SDP:n valtuustoryhmä: Helsingin hyvä taloustilanne mahdollistaa laaja-alaisen koronakriisin jälkeisen palautumisohjelman

Helsingin vuoden 2020 tilinpäätös osoittautui huomattavasti arvioitua paremmaksi. Vielä syksyllä talousarviota laadittaessa päätöksentekijöille esitettiin selkeästi heikompia ennusteita vuoden 2020 talouskehityksestä. Pahimmillaan koronan arvioitiin tekevän Helsingin talouteen jopa 700 miljoonan euron loven. Hallituksen tuki kunnille tasapainotti koronakriisin vaikutukset.

”Vuoden 2020 talousarviota tehtiin poikkeuksellisen epävarmoissa oloissa. Sovimme jo neuvotteluissa, että vuonna 2021 on mahdollista tehdä ylityksiä, jos tarve niin vaatii. Nyt taloustilanne sallii sen, että voimme tehdä tarvittavia lisäpanostuksia mm. sote-palveluihin sekä kasvatukseen ja koulutukseen.” sanoo SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta päätti joulukuussa, että sopeutustoimia ei tehdä, vaan menotarpeet katetaan valtion tuella ja tarvittaessa ylitysoikeudella. ”Koronakriisin pitkittyminen osuu erityisesti lapsiin ja nuoriin. Helsingin vahva taloustilanne mahdollistaa sen, että voimme suunnata lisäresursseja oppimisen tukemiseen ja koronakriisin jälkiseurausten hoitoon.” toteaa kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Ville Jalovaara.

SDP:n valtuustoryhmä esittää, että toimialat valmistelevat nopealla aikataululla esitykset mahdollisista lisätarpeista ja että budjettiylityksistä tehdään päätös mahdollisimman pian. SDP on valmistelemassa ensi viikon valtuuston kokoukseen aloitetta koronakriisin jälkeisestä palautumisohjelmasta.

”Budjettiylityksillä voidaan vastata akuuttiin tilanteeseen. Lisäksi tarvitaan laaja-alainen ohjelma erilaisista tukitoimista koronakriisin jälkeiseen palautumiseen. Ohjelman tulee pureutua mm. terveydenhuollon hoitovelkaan, mielenterveyspalvelujen saatavuuteen, oppimisen tukemiseen, nuorten työllisyyteen sekä kulttuurin ja tapahtumien tukemiseen,” SDP:n pormestariehdokas Nasima Razmyar päättää.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan

SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa25.3.2021 18:25:28 EET | Tiedote

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.