SDP:n puoluevaltuusto: Kestävä talous rakentuu vahvalle kasvulle ja työllisyydelle

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto 20.11.2022.

Suomen talous on selvinnyt koronapandemian ja Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan aikana kansainvälisesti vertaillen hyvin. Työllisyys on ennätyksellisen korkealla tasolla, Suomessa on nyt 100 000 työllistä enemmän kuin hallituskauden alussa ja Suomi on kokoaikatyöllisten määrässä Pohjoismaiden ykkönen.

Kestävä keino julkisen talouden vahvistamiseen on vauhdittaa ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskasvua rakenneuudistuksilla eli parantaa tuottavuutta, nostaa työllisyyttä ja pitää huolta nykyisestä työvoimasta sekä edistää työperäistä maahanmuuttoa. SDP on sitoutunut tavoittelemaan vähintään 2 prosentin vuotuista kestävää kasvua sekä pitää kiinni sovitusta 4 prosentin panostuksista tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan.

SDP:n tavoitteena on 80 % työllisyysasteen saavuttaminen ensi vaalikauden aikana. Sen jälkeen on edettävä nopeasti kohti täystyöllisyyttä eli tilannetta, jossa työttömyys on selvästi alle 5 %. Työllisyysasteen nousu 80 prosenttiin vahvistaisi julkista taloutta noin 3 miljardin euron verran. Tämän lisäksi tarvitsemme lähivuosina myös suoria sopeutustoimia eli veronkorotuksia ja menoleikkauksia.

SDP:n linja on, että hyvinvointivaltioon ei kohdisteta leikkauksia, jotka uhkaavat talouden pitkän aikavälin kestävyyttä. Menosäästöjä ei pidä myöskään hakea heikoimmassa asemassa olevien ihmisten perustoimeentulosta, vaan jatkaa ratkaisujen etsimistä julkisen hallinnon tehostamisesta ja yritystukien karsimisesta. Vaikeita päätöksiä tehtäessä meidän on vahvistettava koulutusta ja nostettava osaamistasoa sekä huolehdittava sosiaali- ja terveyspalveluista ja sosiaaliturvasta.

SDP ei halua, että tavallisten palkansaajien, pienituloisten yrittäjien tai eläkeläisten tuloverotusta kiristetään. Sen takia arvovalintamme on, että verotuottoja lisätään pikemminkin tiivistämällä pääomien veropohjia, puuttumalla verovälttelyyn ja karsimalla verotukia. Verotuloja tulee kerätä lisää ennen muuta heiltä, joilla on varaa maksaa enemmän ja joiden verotus on tällä hetkellä alempaa kuin muilla saman verran tuloa saavilla.

SDP:n puoluevaltuusto pitää selvänä, että pidemmällä aikavälillä julkista taloutta on vahvistettava. Hyvinvointivaltion rahoituspohjan turvaaminen edellyttää ensi vaalikaudella käynnistettävää, useamman vaalikauden mittaista ohjelmaa, jotta velkaantumisen aiheuttamia uhkia voidaan torjua. Julkisen talouden kestävyyden turvaaminen on välttämätöntä, mutta se pitää tehdä oikeudenmukaisella tavalla. Talouspolitiikassakin kyse on arvovalinnoista.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Yhteydenotot: erityisavustaja Sofia Nevalainen, p. 050 433 7237

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen

Socialdemokraterna I Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och staller gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid ryska gränsen av partiordföranden Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna, och Magadalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna.

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit: Vahvistetaan EU:n hybridipuolustusta ja asetetaan tiukempia pakotteita Venäjälle22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit esittävät uusia ehdotuksia EU:n hybridipuolustuksen vahvistamiseksi ja asettavat yhteisiä vaatimuksia uusista pakotteista Putinin sotakassan kuristamiseksi. Ehdotukset tehtiin Suomen sosialidemokraattien puheenjohtajan Antti Lindtmanin ja Ruotsin sosialidemokraattien puheenjohtajan Magdalena Anderssonin Venäjän rajalle Vaalimaan rajanylityspaikalle tehdyn yhteisen vierailun jälkeen.