Segertåget fortsätter för Mylly – varumärkeskampanjen valdes till årets bästa i Finland
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry ordnar årligen en tävling för att uppmärksamma årets bästa prestationer i köpcentrumbranschen. Tävlingen har fyra kategorier och Mylly tog hem vinsten i kategorin marknadsföring och kommunikation.
Juryns kriterier för kategorin var aktiviteter som ligger rätt i tiden, innovationsrikedom, PR-värde, utnyttjande av data samt aktiviteter som bidrar till att utveckla köpcentrumbranschen.
I sina motiveringar berömde juryn särskilt Myllys beslut att sätta i gång en förändring i en situation där det inte fanns något tvång till det. Juryn ansåg att kampanjen genomfördes med helhetssyn och byggde på heltäckande strategiarbete, undersökningar och data. Köpcentrumets mål att profilera sig som ett resmål är ambitiöst och en femårsplan har tagits fram för att uppnå det. Varumärkeskampanjen var en omfattande helhet som genomfördes med högsta professionalitet och gav goda resultat i form av nya kund- och försäljningsrekord. Juryn gillade även det för Egentliga Finland typiska stråket av självironi i sloganen.
– Vi är glada över att vår varumärkeskampanj fått erkännande i tävlingar. Trots det tuffa marknadsläget lyckades vi genomföra en omfattande varumärkesuppdatering och lanseringskampanj. Förra oktober begränsades fysiska evenemang fortfarande av coronarestriktioner, men vi ville fira köpcentrumets 20-årsjubileum genom att presentera vårt nya varumärke på ett oförglömligt sätt, berättar Myllys verkställande direktör Mari Hantula.
I lanseringskampanjen ingick bland annat att besökarna ombads dela bilder i sociala medier med hashtaggen #myllynoranssi, en teaserkampanj för den nya logotypen samt en överraskningsbox som delades ut till Myllys personal för att skapa engagemang för det nya varumärket.
Tävlingsjuryn för Vuoden Kauppakeskusteko bestod av Terhi-Anna Wilska från Jyväskylän yliopisto, Ari Hokkanen från Suomalainen kirjakauppa, Mari Kiviniemi från Finsk handel, Jari Koistinen från Mercada, Otto Oksanen från NCC och Kaisa Vuorio från Propdea.
Mätbar effekt
Särskilt positivt är hur effektivt varumärkesuppdateringen och den tillhörande kampanjen nådde ut till kunderna. Enlig kampanjmätningar hade hela 81 procent av alla svarande lagt märke till reklamkampanjen. Över hälften tyckte att den nya logotypen och sloganen passar väl för Mylly.
– Vi vill att jubileumskampanjen skulle marknadsföras på bästa möjliga sätt för att bevara och höja uppskattningen för Myllys varumärke. Målet är att i framtiden bli ett ännu större och mer fantastiskt köpcentrum, ett uppskattat resmål och en plats för spännande upplevelser i vardagen. Varumärkeskampanjen var ett sätt att komma närmare detta mål, berättar Myllys konceptchef Meri Hakulinen.
Myllys lyckade varumärkeskampanj har fått beröm tidigare i år. I mars vann kampanjen NCSC:s pris för bästa marknadsföringskampanj i Finland på NCSC Finland Awards i Helsingfors. I oktober var kampanjen en av finalisterna till bästa reklamkampanj i NCSC Nordic Awards i Stockholm.
Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har nästan fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen. www.kauppakeskusmylly.fi
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry ordnar årligen tävlingen Vuoden Kauppakeskusteko för att uppmärksamma årets bästa prestationer i köpcentrumbranschen. Tävlingen ordnades nu för 13:e gången och hade fyra kategorier: marknadsföring och kommunikation; nya tjänster och utveckling av kundupplevelsen; hållbarhet samt digitala lösningar och ny teknik. Tanken med tävlingen är att lyfta fram positiva handlingar i köpcentrumbranschen. Samtidigt ger tävlingen möjlighet att sprida bästa praxis samt utveckla branschen och dess tjänster. www.kauppakeskusyhdistys.fi
Finalister och tävlingskategorier 2022: https://www.kauppakeskusyhdistys.fi/vuoden-kauppakeskusteko.html
Yhteyshenkilöt
Mari HantulaToimitusjohtajaKauppakeskus Mylly Oy
Puh:+358 50 441 9394mari.hantula@kauppakeskusmylly.fiMeri HakulinenKonseptipäällikköKauppakeskus Mylly Oy
Puh:+358 40 025 6881meri.hakulinen@kauppakeskusmylly.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Kauppakeskus Mylly on maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus. Varsinais-Suomen suurimpana se palvelee yli viittä miljoonaa kävijää vuosittain. Yli 150 liikettä, 3 000 autopaikkaa ja loputtomasti arjen elämyksiä.
www.kauppakeskusmylly.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kauppakeskus Mylly Oy
Under sportlovet får man rita på Myllys väggar och träffa stickande gummor15.2.2024 08:54:22 EET | Tiedote
Köpcentrum Myllys nya, alldeles unika lekplats invigs för besökarna på måndag. Ett fullspäckat program för hela familjen bjuder på aktiviteter för sportlovsveckans alla dagar. Västra Finlands första butik för sminkkedjan Rituals öppnar i Mylly torsdagen den 15 februari.
Talvilomalla Kauppakeskus Myllyssä voi piirtää seinille ja kohdata kutovia mummoja15.2.2024 08:54:22 EET | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn uusi, täysin uniikki leikkipaikka avataan yleisölle maanantaina. Koko perheelle suunnattua ohjelmaa riittää talvilomaviikon jokaiselle päivälle. Länsi-Suomen ensimmäinen kosmetiikkaliike Ritualsin myymälä avautuu Myllyyn torstaina 15. helmikuuta.
Förstaplatsen igen till Egentliga Finland – Köpcentrum Mylly har Finlands bästa rykte8.2.2024 08:00:03 EET | Tiedote
Stora finländska köpcentrums förtroende och rykte bland konsumenterna mäts i en årlig oberoende undersökning. Köpcentrum Mylly från Reso har haft förstaplatsen som köpcentrumet med bäst rykte ända sedan den första undersökningen.
Jälleen ykkössija Varsinais-Suomeen – Kauppakeskus Mylly Suomen hyvämaineisin8.2.2024 08:00:03 EET | Tiedote
Suurten suomalaisten kauppakeskusten luottamusta ja mainetta kuluttajien keskuudessa mitataan vuosittain riippumattomassa tutkimuksessa. Hyvämaineisimman kauppakeskuksen paikkaa on ensimmäisestä tutkimuksesta asti pitänyt raisiolainen Kauppakeskus Mylly.
Köpcentret Myllys försäljningssiffror översteg för första gången 250 miljoner euro18.1.2024 08:48:34 EET | Tiedote
Mylly nådde 2023 ett nytt försäljningsrekord: Den sammanlagda försäljningen i köpcentrets alla butiker uppgick till 255 miljoner euro. Detta innebär en tillväxt på 4 procent jämfört med föregående år. Även antalet besökare steg till 5,5 miljoner, vilket är en ökning på 7 procent. Den genomsnittliga köpesumman var fortsatt hög – 46,61 euro.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme