SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta: Suomen tulee hyväksyä ydinaseet kieltävä sopimus

Suomella on kaikki mahdolliset intressit yrittää vaikuttaa siihen, ettei maailmassa olisi ydinaseita. Ydinaseet uhkaavat koko ihmiskunnan olemassaoloa. Maailman 15 000 ydinkärjen tuhovoima riittää moninkertaisesti maapallon tekemiseksi elinkelvottamaksi. Ydinaseet eivät ole sodankäynnin vaan kansanmurhan välineitä.

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta haluaa, että Suomen tulee hyväksyä ja allekirjoittaa ydinaseet kieltävä sopimus. Feldt-Ranta tähdentää, että yli 120 maan YK:ssa käynnistämä neuvotteluprosessi on johtanut ydinaseiden täyskieltosopimuksen hyväksymiseen ja sopimuksen avaamisen allekirjoituksille.

- Euroopan Unionin liittoutumattomat maat Irlanti, Itävalta, Kypros, Malta ja Ruotsi olivat prosessissa alusta alkaen mukana. Sanon suoraan, että Suomen poissaolo tästä joukosta on erittäin valitettavaa ja maan ulkopoliittisesta johdolta harkitsematonta. Suomen tulisi hyväksyä ydinaseet kieltävä sopimus ja osaltansa se allekirjoittaa. Olemalla mukana ydinaseiden täyskieltoon tähtäävässä prosessissa Suomi tekisi myös selväksi, ettei se laske turvallisuuttaan kenenkään ydinaseiden varaan.

Feldt-Rannan mukaan Suomen ylin valtiojohto ei ole kyennyt esittämään mitään kestäviä perusteluita sille, miksi Suomi jättäytyi pois pyrkimyksistä edistää ydinaseiden täyskieltoa. Hänen mukaansa ylipäätään kaikki viime aikoina esiintyneet aseidenkalistelupuheet ja sotilaallisen voiman painottaminen synnyttää aivan väärän käsityksen siitä, mihin Suomen ulko ja turvallisuuspolitiikka aidosti perustuu ja miksi se on ollut niin menestyksellistä. Rauhantahtoinen, yhteistyöhön perustuva ulkopolitiikka on jatkossakin turvallisuutemme paras tae.

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta muistuttaa, että Suomen eduskunnan ulkoasiainvaliokunta käsitteli ydinaseiden kieltosopimuprosessia ja Suomen hallituksen valitsemaa sivustakatsojan linjaa nyt kesäkuussa ja totesi, ettei asia Suomen osalta ole loppuunkäsitelty

- Eduskunnan ulkoasiainaliokunta arvioi yksimielisesti, että nyt aikaansaatu uusi kansainvälinen sopimusjärjestelmä saattaa jatkossa vaikuttaa siihen, että järjestelmä alkaisi hiljalleen muokata myös sellaisten valtioiden odotuksia, valintoja ja mahdollisuuksia, jotka ovat päättäneet jäädä sopimuksen ulkopuolelle.

- Valiokunta pitää myös tärkeänä, että Suomi jatkaa ydinasekieltosopimuksen sisällön analysointia ja vertailua muihin keskeisiin sektorin aloitteisiin sekä seuraa aktiivisesti sopimuksen voimaansaattamisprosessin etenemistä.  Ulkoasiainvaliokunnan näkemyksen mukaan yhteistyö Ruotsin kanssa ydinasekysymyksissä tukisi osaltaan Suomen ja Ruotsin ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön vahvistamista. Ulkoasiainvaliokunta myös edellyttää maan hallitukselta säännöllistä raportointia ydinasekieltosopimuksen voimaansaattamisprosessin etenemisestä. Feldt-Ranta toivoo, että aktiiviset kansalaisjärjestöt ja kansalaiset yhtyvät vaatimuksiin.

Maarit Feldt-Ranta puhuu tänään 6.8.2018 klo 21.00 alkavassa Hiroshima- päivän muistotapahtumassa Töölönlahdella. Hiroshima-päivänä muistetaan atomipommien uhreja sekä muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä. Hiroshima-päivän muistotilaisuuksia järjestetään eri puolella Suomea ja maailmaa.

Lisätietoja: SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta p. 050 512 2544

SDP:n varapuheenjohtaja Malm: Puolustusteollisuus on osa kriittistä huoltovarmuutta koko Euroopassa14.3.2024 15:22:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio antoi viime viikolla esityksen, jossa se kehotti jäsenmaita parantamaan varautumista ja kehittämään Euroopan puolustusalan teollisuusstrategiaa. SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm muistuttaa, että on elintärkeää paitsi päästä jäsenmaiden kesken yhteisymmärrykseen puolustusteollisuuden kasvattamisesta, myös turvata kotimaisen puolustustarviketeollisuuden toimintaedellytykset.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen järjestäytymättömiin yrityksiin lisää työvoiman riistoa10.3.2024 11:47:32 EET | Tiedote

Työsuojeluviranomaisten tuoreet raportit metsäalalta kertovat monista väärinkäytöksistä ja jopa alle neljän euron tuntipalkoista. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen pitää esiin tulleita väärinkäytöksiä pintaraapaisuna ja on huolissaan siitä, että hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen vain lisää etenkin ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä.