SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm: SDP:n tulevaisuuslinja on myös työn linja

Keskustan kansanedustaja Matti Vanhanen väitti sunnuntaina Verkkouutisten haastattelussa sosialidemokraattien vaikenevan keinoista työllisyysasteen nostamiseksi. Samalla hänen ajatuksissaan kuuluvat jo moneen kertaan haudattu keskustan työreformin kaiut. Entiseltä pääministeriltä sopisi odottaa parempaa, kuin muunnellun totuuden puhumista, vaikka vaalit jo lähestyvätkin.

SDP on koko kuluvan vaalikauden ajan tuonut johdonmukaisesti esiin vaihtoehtonsa hallituksen työllisyyspolitiikalle. Valitettavasti SDP:n vaihtoehto on eduskunnassa kaikunut kuuroille korville. Ylimielisyyden sijaan keskustan kannattaisi tutustua SDP:n vaaliohjelman keskeisiin linjauksiin.

SDP:n tulevaisuuslinja on myös työn linja. Sosialidemokraatit esittävät vaaliohjelmassaan viittä suurta uudistusta ja viittä investointia, joilla vahvistetaan ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän talouskasvun pohjaa, ihmisten osallisuutta ja yhteiskunnan eheyttä. Ne luovat pohjan työllisyysasteen kestävälle nousulle ja turvaavat julkisen talouden kestävyyttä pitkällä aikavälillä.

Oppivelvollisuuden laajentaminen, perhevapaauudistus SDP:n mallin mukaisesti, sosiaaliturvan uudistaminen yleisturvan pohjalta sekä työllisyyttä tukeva verouudistus ovat avauksia, jotka vaikuttaisivat jääneen keskustan Vanhaselta täysin huomaamatta, vaikka ne ovat olleet mukana kaikissa puolueen vaihtoehtobudjeteissa kuluneen vaalikauden aikana.

Pitkän aikavälien uudistusten lisäksi SDP:n vaihtoehto pitää sisällään toimia, jotka vaikuttavat työllisyyteen myös lyhyellä aikavälillä. Aktiivinen elinkeinopolitiikka, tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostaminen sekä työssäkäynnin infran kehittäminen ovat investointeja, joita Suomi tarvitsee korkeamman työllisyysasteen saavuttamiseksi.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia