SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta: Suomen tulee hyväksyä ydinaseet kieltävä sopimus

Suomella on kaikki mahdolliset intressit yrittää vaikuttaa siihen, ettei maailmassa olisi ydinaseita. Ydinaseet uhkaavat koko ihmiskunnan olemassaoloa. Maailman 15 000 ydinkärjen tuhovoima riittää moninkertaisesti maapallon tekemiseksi elinkelvottamaksi. Ydinaseet eivät ole sodankäynnin vaan kansanmurhan välineitä.

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta haluaa, että Suomen tulee hyväksyä ja allekirjoittaa ydinaseet kieltävä sopimus. Feldt-Ranta tähdentää, että yli 120 maan YK:ssa käynnistämä neuvotteluprosessi on johtanut ydinaseiden täyskieltosopimuksen hyväksymiseen ja sopimuksen avaamisen allekirjoituksille.

- Euroopan Unionin liittoutumattomat maat Irlanti, Itävalta, Kypros, Malta ja Ruotsi olivat prosessissa alusta alkaen mukana. Sanon suoraan, että Suomen poissaolo tästä joukosta on erittäin valitettavaa ja maan ulkopoliittisesta johdolta harkitsematonta. Suomen tulisi hyväksyä ydinaseet kieltävä sopimus ja osaltansa se allekirjoittaa. Olemalla mukana ydinaseiden täyskieltoon tähtäävässä prosessissa Suomi tekisi myös selväksi, ettei se laske turvallisuuttaan kenenkään ydinaseiden varaan.

Feldt-Rannan mukaan Suomen ylin valtiojohto ei ole kyennyt esittämään mitään kestäviä perusteluita sille, miksi Suomi jättäytyi pois pyrkimyksistä edistää ydinaseiden täyskieltoa. Hänen mukaansa ylipäätään kaikki viime aikoina esiintyneet aseidenkalistelupuheet ja sotilaallisen voiman painottaminen synnyttää aivan väärän käsityksen siitä, mihin Suomen ulko ja turvallisuuspolitiikka aidosti perustuu ja miksi se on ollut niin menestyksellistä. Rauhantahtoinen, yhteistyöhön perustuva ulkopolitiikka on jatkossakin turvallisuutemme paras tae.

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta muistuttaa, että Suomen eduskunnan ulkoasiainvaliokunta käsitteli ydinaseiden kieltosopimuprosessia ja Suomen hallituksen valitsemaa sivustakatsojan linjaa nyt kesäkuussa ja totesi, ettei asia Suomen osalta ole loppuunkäsitelty

- Eduskunnan ulkoasiainaliokunta arvioi yksimielisesti, että nyt aikaansaatu uusi kansainvälinen sopimusjärjestelmä saattaa jatkossa vaikuttaa siihen, että järjestelmä alkaisi hiljalleen muokata myös sellaisten valtioiden odotuksia, valintoja ja mahdollisuuksia, jotka ovat päättäneet jäädä sopimuksen ulkopuolelle.

- Valiokunta pitää myös tärkeänä, että Suomi jatkaa ydinasekieltosopimuksen sisällön analysointia ja vertailua muihin keskeisiin sektorin aloitteisiin sekä seuraa aktiivisesti sopimuksen voimaansaattamisprosessin etenemistä.  Ulkoasiainvaliokunnan näkemyksen mukaan yhteistyö Ruotsin kanssa ydinasekysymyksissä tukisi osaltaan Suomen ja Ruotsin ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön vahvistamista. Ulkoasiainvaliokunta myös edellyttää maan hallitukselta säännöllistä raportointia ydinasekieltosopimuksen voimaansaattamisprosessin etenemisestä. Feldt-Ranta toivoo, että aktiiviset kansalaisjärjestöt ja kansalaiset yhtyvät vaatimuksiin.

Maarit Feldt-Ranta puhuu tänään 6.8.2018 klo 21.00 alkavassa Hiroshima- päivän muistotapahtumassa Töölönlahdella. Hiroshima-päivänä muistetaan atomipommien uhreja sekä muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä. Hiroshima-päivän muistotilaisuuksia järjestetään eri puolella Suomea ja maailmaa.

Lisätietoja: SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta p. 050 512 2544

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote