SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.

- Asunnottomuus ei ole vääjäämätöntä, vaan me voimme erityisesti kolmella keinolla vähentää asunnottomuutta ja poistaa sen toivottavasti kokonaan, muistuttaa Feldt-Ranta.

- Ensimmäinen tärkeä keino on rakentaa Suomeen lisää kohtuuhintaisia asuntoja. Jokaiselle ihmisille pitää ensin löytyä asunto. Ennen omaan asuntoon pääsemistä muuta elämää on kovin vaikea järjestellä kuntoon, Feldt-Ranta muistuttaa.

- Toinen tärkeä keino on huolehtia siitä, että asuminen on kohtuuhintaista. Pienituloisten käytettävissä olevista tuloista yli 50 % voi mennä asumiseen ja ruokaan. Yhä useammalta asuminen syö suuremman osan tuloista kuin aiemmin. Pienituloiselle on tärkeää, ettei asuminen ole liian kallista; kohtuuhintainen asunto ei yhtä helpolla lähde alta, vaikka elämäntilanne muuttuisi, työpaikka menisi, kun sairastuu tai tulee ero puolisosta. Kohtuuhintaisen asunnon vuokra on selkeästi markkinahintoja matalampi. Ihmisen käytettävissä olevista tuloista pitäisi asumiseen mennä korkeintaan neljännes, Feldt-Ranta sanoo.

- Kolmas keino asunnottomuuden poistamisessa on asumisen tukeminen ja ongelmien ratkaisu. Asumisneuvontaan ja muuhun asumissosiaaliseen työhön on osoitettava resursseja. Nopea puuttuminen asumisen ongelmiin parantaa taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia sekä ehkäisee häätöjä ja säästää rahaa. Yksi muutto voi maksaa vuokranantajalle 3 000 euroa, häätö jopa 10 000 euroa. Ongelmien ennaltaehkäisy on aina inhimillisempää ja halvempaa, kuin tapahtuneiden vahinkojen korjaaminen. Asunnottomien elämässä realismia on usein kaksi askelta eteenpäin, yksi askel taaksepäin. Siksikin on tärkeää, että apua ja tukea näiden askelmerkkien ottamiseen löytyy, sanoo Feldt-Ranta.

Suomessa oli viime vuoden lopussa asunnottomana yli 7 000 ihmistä. Heistä yli 6600 oli yksineläviä ja heistä lähes 2000 oli ollut vailla asuntoa pidempään. Asunnottomia perheitäkin on yli 200. Huolestuttavaa on myös nuorten, alle 25-vuotiaiden asunnottomuuden kasvu. Nuorten asunnottomuus on viime vuosina kasvanut huolestuttavasti. Alle 25-vuotiaista asunnottomista viidesosa oli pitkäaikaisasunnottomia.

Feldt-Ranta puhuu Asunnottomien yö -tapahtumassa Kirkkonummella. Tapahtuma on Kirkkonummen kunnan Selvästi terveempi elämä -yhteistyöryhmän järjestämä, eli Kirkkonummen eri mielenterveysyhdistysten, seurakunnan ym. yhdessä järjestämä tapahtuma, jonka tarkoitus on nostaa asunnottomuus näkyville ja herättää meidät toimimaan asunnottomuuden poistamiseksi.

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem