SDP:n uusi kansanedustaja Riitta Mäkinen: Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti

Riitta Mäkisestä tulee SDP:n uusi kansanedustaja, kun hän ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan paikan vastaan. Oman maakunnan asioiden edistämisen lisäksi Mäkinen haluaa olla viemässä sote-uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

Riitta Mäkinen ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan kansanedustajan paikan vastaan. SDP:n uusi kansanedustaja kertoo käyneensä asian perusteellisesti läpi.

– Henkilökohtaisesti koen, että kansanedustajuus on ennen kaikkea kunniatehtävä, ja sen täyttäminen jopa kansalaisvelvollisuus. Olen saanut todella paljon yhteydenottoja kuntalaisilta ympäri maakuntaa ja olen ottanut osoitukset luottamuksesta ja kannustuksesta kiitollisena vastaan. Edellisissä vaaleissa yli kolme tuhatta keskisuomalaista puolsi valtakirjaani ajaa yhteisiä asioitamme ja kunnioitan tuota mandaattia paljon, Mäkinen sanoo.

Mäkinen korostaa Keski-Suomen kansanedustajien yhteistyötä.

– Sen merkitys maakunnan edunvalvonnan näkökulmasta tulee tulevina vuosina vain kasvamaan. Sillä, onko kansanedustajan kotikunta Jyväskylä tai Kivijärvi ei tänä päivänä enää saa olla merkitystä. Koko maakunta elää, kasvaa ja kehittyy sen mukaan, miten se pystyy asemoimaan itsensä tulevina vuosina suhteessa muihin maakuntiin ja kaupunkiseutuihin. Se, kuinka Jyväskylä ja sen kaupunkiseutu pärjää osaltaan tässä kilvassa muiden suurten kaupunkiseutujen kanssa määrittää merkittävällä tavalla myös maakunnan menestymisen edellytyksiä. Edunvalvonnan intressit viilautuvat hyvin tiiviisti yhteen, sillä maailma on muuttunut ja muuttuu kovaa vauhtia.

Mäkisen mukaan maakunnalla on tällä hetkellä kaikki menestyksen avaimet käsissään.

– Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti. Meillä kasvu on jo nyt näyttäytynyt selkeästi muuta maata vahvempana ja saamme lisää hyviä uutisia likipitäen päivittäin. Tiede, tutkimus, koulutus, kulttuuri ja liikunta ovat vahvasti Jyväskylän kaupunkikehityksen kärjessä – osaamistalous ja uusiutuvan energian ympärille rakentuva tuotekehittely on kovassa nosteessa koko maakunnassa. Keski-Suomella on paljon annettavaa myös koko suomalaisen yhteiskunnan kehittämistä ajatellen.

Mäkinen pitää sote-uudistusta erittäin merkittävänä asiana. Hänen mukaansa seuraavat viikot osoittavat, millaisin askelmerkein ja millaisella aikataululla aikamme suurinta uudistusta viedään eteenpäin.

– Haluan osana sosialidemokraattien eduskuntaryhmää olla viemässä uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

Suomi tarvitsee luottamusta liikennepolitiikkaan 18.8.2018 10:51Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa luottamusta liikennepolitiikkaan. Hänen mukaansa suomalainen elinkeinotoiminta tarvitsee vakaan ja ennustettavan näköalan liikennepolitiikalta. Paateron mukaan puolueiden kesken saavutettu parlamentaarinen yksimielisyys liikenteen tulevien vuosien lisärahoitustarpeesta on muuttunut valtion budjettiesityksessä 300 miljoonan lisäyksestä 400 miljoonan vähennykseksi.

SDP esitteli koulutuksen ja sivistyksen Osaamispolku 2030 -vision15.8.2018 14:48Tiedote

SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Forssassa esiteltiin tänään Osaamispolku 2030, joka on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Kokonaisuutta esitellyt kansanedustaja Pilvi Torsti haluaa Suomen ryhtyvän jälleen rohkeasti ”koulutus- ja sivistysradikaaliksi maaksi”: - Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä. Osaamispolku 2030 on SDP:n näkemys siitä, millaisia toimia matkan varrella tarvitaan, sanoo Torsti. SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaik

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Kokoomus Valtionkonttoriin vierailulle15.8.2018 12:28Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari antaa ilmaisen neuvon kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokiselle ja valtiovarainministeri Petteri Orpolle. Skinnari suositaa kokoomusjohtoa menemään Valtionkonttoriin vierailulle ja tarkistamaan sieltä faktatiedot, kuinka paljon Kokoomus on hallitusvastuussa ollessaan ottannut Suomen valtiolle velkaa 2000 -luvulla. Skinnari toivoo, että kokooomuksessa keskityttäisin jatkossa enemmän niihin valintohin, jotka jatkuvan eriarvoisuuden lisäämisen sijaan loisivat parempaa näkymää Suomen menestystekijöihin tulevaisuudessa. Skinnari toivottaakin kokoomusjohdon tervetulleeksi osallistumaan SDP:n Suomi 2030 -tulevaisuuskeskusteluun. Kalle Jokinen ja Petteri Orpo ovat aiemmin julkisuudessa arvioineet SDP:n politiikan oikeudenmukaisuutta lisääviä valintoja.

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Orpon budjettiesitys väheksyy eduskunnan arvovaltaa12.8.2018 16:33Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari arvostelee valtiovarainministeri Petteri Orpon linjauksia liikenteen rahoitukseen ensi vuoden budjettiesityksessä. - Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitetaan vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Nyt Orpon esityksessä ei kuitenkaan ole huomioitu eurollakaan parlamentaarisesti yksimielisesti esitettyä rahoitusta perusväylänpitoon. Orpo väheksyy parlamentin arvovaltaa ja vie pohjan koko parlamentaariselta valmistelulta. Skinnarin mukaan kokoomuslaisen valtiovarainministerin olisi viimeistään nyt pitänyt ottaa mallia Ruotsista ja siitä, miten pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tehdään. - Perusväylänpidossakin oleellista on jatkuvuus. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta. Liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen olisi nyt tarvittu pysyvä rahoitustason korotus, jota parlamentaarisesti yksimielisesti myös kokoomuksesta esitettiin. Nyt seuraava hallitus joutuu lisää