SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Orpon budjettiesitys väheksyy eduskunnan arvovaltaa

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari arvostelee valtiovarainministeri Petteri Orpon linjauksia liikenteen rahoitukseen ensi vuoden budjettiesityksessä.

-       Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitetaan vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Nyt Orpon esityksessä ei kuitenkaan ole huomioitu eurollakaan parlamentaarisesti yksimielisesti esitettyä rahoitusta perusväylänpitoon. Orpo väheksyy parlamentin arvovaltaa ja vie pohjan koko parlamentaariselta valmistelulta.

Skinnarin mukaan kokoomuslaisen valtiovarainministerin olisi viimeistään nyt pitänyt ottaa mallia Ruotsista ja siitä, miten pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tehdään.

-       Perusväylänpidossakin oleellista on jatkuvuus. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta.  Liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen olisi nyt tarvittu pysyvä rahoitustason korotus, jota parlamentaarisesti yksimielisesti myös kokoomuksesta esitettiin. Nyt seuraava hallitus joutuu lisäämään rahoitusta tuntuvasti, jos halutaan, että perusväylien kunnostuksen takamatka Suomessa saataisiin edes jotenkin kiinni.

Pohjoismaiden Neuvostossa tällä kaudella liikenneraportoijana toiminut Skinnari haluaa, että seuraava hallitus ottaa oppia muista Pohjoismaista ja muuttaa Suomen tavan tehdä liikennepolitiikkaa.

-       Ruotsi tekee pitkäjänteistä, vähintään 12 vuoden aikajänteen liikennepolitiikkaa. Ruotsissa tehtiin vuonna 2011 parlamentaarinen päätös, että Ruotsista tehdään maailman kilpailukykyisin maa ja päätetiin panostaa liikenneinfraan merkittävästi.

Skinnarin mukaan Suomessa hallitus näpertelee edelleen liikaa yksittäisten hankkeiden kanssa sen sijaan, että vietäisiin kokonaisuuksia valtiotasolla eteenpäin, kuten Ruotsi tekee.

-       Ruotsissa valtioneuvosto hyväksyi pitkän aikavälin listan merkittävistä liikennehankkeista ja vei sen Brysseliin. Siten se on saanut EU-rahoitusta 17 kertaisen määrän Suomeen verrattuna. Ruotsissa katsotaan kokonaisvaltaisesti alueiden ja elinkeinoelämän tarpeita. Suomessa tuijotetaan liikaa yksittäisiin hankkeisiin ja nykyisiin liikennemääriin eikä luoda edellytyksiä elinkeinoelämälle ja ihmisten liikkuvuudelle, kuten pitäisi.

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty