SDP:n Sevander: Budjetti tuo helpotusta kasvavan kaupungin tarpeisiin

Kaupunginhallitusryhmät ovat sopineet Helsingin kaupungin talousarviosta vuodelle 2020. SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen, että sosiaali- ja terveyspalveluihin saatiin mittava yli 30 miljoonan euron lisäys pormestarin esitykseen nähden. Lastensuojelun ja vammaispalveluiden rahoitus vastaa nyt paremmin todellista tarvetta.

SDP:n esitys myönteisen erityiskohtelun laajentamisesta kirjasto- ja nuorisopalveluihin sai myös rahoituksen. Rahoituksella pystytään tukemaan heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien kaupunginosien palveluja sekä aluekehitystä laajemminkin. Kaupunginosien eriarvoistumiskehitystä torjutaan myös aluekehittämisen keinoin. SDP:n esityksestä budjettiin kirjattiin rahoitus Pitäjänmäen ja Kannelmäen alueiden kehittämiselle.

Kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Tomi Sevander on tyytyväinen siihen, että toimiala sai budjettineuvotteluissa yli kolmen miljoonan euron lisärahoituksen. Nyt hyväksytyllä talousarviolla haluttiin vahvistaa nuorisotyötä sekä lisätä liikkumisen edellytyksiä. Liikuntaseurojen avustuksia kasvatetaan ensi vuonna ja liikuntapaikkojen ylläpitoon laitetaan lisäresursseja. Palvelutarjontaa ei ole tarvetta supistaa, joka on kasvavassa kaupungissa ensiarvoisen tärkeää.

Lisätietoja:

Tomi Sevander
apulaispormestari

SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.9.11.2019 15:16:00 EETTiedote

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!

Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja9.10.2019 18:52:44 EESTTiedote

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät. Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan. - Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen ra