Zeroten Oy

Seinäkiipeily kasvoi kaikenikäisten harrastukseksi ja olympialajiksi – Kiipeilyareena avaa boulderointihallin Kalasatamaan

Helsingin Salmisaaren Kiipeilyareena on Suomen tunnetuin sisäkiipeilypaikka. Seinäkiipeilyn suosio on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Tänään kiipeilijöitä voivat olla niin lastenlasten kanssa harrastavat isovanhemmat kuin olympialaisiin tähtäävät nuoret kiipeilijälupaukset. Kiipeilyareena avaa uuden toimipisteen Helsingin Kalasatamaan.
Kiipeilyareenan itsekin aktiivisesti kiipeilyä harrastava henkilökunta on mukana kehittämässä keskuksen toimintaa

Seinäkiipeilyn aloittaminen on helppoa ja edullista.

”Kiipeilyssä tarvitaan toki fyysistä kuntoa, luovuutta ja tekniikkaa, mutta loppujen lopuksi kysymys on oman kokoisten haasteiden etsimisestä. Siksi kiipeilyseinälle voi lähteä helposti kuka vain täysin aloittelijan taidoilla. Hauskuus ei ole aina päivän kunnosta kiinni, ja kiipeilyn voi käytännössä aloittaa tulemalla paikan päälle”, sanoo pitkään alalla työskennellyt Joonas Sailaranta Kiipeilyareenalta.

Seinäkiipeilyssä kiivetään korkeita seiniä valjaiden kanssa sekä harjoitetaan boulderointia, jossa kiivetään korkeimmillaan 4,5 metrin korkeuteen ilman valjaita. Boulderointiseinien putoamisalue on varustettu paksuilla patjoilla.

Kiipeilyareenalla kaiken tasoisille kiipeilijöille rakennetaan säännöllisesti uusia kiipeilyreittejä. Kiipeilyotteita ja seinän muotoja vaihdellaan, ja reitille annettu vaikeusaste kertoo sen haastavuudesta. Kiipeilyn suosion syynä ovatkin muuttuvat haasteet ja loputon liikevariaatioiden määrä. Boulderoinnissa varusteiksi riittävät kiipeilykengät. Seinäkiipeilyyn tarvitaan lisäksi muutamia muita varusteita, mutta kaikkia kiipeilyvarusteita voi vuokrata.

Kiipeily on yksi eniten suosiotaan lisänneistä lajeista

Kansallisessa liikuntatutkimuksessa (v. 2010) kiipeily oli sekä harrastajamääriä että potentiaalisia harrastajia eniten lisänneiden lajien joukossa. Sama kasvu on jatkunut viime vuosina, ja arviot aktiivisten harrastajien määrästä liikkuvat nykyään yli 30 000 harrastajassa. Maailmalla säännöllisesti kiipeileviä on kansainvälisen kilpakiipeilyliiton IFSC:n mukaan noin 25 miljoonaa.

Useimmat harrastajat kiipeilevät nykyään sisähalleissa, mutta lajin juuret ovat vahvasti vuorilla liikkumisessa sekä kalliokiipeilyssä. Suomessa kiipeillään myös luonnonkallioilla ja etenkin boulderointiin sopivilla siirtolohkareilla. Monet suomalaiset kiipeilijät kiinnostuvatkin yksinomaan boulderoinnista.

Suomessa on myös lajin ehdottomiin huippuihin lukeutuvia kiipeilijöitä, ja kansainvälinen kisamenestys onkin tullut juuri boulderkilpailuista. Maailman vaikein luonnossa kiivetty boulderointireitti on Suomessa. Tämä 9A -tason reitti on vaikeusluokitukseltaan toistaiseksi ainoa laatuaan maailmassa.

Urheilijat yhdistävät elämäntavan, kilpailemisen ja ammatin

Kiipeilyssä järjestetään Suomi-, EM- ja MM-cup-kilpailuja sekä SM-, PM-, EM- ja MM-kilpailuja.

Parhaat suomalaiset arvokisasaavutukset ovat ammattikiipeilijä Nalle Hukkataipaleen EM-hopea sekä MM-kisojen viides sija. Kiipeily on uusi laji lokakuun 2018 nuorten olympialaisissa, ja se on valittu myös vuoden 2020 Tokion olympialaisten lisälajiksi. Olympialaisissa kisataan kolmen lajin yhdistelmänä: köysivarmistuksella kiipeily eli lead sekä boulderointi ja nopeuskiipeily.

Salmisaaren Kiipeilyareenalla on järjestetty useita kiipeilykilpailuja, kuten SM- ja PM-kisoja sekä kansainvälisiä kutsukilpailuja. Olympialajihyväksyntä oli iloinen ja odotettu uutinen. Kiipeilyareenalla harjoittelevat sekä työskentelevät moninkertaiset Suomen mestarit Anthony Gullsten, Kuutti Huhtikorpi, Roosa Huhtikorpi sekä Anna Laitinen. Monen urheilijan elämään kuuluu myös kansainvälisiin kilpailuihin osallistuminen sekä matkustaminen maailman kiipeilykallioilla osittain sponsoreiden tukemana.

Maailmanluokan boulderointihalli

20.9.2018 Kiipeilyareena laajenee ja avaa toisen toimipisteensä Helsingin Kalasataman REDI-kauppakeskukseen. Kalasatamassa keskitytään boulderointiin eli kiipeilyyn ilman varmistusköysiä.

”Meille tarjoutui mahdollisuus rakentaa maailmanluokan boulderointihalli urbaaniin miljööseen. Kalasatamaan pääsee helposti metrolla, ja hallista on merinäköala. Maailmalla myös kaupallisia kiipeilyhalleja on rakennettu usein kaupungin ulkopuolelle esimerkiksi varastohalleihin. Yksityiset boulderointiluolat eli keivit kuuluvat varmasti nyt ja tulevaisuudessakin lajin ytimeen, mutta Kalasatamassa boulderointi tulee keskelle kaupunkia kaikkien ulottuville”, toimitusjohtaja Henrik Suihkonen kertoo.

Tutustumisetu medialle

Haluatko tietää lisää kiipeilystä tai kokeilla lajia? Tarjoamme median edustajille ilmaisen tutustumisen lajiin. Voit ottaa meihin yhteyttä ja sopia tarvittaessa tapaamisen Kiipeilyareenalla.

Henrik Suihkonen
Toimitusjohtaja, Kiipeilyareena Kalasatama / Bouldervisio Oy
henrik.suihkonen@kiipeilyareena.com

Zeroten Oy
Jaakonkatu 2

Lue lisää julkaisijalta Zeroten Oy

Liikkumattomuudesta miljardien kulut joka vuosi: Veronkorotukset iskevät liikunnan harrastajiin8.4.2024 15:00:07 EEST | Tiedote

Arvonlisäveron korotukset ja siitä aiheutuva hintojen nousu uhkaavat laskea liikuntaa harrastavien määrää. Suomalaisten liikkumattomuus tulee jo nyt yhteiskunnalle kalliiksi, sillä UKK-instituutin tekemän tutkimuksen mukaan liikkumattomuuden hintalappu on 3,2 miljardia euroa vuodessa. Summa koostuu muun muassa tuloverojen menetyksestä, ikääntyneiden laitoshoidon, työkyvyttömyyden, ennenaikaisten kuolemien, terveyspalvelujen käytön, sairauspoissaolojen ja lääkkeiden kustannuksista.

Meriseikkailuja ja maailmanennätyksiä – soutajalegendat Jari Saario ja Joonas Kuivalainen ottavat osaa LOL Expo 2024 -messutapahtumaan25.3.2024 15:02:17 EET | Tiedote

Kaksi soutajalegendaa, Jari Saario ja Joonas Kuivalainen, saapuvat huhtikuun 4. päivänä järjestettävään LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointitapahtumaan Wanhaan Satamaan. Saario esittelee messuilla legendaarisen veneensä ja kertoo soutu-urakoistaan Atlantin yli Kuivalaisen tavoitellessa tapahtumassa minuutin sisäsoudun maailmanennätystä.