SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen on arvovalinta

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SDP:n johtama hallitus on ottanut tietoisia askeleita uuteen suuntaan tekemällä panostuksia koulutukseen kaikilla koulutusasteilla. Lisäksi on parlamentaarisesti sovittu keinoista, joilla TKI-rahoitus nostetaan Suomessa neljään prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.

”SDP:lle on ollut itsestään selvää, että ei ole viisasta toistaa Sipilän hallituksen virheitä leikkaamalla koulutuksesta. Koulutus ja tutkimus ovat nimittäin talouden kovaa ydintä”, toteaa SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen.

Vuonna 2000 korkeasti koulutettujen nuorten aikuisten osuus oli vielä OECD-maiden korkeimpien joukossa, mutta vuonna 2021 Suomi on pudonnut keskitason alapuolelle. Samoin koko aikuisväestön suhteellista koulutustasoa mitattaessa Suomi on siirtynyt OECD-maiden ylimmästä neljänneksestä maiden keskiryhmään. Tutkimus- ja kehitysrahoituksessa olemme vaipuneet alaspäin, kun kilpailijamaat ovat lisänneet investointeja. Tämä on tarkoittanut heikompaa tuottavuuskasvua ja taloudennäkymää.

”2010-luvulla väitettiin, ettei koulutukseen tai tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan ole varaa investoida, koska valtio velkaantuu. Tämä oli lyhytnäköistä politiikkaa. Nyt näemme näiden poliittisten valintojen seuraukset: valtio velkaantui joka tapauksessa, mutta sen lisäksi meillä on osaajapula ja vakavien ongelmien kanssa painiva koulujärjestelmä”, jatkaa Mäkynen.

SDP:tä on kritisoitu tällä hallituskaudella siitä, että haluamme panostaa koulutukseen ja tutkimukseen.

”Tosiasiassa meillä ei ole varaa olla panostamatta näihin. Jos jätämme investoinnit tekemättä, talouskasvu hidastuu, olemme tulevaisuudessa köyhempiä ja voimme huonommin. Suomi menestyy vain osaamisella.”

Mäkysen mukaan kyse on arvovalinnoista, mutta myös viisaasta talouspolitiikasta. Panostukset koulutukseen, tutkimukseen ja kehitystoimintaan ovat tulevaisuusinvestointeja, jotka luovat edellytykset talouskasvulle. Arvion mukaan T&K-rahoituslain eteneminen vaatii 260 miljoonaa ja koulutusaloituspaikkojen lisääminen 200 miljoonaa vuodessa.

”Myös kokoomus on sanonut sitoutuvansa näihin investointeihin. Epäselväksi tosin jää, miten kymmenen miljardin leikkauksia ajava kokoomus tämän toteuttaisi. Syntyy väistämättä ajatus, että kokoomus antaa jälleen vaalien alla koulutuslupauksen, mutta ajaa hallituksessa koulutusleikkauksia. Tähän tulisi saada Petteri Orpon vastaus”, vaatii Mäkynen.

Mäkysen mukaan SDP:n tavoitteena on, että Suomi on tulevaisuudessakin sivistykseen ja korkeaan osaamiseen nojaava hyvinvointivaltio.

”Se tarkoittaa sitä, että meillä täytyy olla rohkeutta tehdä tarvittavat panostukset koulutukseen ja tutkimukseen. SDP on tähän valmis.”

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

SI:n varapuheenjohtajaksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm ja kunniapuheenjohtajaksi Eero Heinäluoma27.11.2022 11:50:20 EET | Tiedote

Sosialistinen Internationaali (SI) kokoontui sääntömääräiseen kongressiinsa Madridissa 25.–27.11.2022. Kokousta isännöi Espanjan Sosialistipuolue PSOE ja sen puheenjohtaja, Espanjan pääministeri Pedro Sánchez. Kokouksen teema oli ”Tulevaisuus tarvitsee sosialidemokratiaa”. Madridissa SI:ssa tapahtui sukupolvenvaihdos ja Sosialistiselle Internationaalille (SI) valittiin uusi johto. SI:n puheenjohtajaksi valittiin Espanjan Pedro Sánchez (50) ja pääsihteeriksi Ghanan Benedicta Lasi (35). Benedicta Lasi on ensimmäinen nainen ja afrikkalaista jäsenpuoluetta edustava SI:n pääsihteeri. SI:n varapuheenjohtajistoon valittiin SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. SI:n johdon jättävä Eero Heinäluoma valittiin yhdeksi SI:n kunniapuheenjohtajista. Kokouksen keskustelun pääteemat olivat ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, oikeudenmukainen talous, tasa-arvo ja työntekijöiden oikeudet sekä rauha ja aseidenriisunta. Kokouksessa oli 60 puolueesta yli 450 delegaattia kaikilta mantereilta.

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Nyt ei ole perusturvan murentamisen aika25.11.2022 14:31:55 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm on huolissaan pyrkimyksistä heikentää sosiaaliturvaa ja työntekijöiden oikeuksia. - Huomaa, että eduskuntavaalit lähestyvät, kun kokoomus ja Suomen Yrittäjät alkavat taas puhua yhdellä suulla siitä, miten työllisyyden kasvun suurimpia esteitä ovat sohvalla viihtyvät työttömät ja työntekijät, jotka haluavat pitää kiinni oikeuksistaan. Yksi näiden tahojen keskeisistä vaatimuksista on paikallisen sopimisen lisääminen. Malm huomauttaa, että paikallisesti voi sopia nytkin, jos tahtoa vain on. Nyt kuulluissa ulostuloissa ei ole kuitenkaan kyse aidosta sopimisesta, vaan halusta lisätä työnantajan määräysoikeutta. - Pitää muistaa, että lait ja työehtosopimukset on tehty siksi, että työntekijä on aina heikommassa asemassa. Niin kauan kuin työmarkkinoilla on koijareita, alipalkkausta ja hyväksikäyttöä, ei tätä rakennelmaa voida SDP:n mielestä purkaa. Malm tuomitsee myös kokoomuksen ja Suomen Yrittäjien pyrkimykset lyhentää ansiosidonnaista tyött

SDP:n Antton Rönnholm: Jatkuvan oppimisen järjestelmää on kehitettävä20.11.2022 13:54:25 EET | Tiedote

Jatkuvan oppimisen järjestelmää on kehitettävä, jotta pystymme nostamaan Suomen työllisyysasteen riittävän korkealle ja takaamaan jokaiselle oikeuden oman osaamisen kehittämiseen läpi työuran, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. - Osaavan työvoiman puute on noussut keskeiseksi kasvun esteeksi Suomessa. Ongelma ei ratkea vain työperäisellä maahanmuutolla tai nuorten koulutustasoa nostamalla, vaan myös työikäisten osaamistasoa on nostettava. Tässä jatkuva oppiminen ja aikuiskoulutus ovat keskeisessä roolissa. Jatkuva oppiminen ja työuran aikaisen osaamisen kehittäminen eivät tällä hetkellä toimi niin tehokkaasti kuin pitäisi. Nykyiseen järjestelmään liittyy paljon haasteita. Rönnholmin mukaan jatkuvalle oppimiselle tulisi luoda selkeä lainsäädäntö- ja rahoitusjärjestelmä, mikä antaa raamit kehittämiselle. Lainsäädännössä tulisi määrittää työikäiselle soveltuvat koulutukset, mahdollisuudet opintojen aikaiseen toimeentuloon sekä jatkuvan oppimisen rahoittaminen eri koulutusasteilla