SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari vappupäivänä 1.5. Orimattilassa: Suomi tarvitsee fiksuja uudistuksia

Seuraava hallitus joutuu vuonna 2019 kovan paikan eteen, koska sen pitää tehdä ne uudistukset, jotka tältä hallitukselta on jäänyt tekemättä.

-Suomi tarvitsee fiksuja uudistuksia ja tarvittavat uudistukset pitää viedä maaliin.Suomeen tarvitaan nykyajan haasteisiin vastaava sosiaaliturvauudistus, naisten työllisyyttä ja palkkoja parantava perhevapaauudistus, koulutustasoa ja nuorten asemaa edistävä oppivelvollisuusuudistus, mahdollisuuksien tasa-arvon takaava varhaiskasvatusuudistus sekä työllisyyttä ja yrittäjyyttä tukeva verouudistus.

Skinnari muistuttaa, että suurien virheiden korjaaminen on vaikeaa etenkin, jos Suomen sosiaali – terveyspalvelut viedään markkinoille.

-Suomen markkinoiden avaaminen kansainvälisille toimijoille on Suomen oma poliittinen päätös. EU ei siihen meitä pakota. Seuraavalle hallitukselle jää Sipilän, Orpon ja kumppaneiden SOTE-sotkun korjaaminen, jos eduskunta nyt käsittelyssä olevat esityksen hyväksyy. Kaikkea ei kuitenkaan enää ensi vuonna voi korjata, koska Kokoomuksen ajama markkinamalli vie Suomen järjestelmän Euroopan laajuisesti markkinoille eikä sieltä voi enää palata takaisin.

-SOTE – ja maakuntauudistus on sokaissut hallituspuolueet. Suomalainen terveydenhuolto on tällä hetkellä yksi maailman laadukkain suhteutettuna siihen käytettävään rahamäärään. Pohjoismaista käytämme vähiten rahaa SOTE – palveluihin. Se ei tarkoita sitä, etteikö järjestelmää pitäisi kehittää. Jos SOTE uudistus toteutuu hallituksen esittämällä tavalla maakunta vuokraa kunnan SOTE kiinteistöjä kolmen vuoden ajan ja päättää sitten kolmen vuoden jälkeen jatkaako vuokraamista ja millä hintatasolla.

-Ei ole ihme, että kuntapäättäjät ovat sekaisin maakunnissa. Yksityisistä palvelutuottajista tulee ja on tullut kiinteistösijoittajia, joille jatkossa veronmaksajien rahat ohjataan. Tämäkin kehitys on nykyhallituksen ja sen vastuuministereiden aloittaman maakunta – ja SOTE uudistuksen tulos ja se tapahtuu jo nyt, vaikka koko pakettia ei ole edes eduskunnassa hyväksytty.

-Hyvät hallituspuolueiden edustajat, älkää arvostelko opposition edustajia kunnissa, jos ja kun SOTE – kiinteistöjä myydään.

Lisätietoja: Ville Skinnari, 040 5048187

Rinne vaatii hallitusta reagoimaan Porin tilanteeseen nopeasti17.9.2018 19:35Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii hallitusta reagoimaan nopeasti Porin tilanteeseen. Viime viikolla Venator ilmoitti 450 työntekijän irtisanomisesta. Rinne vieraili maanantaina 17.9. Porissa ja tapasi yrityksen työntekijöitä ja kaupungin edustajia. - Irtisanomisuutinen on paha isku Porille. Työnsä menettävien määrä on valtava ja ymmärrän hyvin, millaista huolta ja tuskaa tämä aiheuttaa työntekijöille ja heidän perheilleen. Kaupungin ja valtion yhteistyöllä pitää lähteä rakentamaan toivoa ihmisille uuden työn muodossa. Siksi hallituksen on reagoitava nopeasti Porin tilanteeseen. Tarvitaan toimenpideohjelma, jolla huolehditaan ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista sekä alueen vetovoimasta. Valtioneuvoston on lisäksi selvitettävä mahdollisuudet ottaa käyttöön samanlaiset toimenpiteet kuin äkillisen rakennemuutoksen alueilla on käytössä, Rinne sanoo. Rinne kannustaa hallitusta tarttumaan asiaan nopeasti ja tehokkaasti. - Nyt tarvitaan aitoa ja nopeaa reagointia Sipilän h

SDP:n Marin: Hallitus on heikentänyt sukupuolten välistä tasa-arvoa  4.9.2018 12:55Tiedote