueena haluamme antaa oman panoksemme sen eteen, että mahdollisimman moni saa tietoa vaaleista ja voi tutustua kätevästi tutkimusten mukaan suomalaisten mielestä sote-asioissa asiantuntevimman puolueen ohjelmaan, kertoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Rönnholmin mukaan vaalilehti on puolueelle merkittävä panostus, sillä siitä on tehty yhteensä 21 eri versiota – yksi jokaista vaalit järjestävää hyvinvointialuetta kohden. Haastatteluiden ja puolueen aluevaalitavoitteiden lisäksi lehdestä löytyy tietoa myös hyvinvointialueista ja niiden tehtävistä. - Tavoitteenamme on, että lehden luettuaan äänestäjällä o

SDP käynnistää Hyvinvointi-livet tulevana lauantaina: ensimmäisessä lähetyksessä vieraina Sanna Marin ja Antti Rinne5.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

SDP käynnistää osana aluevaalien kampanjointia Hyvinvointi-livet tulevana lauantaina 8.1. klo 14. Ensimmäisessä live-lähetyksessä haastateltavana on SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin. Lisäksi kuullaan eduskunnan ensimmäisen varapuhemiehen Antti Rinteen henkilökohtaisesta kokemuksesta hyvän hoidon ja kuntouttavien palveluiden merkityksestä. Rinne sairastui vakavasti ennen vuoden 2019 eduskuntavaaleja. Lähetyksen juontaa Jyrki Liikka. Lähetystä voi seurata 8.1. klo 14-15 SDP:n Facebook-sivulla täällä ja Youtube-kanavalla täällä. Hyvinvointi-livet jatkuvat 15.1. ja 22.1.