SEA LIFEssa syntyi nelisilmäisiä vauvoja!

Sea Lifen kuraattori Emilia Friman koki iloisen yllätyksen lauantai-aamuna 11.2. saapuessaan viikonlopun työvuoroon. Nelisilmä-altaassa odotti onnellisen perhetapahtuman seurauksena kolme hyvinvoivaa poikasta. Tänään poikaset ovat noin nelisenttisiä, hauskannäköisiä (lajiominaisuus!) ja lämpimässä viihtyviä veijareita, jotka lajityypilliseen tapaan ovat erittäin persoja ruualle; kalanruokahiutaleet ja pienet äyriäiset ovat niiden suurta herkkua. Ensimmäiset kuukautensa pienokaiset tulevat viettämään ”lastentarhassa”, Sea Lifen karanteenitiloissa omassa rauhassaan.

Neljä silmää?

Täysin kirjaimellisesti nelisilmää ei voi kutsua nelisilmäiseksi, vaan termi juontaa siitä, että lajin pupilli on jakautunut kahteen osaan, ja ne näkevät sekä veden ylä- että alapuolelle. Kuitenkin juuri silmänmuoto tekee nelisilmästä kovin persoonallisen näköisen. Laji vaatii matalan veden, sillä ne lepäilevät mielellään matalilla alueilla ja elävät muutenkin aivan pintavedessä. Nelisilmät viihtyvät erittäin lämpimässä, noin 27-asteisessa vedessä ja niiden erinomainen ruokahalu takaa sen, että ne syövät vaikka kädestä. Mielenkiintoista on, että useimmista kalalajeista poiketen nelisilmä synnyttää eläviä poikasia.

Väli-Amerikassa luontaisesti asuvat nelisilmät ovat saapuneet Helsinkiin Stuttgartin Wilhelm Zoosta. Laji tuntuu viihtyvän uusilla asuinsijoillaan hyvin, sillä Sea Lifessa on jo valmiiksi yksi yksilö, joka on sekä syntynyt että kasvanut täällä. Helmikuussa syntyneet pikkuiset ovat omillaan syntymänsä jälkeen. Niiden äiti kyllä odottelee niitä näyttelyaltaassa, jonne poikasetkin lopulta siirretään, kunhan ne ovat vahvistuneet ensin riittävästi lastentarhassaan. Poikasten sukupuolta ei vielä pysty toteamaan, joten nimijuhlat saanevat vielä odottaa…

------

Muistathan, että SEA LIFE on avoinna joka päivä ympäri vuoden - pidennetyt aukiolot keskiviikkoisin ja lauantaisin klo 19 asti. Alkuvuonna olemme lisäksi avoinna pidempään hiihtoloman ja pääsiäisen aikaan:

Hiihtolomat: 18.-26.2 avoinna 10-19 joka päivä

Pääsiäinen: 14.-17.4 avoinna 10-19 joka päivä

Emilia Friman, kuraattori, p. 0405551986, emilia.friman@sealife.fi
Mirka Paasikangas, markkinointipäällikkö, p. 0400270935, mirka.paasikangas@sealife.fi