SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari vappupäivänä 1.5. Orimattilassa: Suomi tarvitsee fiksuja uudistuksia

Seuraava hallitus joutuu vuonna 2019 kovan paikan eteen, koska sen pitää tehdä ne uudistukset, jotka tältä hallitukselta on jäänyt tekemättä.

-Suomi tarvitsee fiksuja uudistuksia ja tarvittavat uudistukset pitää viedä maaliin.Suomeen tarvitaan nykyajan haasteisiin vastaava sosiaaliturvauudistus, naisten työllisyyttä ja palkkoja parantava perhevapaauudistus, koulutustasoa ja nuorten asemaa edistävä oppivelvollisuusuudistus, mahdollisuuksien tasa-arvon takaava varhaiskasvatusuudistus sekä työllisyyttä ja yrittäjyyttä tukeva verouudistus.

Skinnari muistuttaa, että suurien virheiden korjaaminen on vaikeaa etenkin, jos Suomen sosiaali – terveyspalvelut viedään markkinoille.

-Suomen markkinoiden avaaminen kansainvälisille toimijoille on Suomen oma poliittinen päätös. EU ei siihen meitä pakota. Seuraavalle hallitukselle jää Sipilän, Orpon ja kumppaneiden SOTE-sotkun korjaaminen, jos eduskunta nyt käsittelyssä olevat esityksen hyväksyy. Kaikkea ei kuitenkaan enää ensi vuonna voi korjata, koska Kokoomuksen ajama markkinamalli vie Suomen järjestelmän Euroopan laajuisesti markkinoille eikä sieltä voi enää palata takaisin.

-SOTE – ja maakuntauudistus on sokaissut hallituspuolueet. Suomalainen terveydenhuolto on tällä hetkellä yksi maailman laadukkain suhteutettuna siihen käytettävään rahamäärään. Pohjoismaista käytämme vähiten rahaa SOTE – palveluihin. Se ei tarkoita sitä, etteikö järjestelmää pitäisi kehittää. Jos SOTE uudistus toteutuu hallituksen esittämällä tavalla maakunta vuokraa kunnan SOTE kiinteistöjä kolmen vuoden ajan ja päättää sitten kolmen vuoden jälkeen jatkaako vuokraamista ja millä hintatasolla.

-Ei ole ihme, että kuntapäättäjät ovat sekaisin maakunnissa. Yksityisistä palvelutuottajista tulee ja on tullut kiinteistösijoittajia, joille jatkossa veronmaksajien rahat ohjataan. Tämäkin kehitys on nykyhallituksen ja sen vastuuministereiden aloittaman maakunta – ja SOTE uudistuksen tulos ja se tapahtuu jo nyt, vaikka koko pakettia ei ole edes eduskunnassa hyväksytty.

-Hyvät hallituspuolueiden edustajat, älkää arvostelko opposition edustajia kunnissa, jos ja kun SOTE – kiinteistöjä myydään.

Lisätietoja: Ville Skinnari, 040 5048187

Filatov: Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli16.7.2018 13:55Tiedote

Yksinkertaista oikeudenmukaista sosiaaliturvaa ei ole kun utopioissa. Tarvitaan taloudellisen avun ja palveluiden kokonaisuus, jossa etuuksia kootaan yhteen ja samantasoistetaan. Lisäksi säilytetään osa erityisiin tarpeisiin rakennettuja tarveharkintaisia etuuksia, sanoo kansanedustaja Tarja Filatov. Ihmisen elämäntilanteet ovat moninaiset ja siksi sama vastaus ei toimi elämän erilaisissa riskeissä. Kaupallisia vakuutuksiakin on eri asioille. Autovakuutus ei toimi matkavakuutuksena eikä päinvastoin, muistuttaa Filatov. Hän puhui SDP:n puoluepäivän tilaisuudessa Porin SuomiAreenalla maanantaina. - Ymmärrettävämpiä ja selkeämpiä vastauksia on kyllä, Filatov sanoo. SDP:n vastaus sosiaaliturvan ongelmiin on Yleisturva. Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli, joka takaa ihmisen toimeentulon ja tarvittavat palvelut vaihtuvissa elämäntilanteissa. Se helpottaa työtulojen ja sosiaaliturvan yhteensovittamista siten, että työ on tekijälleen aina kannattavaa. - Yleisturva on kol

Mäkisalo-Ropponen ehdottaa geeniteknologiavaltuutettua - ”eettiset seikat ja tietosuoja otettava huomioon”14.7.2018 15:42Tiedote