SDP:n uusi kansanedustaja Riitta Mäkinen: Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti

Riitta Mäkisestä tulee SDP:n uusi kansanedustaja, kun hän ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan paikan vastaan. Oman maakunnan asioiden edistämisen lisäksi Mäkinen haluaa olla viemässä sote-uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

Riitta Mäkinen ottaa Susanna Huoviselta vapautuvan kansanedustajan paikan vastaan. SDP:n uusi kansanedustaja kertoo käyneensä asian perusteellisesti läpi.

– Henkilökohtaisesti koen, että kansanedustajuus on ennen kaikkea kunniatehtävä, ja sen täyttäminen jopa kansalaisvelvollisuus. Olen saanut todella paljon yhteydenottoja kuntalaisilta ympäri maakuntaa ja olen ottanut osoitukset luottamuksesta ja kannustuksesta kiitollisena vastaan. Edellisissä vaaleissa yli kolme tuhatta keskisuomalaista puolsi valtakirjaani ajaa yhteisiä asioitamme ja kunnioitan tuota mandaattia paljon, Mäkinen sanoo.

Mäkinen korostaa Keski-Suomen kansanedustajien yhteistyötä.

– Sen merkitys maakunnan edunvalvonnan näkökulmasta tulee tulevina vuosina vain kasvamaan. Sillä, onko kansanedustajan kotikunta Jyväskylä tai Kivijärvi ei tänä päivänä enää saa olla merkitystä. Koko maakunta elää, kasvaa ja kehittyy sen mukaan, miten se pystyy asemoimaan itsensä tulevina vuosina suhteessa muihin maakuntiin ja kaupunkiseutuihin. Se, kuinka Jyväskylä ja sen kaupunkiseutu pärjää osaltaan tässä kilvassa muiden suurten kaupunkiseutujen kanssa määrittää merkittävällä tavalla myös maakunnan menestymisen edellytyksiä. Edunvalvonnan intressit viilautuvat hyvin tiiviisti yhteen, sillä maailma on muuttunut ja muuttuu kovaa vauhtia.

Mäkisen mukaan maakunnalla on tällä hetkellä kaikki menestyksen avaimet käsissään.

– Suhtaudun tulevaisuuteen hyvin positiivisesti. Meillä kasvu on jo nyt näyttäytynyt selkeästi muuta maata vahvempana ja saamme lisää hyviä uutisia likipitäen päivittäin. Tiede, tutkimus, koulutus, kulttuuri ja liikunta ovat vahvasti Jyväskylän kaupunkikehityksen kärjessä – osaamistalous ja uusiutuvan energian ympärille rakentuva tuotekehittely on kovassa nosteessa koko maakunnassa. Keski-Suomella on paljon annettavaa myös koko suomalaisen yhteiskunnan kehittämistä ajatellen.

Mäkinen pitää sote-uudistusta erittäin merkittävänä asiana. Hänen mukaansa seuraavat viikot osoittavat, millaisin askelmerkein ja millaisella aikataululla aikamme suurinta uudistusta viedään eteenpäin.

– Haluan osana sosialidemokraattien eduskuntaryhmää olla viemässä uudistusta eteenpäin niin, että sille asetetut keskeiset vaatimukset kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja oikeudesta laadukkaaseen hoitoon ja palveluihin toteutuvat.

SDP haluaa painottaa sosiaalista hyvinvointia, kiertotaloutta ja pohjoista ulottuvuutta Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella12.6.2018 13:25Tiedote

Sosialidemokraatit julkistivat oman esityksensä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. SDP haluaa aloittaa keskustelun hyvissä ajoin, sillä Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana jo vuoden kuluttua. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan puheenjohtajuus tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. – Suomen tuleva EU-puheenjohtajuus osuu erittäin tärkeään kohtaan. Kansainvälisen tilanteen johdosta EU:lta kaivataan nyt vakautta ja johtajuutta. Suomella on puheenjohtajamaana loistava mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millä tavalla EU ottaa johtajuuden itselleen. Se vaatii sen, että Suomi ottaa takaisin paikkansa EU:n eturivissä. Tämän SDP haluaa varmistaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo. – Suomen kansainvälisimpänä puolueena SDP haluaa keskustelunavauksellaan kannustaa muitakin puolueita mukaan keskusteluun Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä ja teemoista. Haluamme painottaa erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulu

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eduskuntavaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa11.6.2018 13:20Tiedote

Tänään julkistetun Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan joka kymmenes eläkeläinen kokee vakavia toimeentulovaikeuksia. Osa eläkeläisistä joutuu tinkimään välttämättömistä menoista, kuten lääkkeistä ja terveydenhoidosta. Noin puolet eläkeläisistä kokee tavallisten, arkistenkin menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia. Tämä on pysäyttävä ja vakava viesti siitä, että meidän on pystyttävä parempaan. Eläkeläisköyhyyttä ei voi helpottaa joskus tulevaisuutta, vaan ikäihmiset tarvitsevat tukeamme nyt, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta. SDP on esittänyt, että alle 1400 € eläkkeitä tulee astettain nostaa; tämä on tärkeä keino nostaa pienituloisia eläkeläisiä toimeentuloahdingosta. SDP on useaan otteeseen esittänyt hallitukselle toimenpideohjelman käynnistämistä eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi. Toimenpiteitä tarvitaan niin verotuksessa, kuin esimerkiksi lääkemaksuissa. Myös palveluiden ja palvelumaksujen merkitys eläkeläisten toimeentuloon on suuri ja niitä pitää kohtuul