SDP:n puoluevaltuusto: Sota Ukrainassa on saatava loppumaan

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto

Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa on kansainvälisen oikeuden vastainen, loukkaa Ukrainan itsemääräämisoikeutta ja alueellista koskemattomuutta.

Sota Ukrainassa on edelleen käynnissä. Rauhanneuvotteluissa tai edes aselevon aikaan saamisessa ei ole edistytty riittävästi. Sota on saatava välittömästi loppumaan ja Venäjän on vedettävä joukkonsa koko Ukrainasta. Välittömän aselevon voimaansaattamisen jälkeen humanitäärinen apu on saatava nopeasti liikkeelle.

Ukrainalle on taattava itsenäisyys sekä asema tulevaisuudestaan itse päättävänä suvereenina kansakuntana ja jälleenrakennusta on tuettava Euroopan unionin ja kansainvälisen yhteisön toimesta.

Tärkein tavoite on taata Suomen ja suomalaisten turvallisuus

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on muuttanut pysyvästi Suomen turvallisuusympäristöä. Nyt on aika entisestään vahvistaa suomalaisen yhteiskunnan kriisinsietokykyä ja huoltovarmuuden tasoa. Tätä työtä tehdään myös paikallisesti ja jokainen suomalainen voi osaltaan osallistua siihen. Kuntien on nyt päivitettävä omat valmius- ja varautumissuunnitelmat niin huoltovarmuuden kuin kyberturvallisuuden osalta.

Suomen turvallisuuspoliittiset ratkaisut käsitellään seuraavien kuukausien aikana valtioneuvoston yhdessä tasavallan presidentin kanssa valmistelemassa selonteossa. Selonteko annetaan eduskunnalle ennen pääsiäistä ja sen perusteellisen eduskuntakäsittelyn jälkeen on jatkoprosessista päättämisen aika.

Muuttuneessa tilanteessa puoluevaltuusto on valmis  ja tulee uudelleenarvioimaan Suomen turvallisuuspoliittista linjaa, mukaan lukien sotilaallinen liittoutumattomuus ja Nato-jäsenyys. Puoluevaltuusto antaa täyden tukensa valtiojohdolle arvioida Suomen asemoitumista ja tarvittavia ratkaisuja Suomen turvallisuuden varmistamiseksi kaikissa tilanteissa.

SDP tulee tekemään kevään aikana tarvittavia päätöksiä sekä puolueen päätöksentekoelimissä että eduskuntaryhmässä. SDP:n linjan muodostaa ylimääräinen puoluevaltuuston kokous kuultuaan eduskuntaryhmän kannan.

Tulevaisuus on avoin ja kaikkiin ratkaisuihin liittyy epävarmuutta. SDP:n puoluevaltuusto toivoo, että   tarvittavat päätökset jatkosta kyetään suomalaisessa yhteiskunnassa tekemään yhteisen arvion pohjalta ja yhtenäisinä. Tärkeimpänä tavoitteena keskustelussa ja päätöksenteossa tulee olla Suomen ja suomalaisten turvallisuuden takaaminen myös tulevaisuudessa.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Yhteydenotot: erityisavustaja Sofia Nevalainen, p. 050 433 7237

SDP Helsingin ryhmäaloite: Säännöt sähköpotkulaudoille Helsingissä15.6.2022 21:02:55 EEST | Tiedote

Viimeaikainen uutisointi sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista sekä lautojen lisääntynyt määrä pääkaupungin katukuvassa ovat vauhdittaneet keskustelua sääntöjen tarpeesta Helsingistä. ”Sähköpotkulaudat ovat tervetullut uusi liikkumistapa - samaan aikaan on tärkeää, että liikkuminen on myös vilkkaassa pääkaupungissa turvallista ja siksi sähköpotkulaudoille on syytä asettaa selkeät pelisäännöt”, painottaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma. Sähköpotkulaudoilla liikutaan paljon Helsingin kesässä. Niillä ajetaan paljon myös yöaikaan, jolloin kolarit ja kaatumiset lisääntyvät sekä terveysasemien päivystykset ruuhkautuvat. Ajaminen esimerkiksi jalkakäytävillä ja huonosti järjestetty pysäköinti haittaavat muiden liikkumista. Viimeisimpien tilastojen mukaan vajaalla puolella HUSin päivystyksiin tulleista sähköpotkulautailijoista oli keskivaikeita tai tätä vakavampia vammoja. Päivystyskäyntien kustannukset tulevat yhteiskunnalle ja veronmaksajille myös kalliiksi - yksis

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa13.6.2022 10:11:35 EEST | Kutsu

Ruotsin sosialidemokraattisen puolueen puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa ensi viikolla SDP:n kutsusta. Kutsumme median edustajia lounastapaamiseen torstaina 16.6. klo 11.30-13.15 Sokos Hotelli Presidentin Bistro Manuun (os. Eteläinen Rautatiekatu 4). Tilaisuuden aiheena ovat Ruotsin syyskuussa pidettävät valtiopäivävaalit. Tapaamisessa on paikalla puoluesihteeri Tobias Baudinin lisäksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen tämän lomakkeen kautta maanantaihin, 13.6. klo 15 mennessä.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Missä on suoraselkäisyys ja ratkaisut, kokoomus?11.6.2022 14:54:06 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen toivoo kokoomukselta suoraselkäisempää linjaa talouspolitiikan suhteen. - Vielä aiemmin keväällä kokoomus esitti miljardin leikkauksia suomalaisten sosiaaliturvaan, mutta nyt asiaan ei saa kysyttäessäkään suoraa vastausta. Kansalaisilla on oikeus tietää, onko kokoomus luopunut epäoikeudenmukaisten sosiaaliturvaleikkausten ajamisesta hintojen noustessa hurjasti, vai eikö sitä vain enää uskalleta kannatuksen laskun pelossa sanoa ääneen? Mäkynen painottaa, että SDP ei kannata sosiaaliturvaleikkauksia, vaan inflaation pitkittyessä on etsittävä uusia keinoja tukea suomalaisten toimeentuloa elinkustannusten noustessa. - Kokoomus kutsuu itseään talouspuolueeksi, mutta sen talouspoliittinen linja perustuu mahdottomalle yhtälölle. Puolue vaatii julkisen talouden vahvistamista, mutta toteuttaisi samalla julkista taloutta heikentävät veronkevennykset myös hyvätuloisille ja esittää useita kalliita menolisäyksiä valtion menoihin. On päivänselvä

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta10.6.2022 10:23:50 EEST | Tiedote

SDP kiertää tänä kesänä ympäri Suomea kuulemassa toiveita, odotuksia ja palautetta. - Tällä hallituskaudella on tehty paljon suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen, mutta työtä riittää yhä. Haluammekin kuulla ajatuksia siitä, mitä yhteiskunnassa pitäisi seuraavaksi muuttaa ja kehittää, kuvaa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. Jo tänä lauantaina SDP:n puoluejohtoa kiertää eri puolilla Suomea tapaamassa ihmisiä ja kysymässä, mihin he toivoisivat juuri SDP:n tulevaisuudessa tarttuvan. - Haluamme kuulla palautetta siitä, missä olemme tällä hallituskaudella onnistuneet ja missä meillä on vielä yhdessä parannettavaa, Rönnholm kertoo. SDP:n Mitä sinulla on sydämellä -kiertue jatkuu aina elokuun loppuun asti. Lisäksi ajatuksia tulevasta voi kertoa puolueen verkkosivuilla. Lauantain 11.6. puoluejohdon kiertueen tapahtumat: https://sdp.fi/sdpn-puoluejohto-kiertaa/ Ajankohtainen tieto kaikista kesätapahtumista: https://sdp.fi/sdpn-kesatapahtumat-2022.

MUISTUTUS: Kutsu medialle: Ruotsin sosialidemokraattien puoluesihteeri Tobias Baudin vierailee Suomessa9.6.2022 14:23:43 EEST | Kutsu