SDP:n uusi kansanedustaja Riitta Mäkinen: Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti

Riitta Mäkisestä tulee SDP:n uusi kansanedustaja, kun hän ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan paikan vastaan. Oman maakunnan asioiden edistämisen lisäksi Mäkinen haluaa olla viemässä sote-uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

Riitta Mäkinen ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan kansanedustajan paikan vastaan. SDP:n uusi kansanedustaja kertoo käyneensä asian perusteellisesti läpi.

– Henkilökohtaisesti koen, että kansanedustajuus on ennen kaikkea kunniatehtävä, ja sen täyttäminen jopa kansalaisvelvollisuus. Olen saanut todella paljon yhteydenottoja kuntalaisilta ympäri maakuntaa ja olen ottanut osoitukset luottamuksesta ja kannustuksesta kiitollisena vastaan. Edellisissä vaaleissa yli kolme tuhatta keskisuomalaista puolsi valtakirjaani ajaa yhteisiä asioitamme ja kunnioitan tuota mandaattia paljon, Mäkinen sanoo.

Mäkinen korostaa Keski-Suomen kansanedustajien yhteistyötä.

– Sen merkitys maakunnan edunvalvonnan näkökulmasta tulee tulevina vuosina vain kasvamaan. Sillä, onko kansanedustajan kotikunta Jyväskylä tai Kivijärvi ei tänä päivänä enää saa olla merkitystä. Koko maakunta elää, kasvaa ja kehittyy sen mukaan, miten se pystyy asemoimaan itsensä tulevina vuosina suhteessa muihin maakuntiin ja kaupunkiseutuihin. Se, kuinka Jyväskylä ja sen kaupunkiseutu pärjää osaltaan tässä kilvassa muiden suurten kaupunkiseutujen kanssa määrittää merkittävällä tavalla myös maakunnan menestymisen edellytyksiä. Edunvalvonnan intressit viilautuvat hyvin tiiviisti yhteen, sillä maailma on muuttunut ja muuttuu kovaa vauhtia.

Mäkisen mukaan maakunnalla on tällä hetkellä kaikki menestyksen avaimet käsissään.

– Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti. Meillä kasvu on jo nyt näyttäytynyt selkeästi muuta maata vahvempana ja saamme lisää hyviä uutisia likipitäen päivittäin. Tiede, tutkimus, koulutus, kulttuuri ja liikunta ovat vahvasti Jyväskylän kaupunkikehityksen kärjessä – osaamistalous ja uusiutuvan energian ympärille rakentuva tuotekehittely on kovassa nosteessa koko maakunnassa. Keski-Suomella on paljon annettavaa myös koko suomalaisen yhteiskunnan kehittämistä ajatellen.

Mäkinen pitää sote-uudistusta erittäin merkittävänä asiana. Hänen mukaansa seuraavat viikot osoittavat, millaisin askelmerkein ja millaisella aikataululla aikamme suurinta uudistusta viedään eteenpäin.

– Haluan osana sosialidemokraattien eduskuntaryhmää olla viemässä uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa17.10.2018 16:21Tiedote

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?10.10.2018 15:11Tiedote

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.