SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Nyt tähän pitää laittaa stoppi - kokoomuksen veronkevennysesitys on vastuuton

Helsingin kaupungin talous on vakaalla pohjalla ja vuoden 2018 tilikauden tulos on merkittävästi ennakoitua parempi, lähes 200 miljoona euroa plussan puolella. Myös verotulot ovat olleet talousarviota korkeammat. Sosialidemokraatit esittävät verotulojen suuntaamista laadukkaisiin lähipalveluihin ja uudistuksiin.

”Ihmettelen kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajan ulostuloa veronkevennyksestä. Vasta vuosi sitten verotusta kevennettiin 18 prosenttiin. Väestönkasvu on ollut Helsingissä historiallisen voimakasta ja olemme saaneet kuulla pitkin vuotta vanhustenhoidon alimitoituksesta ja päiväkotipaikkojen puutteista”, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma muistuttaa.

”Nyt olisikin tarpeen suunnata talouskasvun hedelmiä kaupunkilaisten lähipalvelujen varmistamiseen. Onko kokoomuksen viesti helsinkiläisille lapsiperheille ja vanhuksille se, ettei päiväkotipaikkoja tai vanhusten palvelukoteja tarvita lisää? Ollaanko kokoomuksessa tietoisia siitä, että kaupungin työntekijät ovat jaksamisensa äärirajoilla, kun työmäärä on lisääntynyt ja sijaisia on mahdotonta saada sairastapauksissa?” Heinäluoma kysyy.

”Nyt tähän pitää laittaa stoppi – helsinkiläiset ansaitsevat sujuvan arjen, johon kuuluu kohtuuhintainen asuminen, edullinen julkinen liikenne sekä toimivat lähipalvelut varhaiskasvatuksesta vanhustenhoitoon. Nämä kaikki vaativat verotuottojen suuntaamista julkisten palvelujen parantamiseen. Helsingin on myös tärkeä ottaa huomioon tulevan hallituksen linjaukset vanhustenhoidon parannuksista, kuten hoitajamitoituksesta”, Heinäluoma painottaa.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.