SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm: SDP:n tulevaisuuslinja on myös työn linja

Keskustan kansanedustaja Matti Vanhanen väitti sunnuntaina Verkkouutisten haastattelussa sosialidemokraattien vaikenevan keinoista työllisyysasteen nostamiseksi. Samalla hänen ajatuksissaan kuuluvat jo moneen kertaan haudattu keskustan työreformin kaiut. Entiseltä pääministeriltä sopisi odottaa parempaa, kuin muunnellun totuuden puhumista, vaikka vaalit jo lähestyvätkin.

SDP on koko kuluvan vaalikauden ajan tuonut johdonmukaisesti esiin vaihtoehtonsa hallituksen työllisyyspolitiikalle. Valitettavasti SDP:n vaihtoehto on eduskunnassa kaikunut kuuroille korville. Ylimielisyyden sijaan keskustan kannattaisi tutustua SDP:n vaaliohjelman keskeisiin linjauksiin.

SDP:n tulevaisuuslinja on myös työn linja. Sosialidemokraatit esittävät vaaliohjelmassaan viittä suurta uudistusta ja viittä investointia, joilla vahvistetaan ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän talouskasvun pohjaa, ihmisten osallisuutta ja yhteiskunnan eheyttä. Ne luovat pohjan työllisyysasteen kestävälle nousulle ja turvaavat julkisen talouden kestävyyttä pitkällä aikavälillä.

Oppivelvollisuuden laajentaminen, perhevapaauudistus SDP:n mallin mukaisesti, sosiaaliturvan uudistaminen yleisturvan pohjalta sekä työllisyyttä tukeva verouudistus ovat avauksia, jotka vaikuttaisivat jääneen keskustan Vanhaselta täysin huomaamatta, vaikka ne ovat olleet mukana kaikissa puolueen vaihtoehtobudjeteissa kuluneen vaalikauden aikana.

Pitkän aikavälien uudistusten lisäksi SDP:n vaihtoehto pitää sisällään toimia, jotka vaikuttavat työllisyyteen myös lyhyellä aikavälillä. Aktiivinen elinkeinopolitiikka, tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostaminen sekä työssäkäynnin infran kehittäminen ovat investointeja, joita Suomi tarvitsee korkeamman työllisyysasteen saavuttamiseksi.

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty