SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eduskuntavaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa

Tänään julkistetun Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan joka kymmenes eläkeläinen kokee vakavia toimeentulovaikeuksia. Osa eläkeläisistä joutuu tinkimään välttämättömistä menoista, kuten lääkkeistä ja terveydenhoidosta. Noin puolet eläkeläisistä kokee tavallisten, arkistenkin menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia.

• Tämä on pysäyttävä ja vakava viesti siitä, että meidän on pystyttävä parempaan. Eläkeläisköyhyyttä ei voi helpottaa joskus tulevaisuutta, vaan ikäihmiset tarvitsevat tukeamme nyt, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta.
  • SDP on esittänyt, että alle 1400 € eläkkeitä tulee astettain nostaa; tämä on tärkeä keino nostaa pienituloisia eläkeläisiä toimeentuloahdingosta. SDP on useaan otteeseen esittänyt hallitukselle toimenpideohjelman käynnistämistä eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi. Toimenpiteitä tarvitaan niin verotuksessa, kuin esimerkiksi lääkemaksuissa. Myös palveluiden ja palvelumaksujen merkitys eläkeläisten toimeentuloon on suuri ja niitä pitää kohtuullista, Feldt-Ranta sanoo.
  • Meille tämä asia on selvä - ja nämä ovat suorat terveiset veronalennuksia väläyttelle Kokoomukselle - meidän arvomaailmassamme huolehditaan ensin niistä, jotka kaikkein eniten apua tarvitsevat.
  • Tulevien vaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, kun SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa, Feldt-Ranta sanoo.

Lisätiedot: Kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta puh. +358 50 5122544

SDP haluaa painottaa sosiaalista hyvinvointia, kiertotaloutta ja pohjoista ulottuvuutta Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella12.6.2018 13:25Tiedote

Sosialidemokraatit julkistivat oman esityksensä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. SDP haluaa aloittaa keskustelun hyvissä ajoin, sillä Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana jo vuoden kuluttua. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan puheenjohtajuus tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. – Suomen tuleva EU-puheenjohtajuus osuu erittäin tärkeään kohtaan. Kansainvälisen tilanteen johdosta EU:lta kaivataan nyt vakautta ja johtajuutta. Suomella on puheenjohtajamaana loistava mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millä tavalla EU ottaa johtajuuden itselleen. Se vaatii sen, että Suomi ottaa takaisin paikkansa EU:n eturivissä. Tämän SDP haluaa varmistaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo. – Suomen kansainvälisimpänä puolueena SDP haluaa keskustelunavauksellaan kannustaa muitakin puolueita mukaan keskusteluun Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä ja teemoista. Haluamme painottaa erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulu

Kutsu tiedotustilaisuuteen: SDP:n esitys Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi11.6.2018 09:52Kutsu

Hyvät tiedotusvälineiden edustajat, tervetuloa tiistaina 12.6. kello 13.15 tiedotustilaisuuteen, jonka aiheena on SDP:n esitykset Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. Paikalla ovat puolueen puheenjohtaja Antti Rinne, puoluesihteeri Antton Rönnholm ja SDP:n Eurooppa-työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tytti Tuppurainen. Tiedotustilaisuuden paikkana on eduskunnan valtiosali. Parlamentaarisen valmistelun lisäksi SDP käy esityksestään ja Suomen puheenjohtajuuskauden mahdollisista teemoista keskusteluja myös Euroopan tasolla. Edellinen keskustelu käytiin 28. toukokuuta Berliinissä, kun puheenjohtaja Rinne tapasi Saksan SPD:n puheenjohtaja Andrea Nahlesin. Ilmoittautumiset pyydetään tiistaina 12.6. kello 12.00 mennessä osoitteeseen: dimitri.qvintus@eduskunta.fi Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 Puheenjohtaja Rinteen viestintävastaava

Rinne: Sipilä puhuu väärää totuutta8.6.2018 18:48Tiedote

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä syytti puoluekokouspuheessaan Sotkamossa opposition toimintaa Terrafameen liittyen. Sipilä väitti koko opposition vaatineen eduskunnassa kaivoksen alasajamista. - SDP on tehnyt koko ajan töitä sen eteen, että Terrafameen liittyvät työpaikat ja työllisyys Kainuussa saadaan turvattua. On törkeä vale väittää muuta. Alueen elinvoimaisuus oli meille tärkeä lähtökohta, kun asiaan haettiin aikanaan ratkaisuja. SDP:n tavoite on ollut kaiken aikaa kannattava, työllistävä ja ympäristön kannalta kestävä kaivostoiminta, muistuttaa SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.