SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm esittää: Nuorisotyö jalkautumaan koronasulun aikana

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm esittää, että kunnat jalkauttaisivat nuorisotyöntekijöitä tulevan kolmen viikon koronasulun ajaksi. Malm on huolissaan, koska nuorisotilojen ollessa suljettuina ja koulujen etäopetuksessa monet nuoret jäävät kokonaan tavoittamatta. Koronatilanne on pahentanut monen jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevan nuoren tilannetta.

- Liian moni nuori on jäänyt kriisin aikana kokonaan ilman välittävää, turvallista ympäristöä ja aikuisia. Siksi nyt tulevaan sulkutilaan valmistautuessa olisi tärkeää, että edes osa näistä nuorista voitaisiin tavoittaa. Vaikka nuorisotalot sulkevat ovensa, nuorisotyön tulisi jalkautua sinne, missä nuoret viettävät aikaansa. Totuus on, että nämä nuoret ovat koronasulun aikana aivan muualla kuin kotona, esimerkiksi kaupungilla. Heitä ei voi tavoittaa etänä. Siksi ehdotan, että kunnissa jalkautettaisiin nuorisotyöntekijöitä kohtaamaan nuoria sekä mietittäisiin uusia keinoja nuorten tavoittamiseksi, Malm kertoo.

Korona-aika on vaikuttanut nuorten pahoinvointiin ja esimerkiksi alaikäisten tekemien rikosten määrään. Malmin mukaan on pidettävä huolta siitä, että nuorten ongelmat eivät pääse laajenemaan ja pahoinvoinnin oireisiin päästään ajoissa puuttumaan.

- Tämä kertoo siitä, että pahoinvoivien nuorten ongelmat ovat moninkertaistuneet ja kasautuneet erityisesti niille, joiden tilanne oli huolestuttava jo ennen koronaa. Taustalla on usein päihdeongelmia, mielenterveysongelmia ja ulkopuolisuuden tunnetta. Nyt tarvitaan kaikki mahdolliset keinot nuorten tavoittamiseksi, Malm toteaa.

Koronakriisissä hallitus on pitänyt huolta kunnista. Hallitus on antanut koronan välittömiin kustannuksiin osoitettavien määrärahojen lisäksi 1,45 miljardin euron tukipaketin kunnille. Nyt kuntien on tärkeää pitää huolta nuorista.

- Kannustan kuntia vuoropuheluun ja hyvien käytänteiden vaihtoon nuorisotyöstä poikkeusoloissa. Uskon, että kunnista löytyy luovuus vaikeissa tilanteissa ratkaisujen löytämiseen, Malm sanoo.

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan

SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa25.3.2021 18:25:28 EET | Tiedote

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.