SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Nyt tähän pitää laittaa stoppi - kokoomuksen veronkevennysesitys on vastuuton

Helsingin kaupungin talous on vakaalla pohjalla ja vuoden 2018 tilikauden tulos on merkittävästi ennakoitua parempi, lähes 200 miljoona euroa plussan puolella. Myös verotulot ovat olleet talousarviota korkeammat. Sosialidemokraatit esittävät verotulojen suuntaamista laadukkaisiin lähipalveluihin ja uudistuksiin.

”Ihmettelen kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajan ulostuloa veronkevennyksestä. Vasta vuosi sitten verotusta kevennettiin 18 prosenttiin. Väestönkasvu on ollut Helsingissä historiallisen voimakasta ja olemme saaneet kuulla pitkin vuotta vanhustenhoidon alimitoituksesta ja päiväkotipaikkojen puutteista”, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma muistuttaa.

”Nyt olisikin tarpeen suunnata talouskasvun hedelmiä kaupunkilaisten lähipalvelujen varmistamiseen. Onko kokoomuksen viesti helsinkiläisille lapsiperheille ja vanhuksille se, ettei päiväkotipaikkoja tai vanhusten palvelukoteja tarvita lisää? Ollaanko kokoomuksessa tietoisia siitä, että kaupungin työntekijät ovat jaksamisensa äärirajoilla, kun työmäärä on lisääntynyt ja sijaisia on mahdotonta saada sairastapauksissa?” Heinäluoma kysyy.

”Nyt tähän pitää laittaa stoppi – helsinkiläiset ansaitsevat sujuvan arjen, johon kuuluu kohtuuhintainen asuminen, edullinen julkinen liikenne sekä toimivat lähipalvelut varhaiskasvatuksesta vanhustenhoitoon. Nämä kaikki vaativat verotuottojen suuntaamista julkisten palvelujen parantamiseen. Helsingin on myös tärkeä ottaa huomioon tulevan hallituksen linjaukset vanhustenhoidon parannuksista, kuten hoitajamitoituksesta”, Heinäluoma painottaa.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n Nasima Razmyar: Hallitus on pettänyt koulutuslupauksensa totaalisesti16.4.2024 18:06:28 EEST | Tiedote

Hallitus on päättänyt kehysriihessään palauttaa opiskelijat yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin. Kyseessä on merkittävä muutos opiskelijoiden tuloihin, jonka lisäksi alla on jo aiemmin hallituksen tekemät merkittävät leikkaukset opiskelijoiden toimeentulosta. SYL laskee, että jos asumisen tukea verrataan asumistuen tasoon ennen hallituksen jo toteuttamia leikkauksia, leikkauksen suuruus nousee yli 200 euroon kuukaudessa. - Eduskuntavaalien aikaan pääministeri Orpo sanoi koulutuksen olevan erityissuojelussa. Juuri päättynyt kehysriihi viimeistään todistaa, että koulutuksen erityissuojelus oli Orpon hallitukselle ja sivistyspuolue Kokoomukselle lähinnä vitsi ja tapa kalastella ääniä, sanoo Razmyar. Lisäksi hallitus leikkaa 100 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta ja 12 miljoonaa euroa toisen asteen oppilaiden oppimateriaalien korvauksista. - Hallituksen leikkaus ammatillisesta koulutuksesta osuu erityisesti niihin, joiden oman alan työt tulevat työuran aikana lo

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksella on kaksi päivää aikaa näyttää, kuinka taakkaa jaetaan tasaisemmin15.4.2024 15:50:33 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen kertoi tänään Yle Aamussa, että päätökset tulevat näkymään ihmisten arjessa ja että ”näihin talkoisiin osallistuvat kaikki”. Historialliseen kehysriiheen mennään myös hyvin pienten julkisten tietojen varassa. – Hallituksella on nyt kaksi päivää aikaa näyttää mitä kaikkien vastuunkanto käytännössä tarkoittaa. Aiemmin hallitus on hakenut kaikki menopuolen säästöt yhteiskunnan heikompiosaisimmilta. Kun hallitus ei halua neuvottelurauhan nimissä antaa julkisuuteen etukäteen tietoja kehysriiheen lähetetyistä ehdotuksista tai ministeriöiden lausunnoista, sitä suuremmalla syyllä ne tulisi antaa julkisesti luettavaksi kehysriihen jälkeen. Toivottavasti asiakirjajulkisuus toteutuu näin tärkeässä asiassa, vaatii SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.12.4.2024 09:39:44 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä. Median edustajat ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan SDP:n puolueristeilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Puolueristeilyllä on mukana koko SDP:n puoluejohto sekä puolueen eurovaaliehdokkaita ja tietysti laaja joukko aktiiveja. Risteilylle on vielä muutamia hyttejä vapaana, median edustajat voivat varata paikan risteilylle (sis. illallisen ja aamiaisen) osoitteesta https://www.matkap