SDP:n valtuustoryhmä: Östersundomin kehittämisellä on suuri rooli kohtuuhintaisen asumisen tavoitteen edistämisessä

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 24.10. Östersundomin yhteisen yleiskaavaehdotuksen. SDP:n valtuustoryhmän mukaan kaavan eteneminen mahdollistaa koko Helsingin, mutta erityisesti Itä-Helsingin kehittymisen ja kasvun. Östersundomin kehittämisellä on merkittävä rooli kohtuuhintaisen asumisen tavoitteen edistämisessä.

“Östersundomin alueelle on tarkoitus rakentaa asuntoja n. 80 000-100 000 uudelle asukkaalle ja alueelle syntynee n. 15 000-40 000 uutta työpaikkaa. Asuinalue edellyttää metroradan rakentamista, jotta alueen asukkaille saadaan toimiva ja nopea yhteys Helsingin keskustaan päin.” kommentoi SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Uuden alueen suunnittelu on kestänyt pitkään, sillä Östersundomissa on luonnonsuojelun kannalta tärkeitä Natura-alueita ja suunnittelussa on haluttu huolehtia siitä, että metrorata ja asuinalueet ovat riittävän kaukana näistä luonnonsuojelualueista.

“Alueen luontoselvitykset ovat myös tehty erittäin huolellisesti, sillä Natura-lainsäädäntö edellyttää tarkkoja lajistoarviointeja ja viranomaisyhteistyötä. Nyt käsittelyssä olevassa kaavassa metroyhteys ei kulje lähellä Natura-alueita ja mm. aiemmin suunnitelmissa ollut Salmenkallion metroasema on poistettu. Luontoarvoiltaan tärkeä Salmenkallio säilyy rakentamattomana,” Heinäluoma kertoo.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Kutsu: Hiilinieluja ja bioenergiaa -seminaari2.11.2018 10:03Kutsu

Lämpimästi tervetuloa SDP:n Ihmisen elinympäristö –työryhmän sekä Eduskunnan ympäristövaliokunnan sd-ryhmän järjestämään miniseminaarin Hiilinieluja ja bioenergiaa - onko Suomen ilmastopolitiikka menossa metsään? Aika: torstaina 8.11.2018 kello 17-19 Paikka: Pikkuparlamentin kansalaisinfo, Arkadiankatu 3 Ohjelma: Metsät ja bioenergia – suomalaisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys? Professori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Hiilivapaa Helsinki 2035 – mistä lämpöä ja energiaa? Karoliina Auvinen, Smart Energy Transition -tutkimushankkeen vuorovaikutusjohtaja Keskustelun käynnistää kommenttipuheenvuorollaan MMK Matti Saarni, joka tutkii politiikan keinoja hillitä ilmastonmuutosta metsä-, maatalous- ja ympäristöpolitiikalla. Puhetta johtaa työryhmän puheenjohtaja Kaarin Taipale. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa17.10.2018 16:21Tiedote

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.