SDP:n puoluevaltuusto esittää kansanedustaja Aki Lindéniä perhe- ja peruspalveluministerin sijaiseksi

SDP:n puoluevaltuusto on tänään päättänyt esittää kansanedustaja Aki Lindéniä perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun vanhempainvapaan sijaiseksi.

Aki Lindén, 69, on ensimmäisen kauden kansanedustaja Turusta. Hän on koulutukseltaan lääketieteen lisensiaatti ja valtiotieteen maisteri. Lindén on työskennellyt aiemmin muun muassa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajana sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin toimitusjohtajana. Eduskunnassa Lindén on toiminut hallintovaliokunnan sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä.

SDP:n puoluevaltuusto kertoo, että valinnassa painoi erityisesti kansanedustaja Lindénin vahva osaaminen sosiaali- ja terveysministeriön toimialaan liittyen. Koska kyse on vanhempainvapaan sijaisuudesta, puoluevaltuuston mukaan tärkeää, että valitulla henkilöllä on kyky ottaa tehtävä nopeasti haltuunsa.

Hallituksella on keväällä edessään paljon tärkeitä päätöksiä liittyen muun muassa työllisyys- ja ilmastotoimiin. Kuitenkin myös koronapandemia vaatii edelleen aktiivisia toimia hallitukselta.

- Aki Linden on erittäin pätevä, osaava ja kokenut. Hän pystyy hyppäämään liikkuvaan junaan, tiivisti SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin.

- Lämmin kiitos luottamuksesta! Tulen tekemään parhaani, totesi kansanedustaja, tuleva ministeri Aki Lindén puoluevaltuustolle.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru jää oman ilmoituksensa mukaan vanhempainvapaalle 3.2.2022 alkaen. Sijaisuuden alkamispäivämäärä tarkentuu myöhemmin.

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM

SDP kannattaa Suomen jäsenyyttä puolustusliitto NATO:ssa14.5.2022 15:33:58 EEST | Tiedote

SDP:n puoluevaltuusto kokoontui 14.5.2022 Helsinkiin ylimääräiseen puoluevaltuuston kokoukseen päättämään SDP:n kannasta Suomen NATO-jäsenyyteen. Suomen ja Euroopan turvallisuusympäristön merkittävän muutoksen seurauksena SDP kannattaa Suomen jäsenyyttä Pohjois-Atlantin puolustusliitto NATO:ssa. SDP antaa tukensa valtiojohdolle jäsenyysneuvottelujen avaamiseksi. Tiedotustilaisuus alkaa välittömästi kokouksen päättymisen jälkeen. Tiedotustilaisuutta voi seurata SDP:n Youtube-kanavalla tämän linkin kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM