SDP:n Sevander: Budjetti tuo helpotusta kasvavan kaupungin tarpeisiin

Kaupunginhallitusryhmät ovat sopineet Helsingin kaupungin talousarviosta vuodelle 2020. SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen, että sosiaali- ja terveyspalveluihin saatiin mittava yli 30 miljoonan euron lisäys pormestarin esitykseen nähden. Lastensuojelun ja vammaispalveluiden rahoitus vastaa nyt paremmin todellista tarvetta.

SDP:n esitys myönteisen erityiskohtelun laajentamisesta kirjasto- ja nuorisopalveluihin sai myös rahoituksen. Rahoituksella pystytään tukemaan heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien kaupunginosien palveluja sekä aluekehitystä laajemminkin. Kaupunginosien eriarvoistumiskehitystä torjutaan myös aluekehittämisen keinoin. SDP:n esityksestä budjettiin kirjattiin rahoitus Pitäjänmäen ja Kannelmäen alueiden kehittämiselle.

Kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Tomi Sevander on tyytyväinen siihen, että toimiala sai budjettineuvotteluissa yli kolmen miljoonan euron lisärahoituksen. Nyt hyväksytyllä talousarviolla haluttiin vahvistaa nuorisotyötä sekä lisätä liikkumisen edellytyksiä. Liikuntaseurojen avustuksia kasvatetaan ensi vuonna ja liikuntapaikkojen ylläpitoon laitetaan lisäresursseja. Palvelutarjontaa ei ole tarvetta supistaa, joka on kasvavassa kaupungissa ensiarvoisen tärkeää.

Lisätietoja:

Tomi Sevander
apulaispormestari

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat