Päijännepurjehdus

Secapp-turvallisuussovellus käyttöön Motonet Päijännepurjehdukselle

Suomen suurimpiin veneilytapahtumiin kuuluva Motonet Päijännepurjehdus ottaa käyttöön Secapp-turvallisuussovelluksen. Mobiililaitteisiin ladattava sovellus mahdollistaa mm. viestien lähettämisen nopeasti kaikille venekunnille sekä tilannekuvan päivityksen kartalle.
Mobiililaitteisiin ladattava Secapp-turvallisuussovellus mahdollistaa mm. viestien lähettämisen nopeasti kaikille venekunnille sekä tilannekuvan päivityksen kartalle. Secapp on yritys- ja organisaatiokäyttöön suunniteltu turvallinen viestintä- ja johtamisjärjestelmä. Järjestelmän pääasiallinen tarkoitus on helpottaa ja nopeuttaa niin kriittisen kuin arkipäiväisen viestinnän hoitamista ja tilannekuvan automaattista muodostamista

”Tapahtumaan odotetaan 140 venettä ja pitkälti yli 600 purjehtijaa, jotka ovat kilpailun ajan hajallaan pitkin Päijännettä 120 kilometrin mittaisella reitillä. On helppo ymmärtää, että Secappin tarjoama nopea tilannekuva ja viestintä ovat etenkin hätätilanteissa tärkeitä”, Päijännepurjehdus-toimikunnan puheenjohtaja Jari Vekkeli Jyväskylän Veneseurasta kertoo.

Päijännepurjehduksessa Secapp mahdollistaa tapahtumaan liittyvän viestinnän, hälytykset sekä turvallisuuden varmistamisen ja hallinnan. Paitsi turvallisuutta, sovellus tarjoaa myös mahdollisuuden seurata kilpailun etenemistä kartalla.

Osallistujille ja yleisölle tarjottava sijaintitieto on viivästettyä, jotta älypuhelinta tai tablettia käyttävät venekunnat eivät saisi etua kilpailijoiden sijaintitietoja seuraamalla. Kilpailun järjestäjäorganisaatio sen sijaan saa tiedon ajantasaisena.

Työkalu sekä kriisitilanteisiin että arkipäivän viestintään

SecappSecapp (Secure Communication App) on  on jyväskyläläisen, Kasvu Open -kilpailussa palkitun Magister Solutionsin sovellus.

”Secapp on yritys- ja organisaatiokäyttöön suunniteltu turvallinen viestintä- ja johtamisjärjestelmä. Järjestelmän pääasiallinen tarkoitus on helpottaa ja nopeuttaa niin kriittisen kuin arkipäiväisen viestinnän hoitamista ja tilannekuvan automaattista muodostamista”, Secappin liiketoimintajohtaja Jani Lehtinen kertoo.

Kaksisuuntainen viestintä voidaan kohdentaa määritellyille alueille tai suoraan yksittäisien henkilöiden tai ryhmien mobiililaitteisiin.

Secapp on maksutta käytössä kaikilla kilpailuun osallistuvilla venekunnilla. Ohjelmisto toimii sekä Android, iOS että Windows-puhelimissa ja tableteissa.

Tietojärjestelmät välttämättömiä isolle tapahtumalle

Secappin lisäksi Päijännepurjehdus jatkaa yhteistyötä lahtelaisen ohjelmistotalo Avenlan kanssa.

”Näin suuren tapahtuman järjestäminen ilman tietojärjestelmiä olisi hyvin hankalaa, jollei mahdotonta. Varsinaisen kilpailun näkökulmasta ehdottomasti tärkein sovellus meille on lahtelaisen Avenlan toteuttama ilmoittautumis- ja tulosjärjestelmä”, Päijännepurjehduksen kilpailupäällikkö Joonas Sovinen Lahden Purjehdusseurasta kertoo.

Reitti purjehditaan pohjoisesta etelään

Päijännepurjehdus järjestetään jo 44. kerran ja vuorossa on reitti pohjoisesta etelään. Purjehtijat kokoontuvat Jyväskylän saaristokaupunginosaan Säynätsaloon perjantaina 15.7. ja maaliin Padasjoelle saavutaan sunnuntaiaamun 17.7. kuluessa.

”Yleisölle parhaat katselupaikat ovat tänä vuonna Säynätsalossa sekä Päijänteen ylittävällä Kärkistensalmen sillalla”, Jari Vekkeli kertoo.

Varsinaiselle kilpailureitille purjehtijat suuntaavat lauantaiaamuna 16.7. Veneiden suuren määrän ja nopeuserojen vuoksi lähtö on jaettu viiteen osaan: hitaimmat luokat lähtevät Säynätsalon edustalta kello 10, nopeimmat suuret köliveneet ja urheiluveneet puoliltapäivin.

Reitin eteläpäässä veneitä voi seurata lauantai-iltana ja sunnuntaiaamuna Päijänteen kansallispuiston eteläpäässä Kirkkosalmen ja Huovarin kapeikoissa, joiden läpi kaikki venekunnat purjehtivat. Kilpailun aikataulua on mahdotonta ennakoida etukäteen, joten etenemisestä tiedotetaan Päijännepurjehduksen Twitter-tilillä ja Facebook-sivuilla.

Päijännepurjehduksen järjestävät Lahden Purjehdusseura ja Jyväskylän Veneseura.

Kuvat

Päijännepurjehdus
Lahden Urheilukeskus, Salpausselänkatu 8

Vuodesta 1973 vuosittain järjestetty Päijännepurjehdus on yksi Euroopan sisävesien suurimmista suurten köliveneiden purjehduskilpailuista. Päijännepurjehduksen järjestävät Lahden Purjehdusseura ja Jyväskylän Veneseura.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Päijännepurjehdus