SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Nyt on rakennettava luottamusta tulevaan

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan nyt ei ole aika tehdä sosiaaliturvaleikkauksia, vaan etsiä keinoja, joilla helpotetaan ihmisten pärjäämistä hintojen noustessa.

- Monella suomalaisella on nyt todella vaikeaa kohonneiden arjen kustannusten vuoksi. Erityisen kipeästi hintojen nousu osuu pienituloisiin ja työttömiin, jotka ovat olleet jo valmiiksi tiukoilla. Kun taustalla on vielä suomalaisia niin henkisesti kuin taloudellisestikin kuormittanut koronapandemia, kuulostaa kokoomuksen Petteri Orpon vaatimus sosiaaliturvaleikkauksista rajulta ja kohtuuttomalta.

Mäkynen huomauttaa, että Suomessa on suuri määrä työttömiä työnhakijoita, jotka eivät yrityksistään huolimatta ole onnistuneet työllistymään esimerkiksi puuttuvan osaamisen tai korkean iän vuoksi. Työttömyysturvasta ja toimeentulotuesta leikkaaminen ei auta näitä ihmisiä työllistymään, vaan päinvastoin pahentaa heidän ahdinkoaan entisestään.

- Pienituloisilta leikkaamisen sijasta nyt on löydettävä tapoja, joilla ihmisten pärjäämistä helpotetaan hintojen noustessa. Yksi vaihtoehto on ensi vuodenvaihteesta aikaistettu indeksikorotus eläkkeisiin ja etuuksiin. Tärkeää on, että tuki kohdennetaan oikeudenmukaisesti heille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Hyvätuloisten ostovoiman parantamista ei voida rahoittaa heikoimmassa asemassa olevien kustannuksella.

Mäkynen ottaa kantaa myös kokoomuksen Petteri Orpon kritiikkiin hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikkaa kohtaan. Hänen mukaansa se osoittaa, että kokoomus elää menneisyydessä.

- Suomessa on tällä hetkellä ennätyksellisen korkea työllisyysaste ja alhaisempi veroaste kuin valtiovarainministeri Orpon aikana. Pandemia-ajan velkaantumisemme oli euroalueen kolmanneksi vähäisintä ja kestävyysvajeemme on pienentynyt pandemiasta huolimatta. Korona-ajan talouspolitiikka on siis osoittautunut toimivaksi, mutta Petteri Orpo haikailee paluuta takaisin kokoomusjohtoiselle menetetylle 2010-luvulle.

Mäkynen muistuttaa, että talouden ja työllisyyden lisäksi nyt on tärkeää huolehtia suomalaisten turvallisuudesta ja huoltovarmuudesta muuttuneissa olosuhteissa. Tähän työhön tarvitaan mukaan kaikkia eduskuntapuolueita.

- SDP on valmis harkitsemaan kaikkia rakentavia ehdotuksia siitä, miten turvaamme ihmisten arjen ja ostovoiman tämän uusimman kriisin keskellä. Nyt on löydettävä oikeudenmukaisia ratkaisuja ja rakennettava luottamusta tulevaan, ei keikutettava venettä, Mäkynen vetoaa.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM

SDP kannattaa Suomen jäsenyyttä puolustusliitto NATO:ssa14.5.2022 15:33:58 EEST | Tiedote