SDP:n puoluehallitus: Rasismille ja vihapuheelle ei ole sijaa Suomessa

Rasismille tai vihapuheelle ei ole sijaa Suomessa, vetosi SDP:n puoluehallitus tänään puoluehallituksen kokouksessa käymässään keskustelussa.

Niin Suomessa kuin maailmalla on viime viikkojen aikana käyty myrskyisää keskustelua rasismista ja muusta rakenteellisesta syrjinnästä. Mielenosoituksia on järjestetty eri puolilla maailmaa ja Suomea.

- Kenenkään ihmisarvoa alentavaa puhetta tai toimintaa ei missään olosuhteissa saa hyväksyä. Rasistista puhetta on kuultu jopa eduskunnassa, ja tasa-arvoa väheksyvien näkemysten esittämiseen on annettu julkisia varoja. Tämä on yksiselitteisen tuomittavaa. Päättäjillä on suuri ja painava vastuu yhteiskunnan keskusteluilmapiiristä, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Puheenjohtaja Rinne ja puoluesihteeri Antton Rönnholm korostavat, että jatkuvaa työtä ja tekoja rasismin ja rakenteellisen syrjinnän poistamiseksi tarvitaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla. SDP on jo pitkään edellyttänyt kaikilta ehdokkailtaan virallista sitoumusta rasismia ja vihapuhetta vastaan.

- On meidän jokaisen tehtävä toimia sen eteen, ettei Suomessa kukaan joutuisi kohtaamaan syrjintää ja rasismia. Emme saa kääntää katsettamme pois, emme vaieta tai olla puuttumatta. Meidän pitää antaa tilaa, kuunnella ja kuulla syrjintää kokeneiden ihmisten viesti. Pelkkä nollatoleranssi puheiden tasolla ei riitä, tarvitaan käytännön tekoja kaikkialla yhteiskunnassa. Edellytämme tulevissakin vaaleissa ehdokkailta sitoutumista rasismin ja syrjinnän vastustamiseen, sanoo puoluesihteeri Rönnholm.

Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä23.9.2020 18:50:52 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn

Sanna Marinin linjapuhe SDP:n puoluekokouksessa 24.8.202024.8.2020 14:16:03 EESTTiedote

SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin linjapuhe Tampere 24.8.2020 Embargo kunnes puhe pidetty Muutokset puhuttaessa mahdollisia -- Meillä on yhteinen vastuu planeetastamme, kestävästä kehityksestä, yhteiskuntiemme kehittämisestä ja toisistamme. Toimimme yhdessä paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi. Pystymme yhdessä toisiimme luottaen, demokratian keinoin ja rauhanomaisesti muuttamaan maailmaa. Kykenemme tekemään harkittuja valintoja ja vaikuttamaan elinympäristöömme. Sosialidemokraatit ovat osa kansainvälistä työväenliikettä. Olemme heikommassa asemassa olevien puolella ja pyrimme eriarvoisuuden ja osattomuuden poistamiseen. Haluamme luoda tulevaisuutta sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen varaan. Rakennamme rauhaa kansainvälisen yhteistyön keinoin ja pyrimme vahvistamaan demokratiaa ja oikeusvaltiota muiden samaa tavoittelevien kanssa. Kestävässä rauhan maailmassa ei turvauduta voimankäyttöön, vaan sopimuksiin ja yhteistyöhön. Tavoittelemme yhteiskuntaa, j