Selja Ahavan romaani Nainen joka rakasti hyönteisiä on Runeberg-palkinnon ehdokkaana

Selja Ahavan neljäs romaani Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) on valittu Runeberg-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi. Voittaja julkistetaan Runebergin päivänä 5.2.2021. Palkintosumma on 20 000 euroa.

Selja Ahava (kuva: Liisa Valonen)

Valitsijaraati, johon kuuluivat tänä vuonna kirjailija Marja-Leena Tiainen, kriitikko Merja Leppälahti ja pohjoismaisen kirjallisuuden väitöskirjatutkija Hanna Lahdenperä perustelevat Ahavan valintaa seuraavasti:

Selja Ahavan romaanin päähenkilön Marian taustalla on todellinen 1600-luvulla syntynyt henkilö, Maria Merian. Merian tarkkaili ja kuvasi piirtämällä hyönteisten muodonmuutoksia aikana, jolloin tutkijatkaan eivät vielä tienneet aiheesta paljon. Todellinen Maria Merian kuoli jo vuonna 1717, mutta Selja Ahava yllättää lukijan sallimalla oman Mariansa jatkaa elämäänsä paljon pitempään. Hän ehtii matkustaa 1800-luvun Japaniin ja sieltä vielä nykypäivän Berliiniin.

Romaanin päähenkilön toimia ohjaa tiedonhalu ja rakkaus luontoon. Niiden voimalla hän pystyy rikkomaan rajoja ja tekemään poikkeuksellisia valintoja. Ahava venyttää upealla tavalla ajan ja toden käsityksiä, mutta läpi koko romaanin yksi todellisuus pysyy, nimittäin luonnon ihmeellisyys, hauraus ja katoavaisuus.

Palkinnon saajan valitsee kahdeksan ehdokaskirjan joukosta palkintoraati, johon kuuluvat kirjailija Sinikka Vuola, kriitikko Marissa Mehr ja FT, kirjallisuudentutkija Julia Tidigs. Sanomalehti Uusimaan, Porvoon kaupungin, Suomen Kirjailijaliiton, Suomen arvostelijain liiton ja Finlands Svenska Författareföreningin kirjallisuuspalkinto on perustettu vuonna 1986.

Selja Ahava (kuva: Liisa Valonen)

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.

Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina16.12.2020 13:42:00 EETTiedote

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.